Rosa Dartle Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Jeg leste denne om foreldre som ikke har råd til å ta med barna på lekeland. Det blir jo en voldsom diskusjon om at lekeland ikke er en menneskerett og at man kan dra ut i naturen. Som de fleste sikkert skjønner, handler det jo ikke egentlig om lekeland eller selve aktiviteten, men det at man føler at man ikke kan gi ungene de opplevelsene man ønsker at de skal få eller som de selv ønsker seg. Som forelder ønsker man jo gjerne å gi ungene det beste. Men hva er det beste, og er det det for alle? Jeg kommer selv fra et middelklassehjem. Jeg tror vi har vært på lekeland, men jeg husker ikke så mye av det. Vi gikk ellers på mange kulturarrangementer, men jeg husker ikke så mye av det heller, annet enn en fantastisk oppsetning av Trollmannen fra Oz på teater. Vi var derimot veldig mye ute. På hytta. I båt, telt, på ski, slalåm osv. Dette kostet mye da, og det koster mye nå. Forskjellen nå er kanskje at man har tilgang på å låne utstyr gratis, men at klasseforskjeller har medført at man ikke har kunnskapen? Vi som vokste opp på denne måten fordi vi hadde penger, hytte osv. lærte jo å bruke naturen. Men kan alle bruke naturen, sånn egentlig? Med egne barn skyr vi lekeland, og barna maser aldri om det. De spør derimot om å dra på hyttetur, båtturer, kanotur, telttur osv. Jeg foreslo Legoland i år, men ungene ville bare på hytta. Kanskje jeg tar feil, men vet alle egentlig hvordan man bruker naturen? Eller er det en stor terskel for å ta med ungene ut i marka med stormkjøkken og pølser fordi man ikke vet hvordan man skal gjøre det eller hvor man skal dra, fordi man som forelder ikke gjorde disse tingene som barn? https://www.nt24.no/thomas-36-blir-svett-nar-lonna-kommer-ekkelt-a-ikke-ha-rad-til-a-ta-med-ungen-i-lekeland/s/5-120-108989?fbclid=IwAR12XOWUClwFxdZisLqms4nAZKRu62vJQsKoQt-A8YxKEk86QO_V9cOPXPY_aem_AYhIII0MiaIQjKKj4rYa_ftHySyIHRd5mGxHLGPK_6uXfRkqnQbuj5Vg8wkDILo3Bko 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Jeg har inntrykk at det med lekeland og slikt er veldig populært i visse samfunnslag. For å vise at man har mulighet. De er ikke de høyeste.... resten ikke gjør et poeng av det for de har mer enn nok. Jo mindre man har jo viktigere er det med slikt virker det ut som...men det er min mening Anonymkode: 74e66...5c8 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 Vi var så å si aldri på lekeland, men heller ikke «i naturen» type kano og stormkjøkken. Rett og slett fordi vi voksne ikke synes det er noe gøy. Men vi elsker alt som har med idrett å gjøre og brukte derfor tiden ute (gratis) med å løpe og sparke fotball osv. (Min eldste er forresten voksen nå, og har lært seg Å elske friluftsliv på folkehøgskole, så det går fint an å lære seg å slå opp telt og bruke stormkjøkken selv om man ikke har fått det inn med morsmelka, det er ikke akkurat kjernefysikk) Det er klart det finnes aktiviteter som er klassedelte, som ridning, seiling, alpin (til en viss grad). Det er et stort problem At mange typiske familieaktiviteter koster mye penger, og det blir et tydelig klasseskille. Det koster fort en tusenlapp på kino for en familie, for å ikke snakke om teater, klatrepark eller dyrehage. Det er en meget betenkelig utvikling. Anonymkode: cd2f5...834 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Ja, det er jo det samme med "sydenturer". De med mest penger er jo på hytta på fjellet, ved sjøen, i båten, låner andres hytter og båter gratis, har alt de trenger av utstyr eller låner/kjøper/får det kjapt ved behov. De trenger ikke sydenturer, de bor på landstedet og barna er kanskje på sommerleirer i Norge med seiling eller friluftsliv eller idrett, vanlig idrett som koster tusenvis i lisenser, treningsavgifter og kontigenter lenge før man har sagt ordet "cup", treningsleir eller utstyr. Det er lett for dem å si: "Ingen menneskerett med "Syden", ferier i Norge slik som vi gjør. Ingen menneskerett med lekeland, (-dra til kule klatreparker nær hytta di slik som vi gjør). For en barnefamilie å bruke naturen, så trenger de transport, klær, sko, utstyr som stormkjøkken, sekker, termos, og helst en hytte. Kanskje ski eller sykler, pulk og bæremeis. Å bare gå en tur med familien er greit en solskinnsdag, men å aldri gjøre noe annet som nettopp lekeland, bare gå enkle, gratise turer i nærområdet? Klart barna vil noe annet av og til. Jeg tror ikke bare det er kunnskapen som mangler, det er også ønsket og viljen, og faktisk pengene. Lekeland er adskillig billigere. De barna som ikke drar ofte på lekeland, men kommer fra familier med god råd, gjør så mye annet, det er derfor lekeland nedprioriteres. De sitter ikke hjemme og kjeder seg den lørdagen, de er både ute i naturen, på kulturelle ting, på hytteturer, de var kanskje på tivoli i ferien, skal en langhelg til London før jul, har nok av leker og spillkonsoller og en trampoline hjemme. Det er klart det er et klasseskille, lekeland er jo bare et eksempel, lekeland/kino/svømmehall/museum/idrett/sosiale aktiviteter hjemme, - det meste koster. Hvis man skal bli/være en friluftsfamilie som nesten aldri gjør noe annet, koster det også ganske mye. Det må invisteres mye penger for at det skal være en hyggelig hovedaktivitet for alle inkludert barna året rundt. Anonymkode: 933d2...2b7 8 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 Men det er jo ikke sånn da, at de to eneste valgene er enten dyre, betalte aktiviteter, eller ut i skog og mark. Vi gjør egentlig ingen av delen. Vi bruker biblioteket mye. Her har de arrangementer og happenings for både voksne og barn, sånn i tillegg til å låne bøker selvfølgelig. Gratis tegnekrok for ungene, og vi spiller brettspill der. Voksne leser aviser mens ungene leker. Teateret har veldig billige mini-forestillinger en lørdag i måneden for barn. De pleier vi å dra på. Museet arrangerer jevnlig ting, spesielt på sommeren har de aktiviteter for barn. Handelsstanden arrangerer gratis frokost to ganger i året, pleier å være stor stas å dra dit før skole/jobb. Det ble arrangert gratis Halloween fest for alle unger i området her vi bor. Pleier å være gratis julefest også. Og mye mer. Det skjer jevnlig ting, som enten er gratis eller koster lite. Ungene våre elsker å delta og være der ting skjer I morgen skal vi stikke innom en julemesse, hvor de nok selger kaffe, men ungene får gratis gløgg og pepperkaker, og noen enkle leker for ungene Anonymkode: c542f...93e 3 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 Det skillet blir jo bare større og større.. Vi er en normal familie med gjennomsnittlig inntekt, vi bor i ett middels stort hus, med middels lån.. Slike ting er for oss goder, mem for noen få år siden var dette noe vi gjorde innimellom. Ting har endret seg! Kino for oss blir over 1000kr, og blir derfor til hjemmekino.. For mine barn er det ok, for de har vært på kino før.. mens for andre barn kan det være skikkelig kjipt å aldri vært en av dem som har gått på kino. Kino, lekeland og andre ting blir jo sett på som unødvendig luksus.. Og det koster å gjøre gratis ting og! Bensin, mat, kunnskap og utstyr er halve turen.. Anonymkode: 41310...842 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 Ja, jeg forstår hva du mener. Det handler egentlig om å gi barna gode opplevelser uansett hva det er. Naturen kan være en flott og kostnadsfri måte å skape minner på. Det er viktig å finne aktiviteter som passer for familien din og som dere kan glede dere over sammen. Kanskje dere kan utforske nærområdet, gå på turer eller ha piknik i parken? Det handler om å være kreative og finne glede i de små tingene. Anonymkode: b398d...f98 1
