Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I starten av ammeperioden spiste jeg ekstremt mye og usunt, junk og sjokolade mange ganger I uka🙈 likevel gikk i vekta opp, men stod stille.

De siste ukene har jeg endret kostholdet til det bedre, og ligget i kaloriunderskudd. Likevel står vekta like stille som når jeg spiste det dobbelte🤷‍♀️

Går også mye, rundt 20 k skritt daglig da baby kun sover ved å trilles eller bæres i sele.

Har bmi på over 30 så har nok å ta av😂 nesten så jeg er fristet å gå tilbake til sjokoladen da det tydeligvis ikke har noe å si på vekta uansett. Babyen er 3 mnd om det har noe å si?

Andre i samme situasjon? Når løsnet det evt?😊

Anonymkode: 6f7e7...2f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare la anatomi være anatomi. Ikke fokuser på kropp eller kroppsvekt i en slik fase av livet. Det er det dummeste du kan gjøre. Slapp av og ta deg en bolle eller to.

Skrevet

Løsnet seg når jeg slutta å amme. Da raste kiloene av. Du må amme så lenge du og baby vil, og tenk at noen kilo ekstra nå er bare bra for melkeproduksjon. Husk at du ikke skal slanke deg mens du ammer. 

Anonymkode: f126b...b3f

• Liker 2
Skrevet

Gi det tid. Er jo like usunt å spise masse junk selv om du ikke blir tjukkere. Jeg var inne i mine gamle bukser rundt 6 mnd etter fødsel. Gikk veldig mye tur, som regel alltid innom et sted å kjøpte noe godt, men var opptatt av å ikke ha det hjemme. Spiste vanlig mat ellers. Nå er barnet 16 mnd og nå går det feil vei for jeg spiser fortsatt alt for mye søtt, men nå går jeg ikke tur hver dag 😪 Tenker det er dumt å pådra seg dumme vaner bare fordi man tenker at ammingen skal ta seg av vekta, for man sitter igjen med uvanene etter man er ferdig med å amme også 😜 >Folk reagerer også ulikt på "ammehormonene" og ikke alle som går ned i vekt. 

Anonymkode: 4e2cb...3dc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Baby på 3 mnd her også og samme situasjon, du er ikke alene. Nå gikk jeg opp nærmere 30 kg da, og raste 20 rett ned de første ukene men de siste 10 sitter altså som støpt. 

Anonymkode: 2e448...b21

Skrevet

Takk for svar🥰 vet dere har rett, men veier mer enn 10 kg mer enn før graviditet, så føler meg ikke bra. Sulter meg absolutt ikke, men har droppet det usunne og spiser 2-2200 kcal daglig (noe som er ca. 500 i underskudd).

• Liker 1
Skrevet

Du spiser nok mer enn du forbrenner.

Anonymkode: ff2d7...253

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar🥰 vet dere har rett, men veier mer enn 10 kg mer enn før graviditet, så føler meg ikke bra. Sulter meg absolutt ikke, men har droppet det usunne og spiser 2-2200 kcal daglig (noe som er ca. 500 i underskudd).

2000-2200 er langt fra å være underskudd.

Anonymkode: 9cd99...00e

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar😊 

Bmr kalkulator sier "Daglig energibehov: Mellom 2586 og 2748 kcal". I tilegg forbrenner man vel rundt 500 kcal ved amming? Eller er jeg helt borte?😊 

Men kanskje jeg må gå hardere til verks? Det jeg syntes er rart er at jeg da ikke gikk OPP i vekt når jeg spiste mye mer🤷‍♀️ så tenkte om ammingen hadde skyld i det🙈

Skrevet
Sitat

Man regner med at daglig energiforbruk er cirka 9 MJ (2 150 kcal) hos en inaktiv kvinne og cirka 11 MJ (2 600 kcal) hos en inaktiv mann.

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kostradene-og-naeringsstoffer/inntak-av-naeringsstoffer/energi-energiomsetning-og-energibalanse

Så nei, 2000-2200 er ikke underskudd.

Det er jo heller ikke sikkert at du forbrenner 500kcal ved amming.

Anonymkode: 9cd99...00e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for svar😊 

Bmr kalkulator sier "Daglig energibehov: Mellom 2586 og 2748 kcal". I tilegg forbrenner man vel rundt 500 kcal ved amming? Eller er jeg helt borte?😊 

Men kanskje jeg må gå hardere til verks? Det jeg syntes er rart er at jeg da ikke gikk OPP i vekt når jeg spiste mye mer🤷‍♀️ så tenkte om ammingen hadde skyld i det🙈

Det har gått 3 mnd. Kroppen din er fortsatt helt koko når det gjelder hormoner. Ser du ikke endring i vekten innen et par mnd kan du vurdere å ta noen grep, men enn så lenge tenker jeg du skal spise som vanlig, men kanskje redusere kosen om det blir for mye av det. Man skal ikke slanke seg når man ammer, så slutt med kaloritelling. Er mer en nok annet å styre med om man ikke skal telle kalorier i tillegg. Gå mye tur, tenk over hva du spiser og kos deg med babyen din. Klisje, men sant, du får ikke denne tiden tilbake. 

Anonymkode: 4e2cb...3dc

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke uvanlig at vekten kan variere og stå stille selv om du har endret kostholdet og er aktiv. Kroppen kan reagere forskjellig på ulike faktorer, spesielt etter en graviditet. Det kan ta tid før du ser endringer på vekten. Husk at det viktigste er å fokusere på helsen din og å gi kroppen tid til å tilpasse seg. Fortsett med det sunne kostholdet og aktiviteten, og vær tålmodig. Snakk gjerne med en helsepersonell for mer spesifikk veiledning. Du gjør en flott jobb som mamma! 💪😊

Anonymkode: 67b63...850

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 timer siden):
Sitat

Man regner med at daglig energiforbruk er cirka 9 MJ (2 150 kcal) hos en inaktiv kvinne og cirka 11 MJ (2 600 kcal) hos en inaktiv mann.

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kostradene-og-naeringsstoffer/inntak-av-naeringsstoffer/energi-energiomsetning-og-energibalanse

Så nei, 2000-2200 er ikke underskudd.

Det er jo heller ikke sikkert at du forbrenner 500kcal ved amming.

TS går 20.000 skritt om dagen, da er hun IKKE inaktiv. Anslagsvis forbrenner man 500 kcal ved amming. 

TS - har svært få råd til deg, men jeg var/er i samme situasjon. Gikk ned 12 kg den første måneden etter fødsel, men så sto vekta bom stille 8-9 kg over startvekt uavhengig av hvor mye jeg spiste. Fikk barn april 2022. Hadde skikkelig ulvehunger første halvåret da jeg fullammet, så jeg spiste som en hest. Mye mer enn samboer, som attpåtil er mer aktiv enn meg. Vekta rikket seg ikke.

Jula 2022 tenkte jeg overhode ikke på kostholdet, og koste meg med julemat, sjokolade, kakemenn og smågodt. Vekta rikket seg ikke.

I januar bestemte jeg meg for å ta meg kraftig sammen, målet var å komme tilbake til startvekt. Lå i kaloriunderskudd, kuttet ned til nesten null snop, kuttet majones, smør og alle de der skjulte kaloriene, og gikk rundt konstant sulten. Spiste mye gulrøtter og brokkoli for å forsøke å døyve den verste sulten. Samboer gjorde de samme kuttene i sitt kosthold, og lå i like stort kaloriunderskudd som meg. Han gikk ned 5 kilo på halvannen måned, min vekt rikket seg ikke. 

Jeg sluttet å telle kalorier, og gikk tilbake til å spise som vanlig. Vekten rørte seg fortsatt ikke verken oppover eller nedover, men jeg slapp å være konstant sulten. Da jeg kuttet ammingen til 1-2 ganger i døgnet begynte vekten å snike seg litt nedover. Gjorde fremdeles ingen endringer i matinntak eller aktivitetsnivået mitt. Var egentlig litt spent på å se om vekten kom til å gå nedover når jeg sluttet å amme, men nå har jeg blitt gravid igjen før det rakk å skje. Så får se neste gang da :fnise:  

Har alltid vært veldig slank, så jeg stresset litt med jeg gikk opp over 20 kilo i forrige svangerskap. "Alle" sa at det trengte jeg ikke å stresse med, fordi kiloene renner av mens man ammer. For meg stemte dette ikke, så i denne graviditeten er jeg mye mer bevisst på å ikke gi etter for søtsuget hele tiden. Har vært svært ukomfortabel i egen kropp det siste året, så siden jeg vet at jeg ikke går ned i vekt i ammeperioden må jeg heller forsøke å begrense vektoppgangen denne gangen :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg la på meg over 30kg sist. Vet ikke hvor mer mer for jeg nektet å veie meg etter jeg var bikket 98kg. Hadde tatt knekken på meg å se tre siftret tall på vekta, så nektet. 

Jeg var ikke tilbake i normalvekt før 1år minst etter fødsel, og da var jeg tilbake på trening etter 4mnd. 

Anonymkode: b0890...2c6

Skrevet

Kroppen er ikke en perfekt kalkulator. Det er så mange ting som spiller inn. Hormoner, stress, søvnmangel. Det er nokså stressende med baby som ikke kan sove for seg selv i det hele tatt, hilsen ei med lik baby🙈 Blir koko av å aldri ha kroppen i fred.

Det er lett å ty til sjokolade og godis, det hender. Men det er lurt å prøve å få i seg god næring mesteparten av tiden. Om det blir noe godis på toppen, så jaja. Kroppen har vært gjennom noe krevende og trenger god næring for å bygge seg opp igjen  :)

Anonymkode: e4630...d18

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I starten av ammeperioden spiste jeg ekstremt mye og usunt, junk og sjokolade mange ganger I uka🙈 likevel gikk i vekta opp, men stod stille.

De siste ukene har jeg endret kostholdet til det bedre, og ligget i kaloriunderskudd. Likevel står vekta like stille som når jeg spiste det dobbelte🤷‍♀️

Går også mye, rundt 20 k skritt daglig da baby kun sover ved å trilles eller bæres i sele.

Har bmi på over 30 så har nok å ta av😂 nesten så jeg er fristet å gå tilbake til sjokoladen da det tydeligvis ikke har noe å si på vekta uansett. Babyen er 3 mnd om det har noe å si?

Andre i samme situasjon? Når løsnet det evt?😊

Ikke gå i kaloriunderskudd når du ammer! Ved forbrenning av fett frigjøres giftstoffer som er lagret i fettet og det kan gå over i melka. 
Amming tilsvarer ca 3-500 cal om dagen og det er ikke mer enn et par brødskiver med pålegg. 
Slankekurer hører ikke ammeperioden til. 
Jeg var nede på vanlig vekt ved ca 6 mnd, men jeg gjorde ingenting av endringer og trengte ikke å kutte ned på noe. 

Anonymkode: bcdcf...e14

Skrevet

Jeg har hatt to runder med amming og vektoppgang som følge av det. Kiloene forsvant når jeg avsluttet amming. Det går seg til når man er ferdig og hormonene normaliserer seg. 

Anonymkode: 75fc7...05b

Skrevet

Kroppen er i unntakstilstand - la den være det uten å stresse med å gå ned i vekt. Nå jobber kroppen din med å ta vare på den lille - la den gjøre det, og la den gjøre det på riktig energi. 

La tiden hjelpe deg, IKKE rush med dette! 

Anonymkode: f9af5...4b3

Skrevet

Amming er ikke en normaltilstand for kroppen: ammehormonene blokkerer østrogenproduksjonen så de fleste går inn i en tilstand som ligner overgangsalderen. I tillegg er det mange som får svingninger i stoffskiftet. Hvor plaget man blir av dette og hvor lenge det varer er individuelt, men de fleste vil oppleve at ting gradvis stabiliserer seg fra baby er 6 måneder og frem til ammeslutt. I tillegg så er det jo også andre faktorer som ikke bare er hormonelle, som søvn, tapt muskelmasse pga. graviditet (graviditetshormonene tilrettelegger mer for lagring av fett).

Hvor «plaget» man er av dette eller ikke vil variere. Noen føler seg helt normale kort tid etter fødsel, mens andre vil trenge ett år+ før kroppens funksjoner opererer normalt igjen. 

Med mitt første barn stod vekten stille LENGE etter fødsel, og jeg var også slapp og energisvak. Hadde dog ikke cravings, heller dårlig matlyst, så det var frustrerende at vekten fortsatt vister 5-6 kg pluss fra før graviditet, samtidig som jeg var sliten og slapp pga. lite motivasjon til å spise. 

Med andre baby har vekten gått jevnt nedover, nesten ufrivillig til der den nå har nådd -6 fra før gravidtitet. Men jeg spiser mye mer, og har dessverre fått en liten avhengighet til noe søtt til lunsj 🙈

Mitt beste tips er å drite litt i vekten frem til barnet spiser mer fast føde, men heller fokusere på gode kostholdsvaner. Ikke begrens porsjonene unødvendig mye, men spis næringstett mat. Jeg skulle ønske at jeg fokuserte mer på gode vaner enn vekten i seg selv, for den er ikke nødvendigvis på lag grunnet alt det overnevnte, men god og næringsrik mat og stabilt blodsukker vil gi deg mye mer overskudd til å ta vare på deg selv og barnet. ❤️

Anonymkode: 1b34b...336

Skrevet

Når i alle dager kom dette stresset med å miste vekten så fort som mulig etter fødsel? Kroppen trenger å få en pause etter graviditet og fødsel. Ser folk som stresser fordi vekta ikke har rørt seg 4 uker etter fødsel. 

Anonymkode: 8db52...cd6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...