Gå til innhold

Har du barn som er tette i alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en datter på 5 mnd nå, og vi har allerede tenkt litt på å prøve på ny igjen. Jeg vet at det blir veldig tungt og tøft men jeg ønsker at barna skal være litt tette da de vil få mye glede av hverandre! Noen som har tette barn? Da mener jeg barn med 20 mnd eller mindre mellomrom? Er det veldig tungt? Verdt det? :)

Anonymkode: 5cc98...b41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er 15 mnd mellom mine gutter. For vår del har det vært strålende, alltid en lekekamerat tilgjengelig. De har omtrent aldri kranglet, men dette er jo veldig individuelt. 

Litt strevsomt første året med to små, men etter det har det vært veldig fint. 

Anonymkode: 837ee...770

• Liker 1
Skrevet

Mange fordeler og noen ulemper, men det jeg syns er fordeler og ulemper kan være motsatt for deg. Jeg syntes at det var deilig å få unnagjort småbarnstiden i en fei. De har hatt mye glede av hverandre, men merker nå som en er i tenårene og en fortsatt "barn" at det er sårt for begge på en måte. Yngste vil være med, og de har frem til nå, hatt mange felles venner. Det er og sårt for eldste når hans klassevenner ringer lillebror for å henge og ikke han. Men det igjen har litt med personlighet å gjøre. Lillebror er supersosial og mer utadvendt, mens storebror er mer innadvendt og har en liten nær krets med noen få (gode) venner. Samtidig har de det mye moro sammen, og er avhengige av hverandre. Tror det er godt for de å ha ett åra skoleplassen fra hverandre og ar eldste kan finne seg selv på ungdomskolen uten lillebror dette året.. 

Anonymkode: 184eb...732

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville ikke valgt å få tette barn om det kun var fordi de skulle "Ha glede av hverandre" og være lekekamerater. 

Barn som er veldig tette i alder, kan like gjerne ende opp som konkurrenter, siden den yngste fort kan overgå den eldste. 

Søsteren min har to tette (16 mnd mellom dem), og de er katt og hund. Det har bare vært kniving og kjekling og konkurrering og sjalusi.. Hele oppveksten. De er nå 10 og 12, og helt jævlig å være sammen med hele familien.. 

Jeg har tre år mellom mine, og de har mye mer glede av hverandre. Storebror elsker hjelpe lillebror, og de har også stor glede av å leke sammen.  Jeg ville også i utgangspunktet ha to tette, men har endt opp med å være glad naturen ikke ville det slik... 

Det finnes ingen ideell aldersforskjell. Noen søsken går bra ilag, andre ikke, og aldersforskjell har mye mindre å si enn personlighet. 

Anonymkode: a436d...b7a

• Liker 1
Skrevet

14 mnd mellom mine. Angrer ikke ☺️

Anonymkode: e2861...96b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to tette. Nå er mine ungdommer. Det er veldig gøy! Fordelene kommer etter noen år. Det blir bare gøyere og gøyere. Jeg anbefaler det, iallefall siden jenta er eldst. (Siden jenter ligger fremfor i utviklingen) 

Anonymkode: febf4...65b

• Liker 1
Skrevet

20 mnd mellom mine (gutt og jente). Tøft i småbarnstiden, men veldig glad for at de er tette i alder, og de har hatt og har fortsatt mye glede av hverandre (snart voksne nå). Ikke gitt at søsken kommer overens, selvsagt, men jo større aldersforskjell desto mindre sjanse for at de kan være "likeverdige" lekekamerater.  Mine har alltid hatt en å være med på ferie osv, så det er en stor fordel med to tette.

Anonymkode: 873af...7b3

• Liker 1
Skrevet

To gutter med 15mnd mellomrom her og jeg ville aldri gjort det igjen. De er nå 5 og 6år. En ting er at de krangler mye, men det store problemet er at jeg ikke strekker til i det hele tatt. Begge har et enormt behov for oppmerksomhet fra meg, selv om far er høyst tilstedeværende. Er konstant en konkurranse om tid med oss, og vi er to voksne på to barn - det burde gå helt fint. Det er heller ikke nok avstand i mellom dem til at man kan ha veldig forskjellige regler som de kan forstå, de behandles fort som tvillinger uten at de er det. For ikke å glemme den skakkjørte kroppen min. Det var veldig vanskelig å hente seg inn igjen mellom graviditetene, jeg fikk hyperemesis med nr to mens jeg fortsatt ammet nr 1. Og barseltiden med to «babyer» med vidt forskjellige behov var stress. 

Sånn, så har du et svar fra pessimisten også :)

Anonymkode: a6d04...f45

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

19 mnd, så kanskje ikke så tett. Men har tre med noe av den samme avstanden, så 3 barn på under 4 år. Det er bittelitt tett, men helt perfekt.

Anonymkode: 467cc...d9f

• Liker 1
Skrevet

Venninna mi ble uplanlagt gravid med nr 2, og det er nesten nøyaktig to år mellom dem. Hun er fornøyd med det og det har vært tett nok til at de i stor grad har underholdt hverandre da de var små. Ulempen kommer når de blir eldre og mer selvbevisste, og i større grad blir konkurrenter, og det har de følt veldig på nå som de er på vei inn i tenåra. Rent fysisk er vel ikke kroppen fullt restaurert etter svangerskap før det har gått to år, så dersom du sleit i svangerskapet kan det være en faktor. 

