AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Hei! Jeg var nettopp på min første SF-måling hos jordmor. Er i uke 25 og fikk et veldig høyt tall som ligger langt over normalen (28). Ble henvist til ultralyd for å sjekke vekstavvik, men har ikke fått time før i slutten av januar (nært termin). Er dette vanlig, eller bør jeg be om tidligere time? Andre med høye SF- mål som har erfaringer å dele? Anonymkode: 7dc18...36c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Du har vel time da mtp igangsetting hvis baby er for stor. Ville snakka med jm om det om det bekymrer deg, spør hvorfor det er så seint. De setter ikke igang fødsel med mindre de MÅ det liksom, og for sykehuset er ikke en 4 kg baby "stor" baby. Jeg hadde høyt sf mål, baby ble født 39+1, ble ikke igangsatt. Veide 3,4 kg og var helt normal, ikke gigantisk. Hadde bare mye fostervann. Anonymkode: b6891...f21 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 Hvor lang vil du være på vei når du får timen? Jeg vet fra egen erfaring så har jeg aldri fått slike timer før jeg har vært 37 uker på vei Anonymkode: 9bb5a...cb2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Jeg målte også høyt SF-mål, og hadde 4 ultralyder før termin (+4, +15, +20 og +16). Det begynte med at første målingen min også var høy. I slutten av svangerskapet fikk jeg rekorden for høyeste SF mål på HS 😎 Hehe. (Baby var frisk og fin og veide 3970, men det viste seg at jeg hadde polyhydramnion). Lykke til med baby 🥰 Anonymkode: 232f2...17a 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg målte også høyt SF-mål, og hadde 4 ultralyder før termin (+4, +15, +20 og +16). Det begynte med at første målingen min også var høy. I slutten av svangerskapet fikk jeg rekorden for høyeste SF mål på HS 😎 Hehe. (Baby var frisk og fin og veide 3970, men det viste seg at jeg hadde polyhydramnion). Lykke til med baby 🥰 Anonymkode: 232f2...17a Det er tydeligvis stor forskjell på hvor god oppfølging man får. Da jeg var gravid med første barnet, lå målene langt over streken hele veien og det var først på trivselskontroll uke 41 jeg fikk en ekstra ultralyd, og da ble babyen målt til å være 4.7 kg... ut kom han 7 dager senere og veide 5.2 kg Anonymkode: 9bb5a...cb2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er tydeligvis stor forskjell på hvor god oppfølging man får. Da jeg var gravid med første barnet, lå målene langt over streken hele veien og det var først på trivselskontroll uke 41 jeg fikk en ekstra ultralyd, og da ble babyen målt til å være 4.7 kg... ut kom han 7 dager senere og veide 5.2 kg Anonymkode: 9bb5a...cb2 Oi, så rart at du fikk lov å gå så lenge etter termin? Jeg fikk beskjed om at hvis babyen ble estimert til over 4,5kg så burde man bli satt igang. Anonymkode: 232f2...17a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oi, så rart at du fikk lov å gå så lenge etter termin? Jeg fikk beskjed om at hvis babyen ble estimert til over 4,5kg så burde man bli satt igang. Anonymkode: 232f2...17a Ja jeg leser om veldig mange som blir igangsatt selv når ungene er langt unna den vekta, men jeg spurte om igangsettelse men dem nektet. Anonymkode: 9bb5a...cb2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Hvor lang vil du være på vei når du får timen? Jeg vet fra egen erfaring så har jeg aldri fått slike timer før jeg har vært 37 uker på vei Anonymkode: 9bb5a...cb2 Jeg er da i uke 38 da Anonymkode: 7dc18...36c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er da i uke 38 da Anonymkode: 7dc18...36c Innafor det Anonymkode: 9bb5a...cb2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg målte også høyt SF-mål, og hadde 4 ultralyder før termin (+4, +15, +20 og +16). Det begynte med at første målingen min også var høy. I slutten av svangerskapet fikk jeg rekorden for høyeste SF mål på HS 😎 Hehe. (Baby var frisk og fin og veide 3970, men det viste seg at jeg hadde polyhydramnion). Lykke til med baby 🥰 Anonymkode: 232f2...17a Takk! Så fint at du fikk så bra oppfølging Anonymkode: 7dc18...36c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Du har vel time da mtp igangsetting hvis baby er for stor. Ville snakka med jm om det om det bekymrer deg, spør hvorfor det er så seint. De setter ikke igang fødsel med mindre de MÅ det liksom, og for sykehuset er ikke en 4 kg baby "stor" baby. Jeg hadde høyt sf mål, baby ble født 39+1, ble ikke igangsatt. Veide 3,4 kg og var helt normal, ikke gigantisk. Hadde bare mye fostervann. Anonymkode: b6891...f21 Takk! Godt å høre at det ikke trenger å bety en veldig stor baby heller. Skal høre med jordmor om timen er innafor. Er førstegangs gravid så er nok litt ekstra nervøs når noe ikke er innafor normalen.. Anonymkode: 7dc18...36c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 Jeg ville bare spurt jordmor om en henvisning så raskt som mulig, slik at du kan få det ut av verden TS. 🥰 Jeg syns henvisning i uke 38 er alt for sent. Og det er ikke en time til en eventuell igangsetting så tidlig. Anonymkode: 232f2...17a 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #13 Skrevet 3. november 2023 Jeg fikk et barn på 4,8 kg, men får ikke vekstestimering før i uke 36 med dette barnet. Anonymkode: 7cbc4...d55
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #14 Skrevet 4. november 2023 Høyt SF-mål hele svangerskapet med nr. 1, hun veide 3,5 kg i slutten av uke 37 da hun ble født spontant. Det var jo litt stort (estimert til litt over 4kg ved termin). Nr. 2 hadde litt lavere sf-mål i starten, altså rundt uke 22, hvis jeg ikke husker feil, men ble skyhøyt etter hvert det også. Veide også 3,5 da hun ble født i uke 38 (estimert 3,8 kg ved termin). Hos meg ble det anslått at det er vinkelen på livmoren som ga høyt utslag på sf-mål. Anonymkode: e3be5...db9 1
IkkeStudentLenger Skrevet 6. november 2023 #15 Skrevet 6. november 2023 Jeg hadde høyt symfysemål på en kontroll. Da fikk jeg sjekk på om det var svangerskapsdiabetes, også kom jeg inn etter 2 uker for ny sjekk av symfysemålet. Da var det normalt igjen, så de gikk da utifra at de hadde målt feil forrige gangen. Hadde ikke svangerskapsdiabetes heller. Mini var 3.6kg ved fødsel på maks overtid. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #16 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 3.11.2023 den 12.00): Hei! Jeg var nettopp på min første SF-måling hos jordmor. Er i uke 25 og fikk et veldig høyt tall som ligger langt over normalen (28). Ble henvist til ultralyd for å sjekke vekstavvik, men har ikke fått time før i slutten av januar (nært termin). Er dette vanlig, eller bør jeg be om tidligere time? Andre med høye SF- mål som har erfaringer å dele? Anonymkode: 7dc18...36c Hvis dette bekymrer deg så bestiller du ul privat. Sak løst Anonymkode: af641...9c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå