Gå til innhold

Fastrenteinnskudd - hvordan fungerer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg låser pengene i 6 mnd, får jeg en viss rente. Blir disse rentene utbetalt med en gang låseperioden er over? Og hva skjer om jeg da låser pengene på nytt i 6 mnd - får jeg da samme rente en gang til? Altså 2 ganger pr år?

Anonymkode: 2699a...bac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er at pengene pluss renter automatisk utbetales til valgt konto når bindingsperioden er over. Noen banker tilbyr deg å reinvestere for en ny periode, så pengene blir stående for en ny 6-månederskontrakt med oppdatert rente. 

Du får renten utbetalt når bindingstiden går ut, så binder du to ganger etter hverandre får du rente etter hver bindingsperiode. Men vær oppmerksom på at renten som oppgis er årlig rente. Dvs. at hvis du binder 6 mnd til en rente på 5% p.a., så vil rentegevinsten du får når innskuddet avsluttes være ca 2,5% av investert beløp.

Anonymkode: 92999...e72

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vanlige er at pengene pluss renter automatisk utbetales til valgt konto når bindingsperioden er over. Noen banker tilbyr deg å reinvestere for en ny periode, så pengene blir stående for en ny 6-månederskontrakt med oppdatert rente. 

Du får renten utbetalt når bindingstiden går ut, så binder du to ganger etter hverandre får du rente etter hver bindingsperiode. Men vær oppmerksom på at renten som oppgis er årlig rente. Dvs. at hvis du binder 6 mnd til en rente på 5% p.a., så vil rentegevinsten du får når innskuddet avsluttes være ca 2,5% av investert beløp.

Anonymkode: 92999...e72

Takk, det var et godt svar på akkurat det jeg lurte på!:) (at renten er oppgitt pr år, og at man dermed ikke får 5% totalt etter 6 mnd). Virket ikke logisk at man bare kunne låse et beløp 2x6 mnd og dermed få 10% på et år. Så enten er jeg litt blåst som ikke forstod dette av meg selv uten videre, eller så er det bare litt vanskelig å finne denne informasjonen med å bare lese på banken sin info om fastrenteinnskudd. For min egen selvfølelse sin del, holder jeg en knapp på sistnevnte 🙈 Takk for hjelpen!

Anonymkode: 2699a...bac

Skrevet

Rente oppgis alltid pr år, enten det er lån eller innskudd eller kredittkort. 

Anonymkode: 1e0dc...28e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...