Anonymkode: 9674b...bce

• Liker 1
Skrevet

16 mnd mellom mine, to gutter. De har alltid vært gode venner, men den eldste har hele tiden vært veldig langt framme i alt og den yngste mer gjennomsnittlig eller sen. Utviklingsmessig har de derfor vært mer som om det skulle være minst 2 år mellom dem, og forskjellen har økt eller hvert som de har blitt eldre. De har derfor hatt, og har fortsatt, et veldig tydelig storebror/lillebror-forhold, mer enn sikkert mange andre som er tette i alder har. Nå er de 14 og 15, og siden den eldste kom i puberteten allerede som 12-åring, mens den yngste fortsatt ikke har begynt, har de vært ganske langt fra hverandre på alle måter. Men som små lekte de veldig godt sammen, og jeg tror de er nært knyttet til hverandre.

Det er fordeler og ulemper med alle aldersforskjeller. Jeg ville heller tenkt på egen kapasitet, helse, økonomi og ikke minst alder (jo eldre du er, jo kortere tid bør du vente om du vil ha flere). Hva slags søskenforhold ungene vil få, kan man ikke styre uansett.

Anonymkode: 6116d...051

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 2 års forskjell mellom alle mine 3 barn. Ideelt sett skulle det vært 3 år, og det har jeg kommet fram til basert på observasjoner i nærmiljøet, og samtaler med ulike barnefamilier. Så dersom jeg kunne skru tilbake tiden og gjort det på nytt ville jeg gått for 3 års aldersforskjell. 

Anonymkode: d2404...fd3

• Liker 1
Skrevet

Det er nøyaktig to år mellom meg (jente) og lillebror, og vi er bestevenner den dag i dag. Flyttet sammen til utlandet for å studere da vi var 18 og 20 og alle trodde vi var tvillinger. 

Mamma har sagt at det var et helvete i småbarnsperioden da 🙃

Anonymkode: 97ce9...aef

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en av to tette (14 mnd mellom oss) og vi er nå godt voksne. Har hatt fantastisk godt selskap i hverandre og alltid hatt noen å være sammen med gjennom hele oppveksten. For oss har det vært supert!

Men det er selvsagt ingen garanti, min partner er tvilling og mer forskjellige mennesker enn de to skal man lete lenge etter. Selv når de var små, hadde de forskjellige venner og interesser. De har aldri hatt selskap i hverandre. Og lite kontakt som voksne også. 

Anonymkode: 7a6ea...e92

• Liker 1
Skrevet

15 mnd mellom mine.  Det var planlagt/ønsket med to tette, og det var like bra som jeg hadde forestilt meg 😊

Anonymkode: 91a31...763

• Liker 1
Skrevet

Har ikke barn, men har tett søsken både over og under. Ja, det va kjipt i perioder men hadde valgt få tett barn selv. 

I de gode perioden i livet overskygger de dårlig. 

Anonymkode: d7cda...3a3

• Liker 1
Skrevet

Det er flott at du vurderer å få barn med et lite aldersgap! Å ha tette barn kan være både krevende og givende. Det kan være tungt i begynnelsen med to små barn, men de vil også kunne glede seg over å ha hverandre som selskap og lekekamerater. Det er viktig å være forberedt på at det kan være krevende å håndtere to små barn samtidig, men mange foreldre opplever at det er verdt det på lang sikt. Det kan være lurt å snakke med andre foreldre som har tette barn for å få deres erfaringer og råd. Lykke til med avgjørelsen! 😊

Anonymkode: e3a9a...553

• Hjerte 1
Skrevet

Ble gravid da eldste var 6 mnd. Planlagt. Ikke angret et sekund. 
nå er de 3 og 4 år, og skal i gang med å prøve på tredjemann. Mannen kunne tenkt seg to tette nå også, men det er tungt for kroppen med tette graviditeter. 

de er verdens beste venner og slåss om hverandre. 90% av tida leker de fint sammen. Håper det gode vennskapet vil holde mellom dem! 

men det var tungt for kroppen min med to tette. Var relativt enkle graviditeter og fødsler, men det tok lang tid både fysisk og psykisk før jeg følte meg ovenpå igjen. 

men jeg tror det er like mange fordeler og ulemper med å få tette som å ha stort mellom mellom. Og en vet jo aldri hva en går til for personligheten til den nye babyen vises ikke før den er der uten muligheten å returnere😅

Anonymkode: 2657a...281

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Jeg har en datter på 5 mnd nå, og vi har allerede tenkt litt på å prøve på ny igjen. Jeg vet at det blir veldig tungt og tøft men jeg ønsker at barna skal være litt tette da de vil få mye glede av hverandre! Noen som har tette barn? Da mener jeg barn med 20 mnd eller mindre mellomrom? Er det veldig tungt? Verdt det? :)

Anonymkode: 5cc98...b41

14 mnd mellom mine og angrer ikke på det. Absolutt verdt det.

• Liker 1
Skrevet

Har 20 mnd mellom mine. Hadde aldri gjort det igjen, ville hatt minst tre-fire år mellom, i etterpåklokskapens lys. Føler jeg aldri strekker til selv nå når de er 9 og nettopp 11, og første året var et helvete.

Enda et svar fra en pessimistisk realist (?)😛

Anonymkode: c20a8...cbd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...