fru Alving Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 Det er jo en viss forskjell på å velge noe bort og å ikke ha råd. Blir litt som med brukt og second hand klær, flott å kjøpe brukt men det er forskjell på å ikke ha råd til nytt og det å velge bevisst brukt. Enig i at det å bruke naturen er kanskje noe av det fineste vi kan gi videre. Dessverre er det nok sånn at de som bruker natur mest aktivt ofte er de som faktisk har all verden med valgmuligheter. Vi vet jo at de som er mest aktive gjerne er de som og har høy sosioøkonomisk status. Barna til de som har dårlig råd har ofte foreldre som av ulike grunner ikke er så aktive og de taper gjerne på begge fronter. Og ja jeg vet det finnes unntak. 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 Vi har valgt bort Lekeland, jeg synes det er fryktelig slitsomt og støyende, det betyr ikke at ungene ikke elsket det. De var kjempeglad for alt som innebar aktivitet. Vi satt sjelden inne i helgene når ungene var mindre og minst en dag var vi alltid ute, ellers ble det brakkesyke. I mange år har det vært idrett i alle helger, enten trening eller kamp/cup. Innimellom kino, shoppingtur, svømmehallen, museum. Minimalt på biblioteket. Ukedager brukes til idrett. Ungene har trent 3-5 dager i uka fra 1. klasse, kun når treningsmengden ble så stor i 6-7 trinn måtte de velge en idrett, i perioder drev de med tre og hadde doble økter. Vi har tilgang til svigers hytte og drar dit, besøker også annen familie i helger. Har hatt 7 helger med idrett siden skolestart så idretten styrer fortsatt ungdommens helger. De spiller fotball. Skulle tro det var håndball eller basket…, Anonymkode: e42b1...e28
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #10 Skrevet 4. november 2023 Alt kommer jo an på hvilke verdier man selv vokste opp med. Jeg vokste opp under fattigdomsgrensa, gikk ikke på noe fritidsaktivitet og kino var en sjeldenhet. Man betalte sjelden for en aktivitet når jeg var ung. I tillegg hadde jeg heller ikke friluftsforeldre, og vi hadde ikke hytte, båt osv. Jeg, som mor, er en litt annen versjon, men det er jo fordi tidene også har forandret seg og at jeg vil gi barna mine noe mer enn jeg fikk. Så her har det vært mye Lekeland, bowling, kino osv. Mye fordi jeg heller ikke er friluftsmenneske eller eier hytte osv. Det er jo logisk at dere ikke prioriterer f.eks Lekeland, når dere har annet å tilby og andre interesser. Anonymkode: a3d02...956 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #11 Skrevet 4. november 2023 Jeg tror som andre sier har, at det handler mye om muligheten, det å ikke kunne velge det om man vil. Jeg kan velge å gå på lekeland om jeg vil, men jeg vil ikke, jeg kan velge andre ting som koster penger. Utover fritidsaktiviteter og skiutstyr, gjør vi sjelden aktiviteter med barna som koster penger. Men jeg vet at jeg kan. Har man ikke penger, har man ikke valget, og da kan man nok kjenne veldig på både manglende frihet og skam. Anonymkode: 37e1a...2be 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #12 Skrevet 5. november 2023 Hmm, jeg vokste opp i et middelklasse++ hjem og kan ikke huske vi noen gang var på lekeland eller noe særlig parker heller. Vi var på hyttene, båtturer, teltturer, utenlandsturer… Anonymkode: be5e9...fd4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #13 Skrevet 5. november 2023 Folk som har hytter forstår bare ikke hvordan det er å ikke ha det. En venninne satt nylig og sitrer over at de ikke hadde kunnet ta med familien på ferie på tre år. Men foreldrene har to hytter (sommerhytte ved sjøen og vinterhytte på fjellet). Og de er der stort sett alle skoleferier. 🙄 Anonymkode: d35d0...a54 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #14 Skrevet 5. november 2023 Lekeland… Der ungene løper skrikende rundt og herjer. Mens foreldrene sitter fordypet i sine mobiler innimellom røykepausene… Anonymkode: 84dfb...4e0 1 1
