Gå til innhold

10-åring tegnet skolen som moske, med tittel at Syria og Palestina har tatt over verden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skolen til vårt barn hadde 100 års jubileum og markerte dette med åpen dag. Barna hadde bl.a. laget tegninger fra hvordan de trodde verden ville være om nye 100 år. 

En 10-åring, opprinnelig fra Syria, hadde tegnet skolen som moské og gitt bildet tittel: «Syria og Palestina har tatt over verden. Xxx skole er nå arabisk.»

Er dette uskyldig eller noe lærerne burde ta opp med barnet/foreldre?

Tegningen er jo stikk i strid med alt man lærer på skolen om demokrati, 17. mai osv. Mistenker at lærerne ikke sa noe, men jeg mener tegningen aldri burde havnet på veggen og at de burde snakket med gutten om disse tingene. Hadde den vært nazistisk/fascistisk ville den jo ikke fått henge.

Han må jo ha det hjemmefra. Foreldrene snakker ikke norsk selv om de har bodd her i mange år, men gutten leker med norske venner og får komme i bursdager og vennegrupper, så de er ikke helt u-integrerte.

Jeg har ikke noe i mot at Norge tar i mot vår andel flyktninger, og har aldri stemt Frp, men jeg har jobbet med sikkerhet og vet om folk som hadde meldt fra til PST.

Hva tenker andre? Er en sånn tegning innafor?
Og hvordan ville de som er lærere håndtert dette? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
O Rakel skrev (1 minutt siden):

Er dette uskyldig eller noe lærerne burde ta opp med barnet/foreldre?

Betyr jo ikke nødvendigvis at foreldrene er terrorister, bare at de har lært ungen det som er svært sannsynlig, nemlig at den muslimske andelen av befolkingen i vesten vil bli større enn det demokratiet tåler om man venter lenge nok. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Snøvott skrev (19 minutter siden):

Betyr jo ikke nødvendigvis at foreldrene er terrorister, bare at de har lært ungen det som er svært sannsynlig, nemlig at den muslimske andelen av befolkingen i vesten vil bli større enn det demokratiet tåler om man venter lenge nok. 

Ønsker saklige svar. 

Skrevet
O Rakel skrev (1 minutt siden):

Ønsker saklige svar. 

Det er dette muslimer tror på. At hele verden skal bli muslimsk.

Hvis man ikke har vokst opp med religion selv, så virker det kanskje rart.

Her må integreringen på plass.

• Liker 5
  • Nyttig 11
Skrevet
O Rakel skrev (3 minutter siden):

Ønsker saklige svar. 

Vanskelig å svare med en like naiv tone, dessverre. Hva mener du kommer ut av å snakke med foreldrene, all den tid dette er ting barnet har lært hjemme? 

• Liker 8
Skrevet

Norge er et demokrati. Hvis det er flertall for avskaffelse av styreformen så blir den avskaffet. Det er jo den innebygde svakheten.

For noen vil jo andre forhold telle mer en nasjonalstaten og 100 år er lenge til. Norge har en liten befolkning og fødselstall, innvandring kan endre demografien slik befolkningen om 100 år ønsker det så er Norge blitt det 10åringen ser for seg.

Libanon har flere innbyggere enn Norge og gikk fra et kristent flertall på  i 1985 til muslimsk flertall i 2000. 

Egypt på 100 mill mennesker var en kristendommens hovedseter. Nå er det kun 5% igjen, ned fra 14% for 15 år siden. Landet har bare 20 stk jøder igjen.  Resten av Midtøsten er og i praksis etnisk renset. Iran, Irak, Jemen osv.

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Det er ett sett regler for noen og ett sett regler for andre. Det som er lov å si og gjøre for noen er ikke lov å gjøre for andre. Sånn har det blitt i bakvendtland dessverre.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

I sverige ser man hva som skjer når man gir en stadig voksende minoritet mulighet til å få lov til å gjøre hva de vil uten konsekvenser. Det er denne elendigheten man nå prøver å få til i Norge også.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Snøvott skrev (52 minutter siden):

Vanskelig å svare med en like naiv tone, dessverre. Hva mener du kommer ut av å snakke med foreldrene, all den tid dette er ting barnet har lært hjemme? 

Jeg synes ditt svar var usaklig fordi det forutsetter at vestlige land ikke har mulighet til å styre egen skjebne. 

Jeg skrev snakke med barnet/foreldrene. 
Feks kan lærer snakke med barnet og få det til å reflektere rundt hvordan vi har det her, trygt og fritt, hva Norge og demokratiet står for, at alle har like rettigheter og at Norge ikke ønsker å bli underlagt Syria eller Palestina så hvorfor - og hvordan - skal det da skje? Med henvisning til hvorfor vi feirer 17. mai. En 10-åring kan forstå slikt. 

Lærer kan også vurdere å ta opp med foreldrene at tegningen er fiendtlig mot skolen og medelever på samme måte som en nazistisk tegning ville vært det.
Lærer kan egentlig kjøre samme leksen mot dem som barnet; hva demokratiet er, at dette er pensum i norsk skole. Denne er kinkig sikkert, men om vi (representanter for det offentlige Norge) bare ser en annen vei, så får vi ikke integrering. 

Endret av O Rakel
  • Liker 3
Skrevet
Callisto83 skrev (47 minutter siden):

Det er dette muslimer tror på. At hele verden skal bli muslimsk.

Hvis man ikke har vokst opp med religion selv, så virker det kanskje rart.

Her må integreringen på plass.

Ja, det er det jeg også tenker. Men hvordan integrere om man har berøringsangst?

Vi lar jo unger da vokse opp med propagandaen hjemme uimotsagt. Jeg mener vi må tørre å ta diskusjonene i skolen som står i førstelinje i integreringen. Ikke henge opp tegning på utstilling. 

• Nyttig 1
Skrevet

Når det er lov å styre Norges land i mens du kommer med antisemittiske uttalelser som ingen reagerer på, så ser man åpenbart at det er forskjellsbehandling og rasisme. Man kan si og gjøre forferdelige ting så lenge det ikke blir gjort mot feil mennesketype og folk, og dette ser vi helt åpent her i det liksom "demokratiske" Norge. Se bare på alle som hater Jøder f eks. Har ikke sett noen som hater palestinere, selv om kanskje det finnes noen som gjør det også. Hamas er ikke palestinere, når de bruker palestinere som skjold.

• Liker 4
Skrevet
O Rakel skrev (9 minutter siden):

Jeg synes ditt svar var usaklig fordi det forutsetter at vestlige land ikke har mulighet til å styre egen skjebne. 

Muligheten finnes jo fremdeles for de fleste vestlige land, men spørsmålet er om viljen er stor nok. Berøringsangsten pleier som regel å vinne, fordi man ellers risikerer både bråk og rasiststempel. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
frivis skrev (5 minutter siden):

Når det er lov å styre Norges land i mens du kommer med antisemittiske uttalelser som ingen reagerer på,

Dette har jeg ikke fått med meg, hvem er det som har kommet med antisemittiske uttalelser?

• Liker 2
Gjest Sirisiri10
Skrevet
frivis skrev (24 minutter siden):

Når det er lov å styre Norges land i mens du kommer med antisemittiske uttalelser som ingen reagerer på, så ser man åpenbart at det er forskjellsbehandling og rasisme. Man kan si og gjøre forferdelige ting så lenge det ikke blir gjort mot feil mennesketype og folk, og dette ser vi helt åpent her i det liksom "demokratiske" Norge. Se bare på alle som hater Jøder f eks. Har ikke sett noen som hater palestinere, selv om kanskje det finnes noen som gjør det også. Hamas er ikke palestinere, når de bruker palestinere som skjold.

Hvis du ikke har sett noen som hater palestinere har du tydeligvis ikke lest trådene her inne om krigen og konflikten mellom Israel og Gaza. Ta en tur på Miff sine sider også. 

Rasisme er aldri greit uansett hvem det er mot. Jødehat må slås ned på som med alt annet. Det ønsker vi ikke her i Norge, altså jødehat.

Men å kritisere det Israel nå gjør er ikke det samme som antisemittisme, men mange roper det ut så fort man ikke er enig i alt det den israelske regjeringen gjør og sier. Veldig mange jøder er imot det den israelske regjeringen holder på med også. 

Hvilken antisemittisisk uttalelse kom Støre med? 

Skrevet

Det er også vanskelig å vite om den informasjonen man får fra Gaza er riktig, da vi ble bombet i media med feilinformasjon om at Israel hadde bombet et sykehus og mange døde. Vi vet alle hvem som tjener på å lyve, og det er ikke Israel i hvertfall. Så synes folk skal være litt mer skeptiske når man hører om det som skjer på Gaza. Til og med videoer og bilder kan enkelt manipulerteres i dag på sekunder.

• Liker 3
Skrevet
frivis skrev (38 minutter siden):

Det er også vanskelig å vite om den informasjonen man får fra Gaza er riktig, da vi ble bombet i media med feilinformasjon om at Israel hadde bombet et sykehus og mange døde. Vi vet alle hvem som tjener på å lyve, og det er ikke Israel i hvertfall. Så synes folk skal være litt mer skeptiske når man hører om det som skjer på Gaza. Til og med videoer og bilder kan enkelt manipulerteres i dag på sekunder.

Norsk media er dårlig.  Nå har new york times og flere andre media etterforsket at det var faktisk israelsk rakett som traff sykehuset. Dette har ikke kommet frem i norsk media.  Du sitter igjen med feil informasjon.

Skrevet (endret)
Akryl skrev (19 minutter siden):

Norsk media er dårlig.  Nå har new york times og flere andre media etterforsket at det var faktisk israelsk rakett som traff sykehuset. Dette har ikke kommet frem i norsk media.  Du sitter igjen med feil informasjon.

Det er vel ikke helt hva New York Times har skrevet i dag, er det vel?

Jeg regner med det er artikkelen publisert i dag av David Leonhardt du sikter til. Han oppsummerer vinklingene for og mot de to partene med setningen: «And while much about the hospital explosion remains unclear, the available evidence points toward a Palestinian rocket, not an Israeli airstrike, as the more likely cause.»

https://www.nytimes.com/2023/11/03/briefing/gaza-hospital-explosion.html

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
On 11/3/2023 at 1:13 PM, O Rakel said:

Ønsker saklige svar. 

Jeg mener det er et saklig svar. 

On 11/3/2023 at 12:53 PM, Snøvott said:

Det er et viktig poeng, og det er uttalt fra arabiske ledere at dette er ønskelig. Det stammer fra koranen om spredning og dominans av islam. Hijra, etter at Mohammed dro til Medína. Det gjelder enda som begrep for spredning av islam. Folk oppfordres til migrasjon av den årsak av immamer. Det finnes videoer på dette.

Det er ikke unaturlig at gutten har hørt om dette, og ser på det som en mulig eller sannsynlig fremtid. 
Om man åpner øynene så er det tydelig å se spor av islam i det lille norske samfunn med snø og is, som man skulle tro var nesten så langt unna Mekka og islam, men kunne forestille seg.

• Nyttig 3
Skrevet
Madame Butterfly skrev (27 minutter siden):

Jeg mener det er et saklig svar. 

Det er et viktig poeng, og det er uttalt fra arabiske ledere at dette er ønskelig. Det stammer fra koranen om spredning og dominans av islam. Hijra, etter at Mohammed dro til Medína. Det gjelder enda som begrep for spredning av islam. Folk oppfordres til migrasjon av den årsak av immamer. Det finnes videoer på dette.

Det er ikke unaturlig at gutten har hørt om dette, og ser på det som en mulig eller sannsynlig fremtid. 
Om man åpner øynene så er det tydelig å se spor av islam i det lille norske samfunn med snø og is, som man skulle tro var nesten så langt unna Mekka og islam, men kunne forestille seg.

Første er sim jeg har svart over, usaklig fordi det forutsetter at vesten ikke kan påvirke egen skjebne. Med økonomisk, teknologisk og intellektuelt (mtp utdannelsesnivå i befolkningen, sivilisasjonsmarkører og innovasjon) overtak, er det ikke riktig. Det er spor av islam i Norge er ikke det spor merkelig, etter 1500 år og all den kontakt Norge alltid har hatt med omverdenen og så mange fellestrekk det er blant flere religioner. 

Ingen sier at det er unaturlig at gutten har den oppfatningen han har, spørsmålet er hvordan vi besvarer og håndterer dette.

Det skiller seg ikke ut fra retorikken i totalitære regimer, at det er gammelt og basert på religion gjør det ikke mer akseptabelt. Alle slike fremtidsvyer om verdensherredømme innebærer krig, terror og brudd på demokratiske rettigheter. 

Forklarer vi våre grunnverdier? Lærer vi barn opp til refleksjon, feks om hva overtakelse innebærer? Jeg mener vi gjør samfunnet en bjørnetjeneste ved å helt uten diskusjon akseptere dette verdensbildet på veggen på skolen. Men du skjønte visst ikke at det var det tråden handlet om.

Skrevet

Jeg synes skolen burde ta det alvorlig. Her flykter den arabiske verden i hopetall til rike og gode vesten der de får i pose av sekk av støttekroner og medlidenhet kastet etter seg - og så er dette takken? Vi ønsker det skal bli muslimsk? Jeg tenker at Norge og Europa er alt for naive som slipper inn folk med slike holdninger. Man bør som minimum sørge for at barna får med seg hva en slik tegning egentlig betyr mtp hvilket samfunn man da kan se for seg vil oppstå. Good bye velferdsstat, velkommen sharia? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...