Tomas77 Skrevet 5. november 2023 #15 Skrevet 5. november 2023 Nja det kommer jo an på om man faktisk liker det man vokser opp med. Jeg hadde to foreldre som så ned på sydenturer og den slags, lekeland tror jeg ikke hadde kommet enda. Vi hadde hytte og dit skulle vi og drive friluftsliv uansett tid på året. Resultatet for mitt vedkommende er at jeg ikke kan fordra friluftsliv. Er enebarn så har arvet hytta som råtner på rot siden verken jeg eller familien synes ski, fjellturer eller 10 grader kaldere enn hjemme er spesielt festlig. Gi meg Leo's, Apollo reiser og Euro Disney any day. 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #16 Skrevet 5. november 2023 Vi sitter ikke på et hus til over 5 mill og 2 biler, slik familien i den artikkelen har valgt å gjøre. Vi har valgt å ikke sette oss i stor gjeld. Vi har en liten leilighet og kun en bil. Vi har fint råd til å gå på lekeland, eller dra på utenlands ferie. Det handler om hvilke økonomiske prioriteringer man velger. Foreldrene i artikkelen tjener helt gjennomsnittlig ok lønn. De har valgt å bruke alt på fasaden. Som er helt greit, men da blir det lite igjen til opplevelser når renta, mat og strømprisene går opp. Anonymkode: a275e...1ce 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #17 Skrevet 5. november 2023 Her var vi på lekeland noen ganger da hun var liten, gjerne i noen bursdager. Men nå er hun vokst fra lekeland for lenge siden. Men noe som dessverre er kuttet ut her, er turer på badeland for her i byen er det veldig dyrt. Heldigvis er hun flink å svømme allerede. Her brukte vi gjerne museet og eller lekeplasser da hun var liten. Eller vi var på biblioteket. Det er lett å si at en skal bruke naturen med stormkjøkken og fullt tur utstyr uten tanke om at det gjerne er dyrt. Båturer er jeg gjerne på rundt 1 eller 2 ganger pr år hvis været er fint og båten ut til en øy ti minutter fra sentrum går. Anonymkode: 63e8e...111
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #18 Skrevet 5. november 2023 Jeg er så glad alle mine er voksne og flytta ut.. Husker barndommen deres som et evig langt race med krav til "å være som de andre" i enhver sammenheng, særlig de yngste. Presset fra de andre foreldrene kunne knust en elefant. Null solidaritet og null inkludering. Uten å se hvordan ungeflokken tedde seg og brukte dette helt vilt mot hverandre.. Anonymkode: 19ef6...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #19 Skrevet 5. november 2023 Jeg beklager, hytte? Lekeland for to barn pluss 1 ulykkelig voksen = 400 kr. Ei hytte? 3 millioner minst. Pluss årlige kostnader på mange tusen. Men det er selvsagt de som drar på Lekeland som er rike 🤣 Nettopp derfor er Lekeland fulle av innvandrere i ferieperioder, det er fordi de er så rike, får altfor mye penger fra Nav. 🤡 Altså, Ts, det var sarkasme. Hytte er for rike, lekeland er for fattige. Anonymkode: 28121...78d 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #20 Skrevet 5. november 2023 Lekeland har jo ikke eksistert lenge nok til at særlig mange voksne har vært der. Datteren min jobbet på et, da skjønte jeg at det ikke hadde vært noe tap. Anonymkode: a7bdd...7d3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå