Gå til innhold

Hanne Skartveit slutter som politisk redaktør i VG

keops

Anbefalte innlegg

Angivelig for å bruke mer tid sammen med mannen sin.

Dette skjer kort tid etter at Karpe-Magdi startet det som kan se ut som en hatkampanje mot Skarstein, han synes det hun driver med er ren ondskap. 

Klart hun har fått mye hat og trusler som følge av dette, flertallet ville vel blitt redde og trukket seg når man får slik oppmerksomhet rettet mot seg.

Jeg synes det er skremmende å se utviklingen. 

Man står selvfølgelig fritt til å tro på forklaringen om at hun gjerne vil være mer hjemme, ca 10 år før vanlig pensjonsalder.

Endret av keops
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forvirret23 skrev (4 minutter siden):

Enig med deg. Er det slik vi ønsker å ha det? 

Nei, kjenner på dyp uro og frustrasjon.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ashera skrev (Akkurat nå):

Hun slutter ikke i VG og skal fortsatt ha en fristilt redaktørstilling der.

Ja, hun skal ha en mikroskopisk stilling, stemmer det. Men ikke noe redaktøransvar, og vi leser vel alle de vi vil mellom linjene her.

Selv er jeg dypt bekymret, men for dem som ikke ser noen slags faretegn ved denne utviklingen er det sikkert helt greit.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun slutter nå har ingen ting med kritikken fra Karpe-Magdi å gjøre, det er pga hennes kampanjejournalistikk i Baneheiasaken hvor hun i mange år jobbet mot gjenopptagelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ashera skrev (1 minutt siden):

Hun slutter ikke i VG og skal fortsatt ha en fristilt redaktørstilling der.

Litt vel beleilig at dette kommer noen få dager etter at Magdi la henne for hat? Uansett hva hun eller andre journalister måtte mene om både denne og andre konflikter, så kan vi ikke ha et samfunn der folk ikke tør å fortsette i jobben sin om de skriver «feil» ting. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hraff skrev (2 minutter siden):

At hun slutter nå har ingen ting med kritikken fra Karpe-Magdi å gjøre, det er pga hennes kampanjejournalistikk i Baneheiasaken hvor hun i mange år jobbet mot gjenopptagelse.

Akkurat, sikkert bare rene tilfeldigheter at hun velger å gå av midt oppi alle disse beskyldningene fra sinte Midtøsten-eksperter.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter dette, så kan vi bare legge ned hele pressen.  Vi kan ikke ha det slik at journalister veier sine ord på gullvekt for ikke å få grove drapstrusler eller ikke tør å skrive om visse emner. Jeg vil mye heller ha en fri presse, som skriver ting jeg til tider er rivende uenig i, enn en presse som sier ting jeg liker, fordi den ikke tør noe annet. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (15 minutter siden):

Nei, kjenner på dyp uro og frustrasjon.

Er det noe som er fint med vårt land er ytringsfriheten, demokratiet og at journalister også tør å ytre seg. Vi trenger dette for å beholde landet slik vi ønsker.

Da kan vi ikke drive hatkampanjer og sørge for at folk blir redde for å ytre seg. 
Jeg er skuffet over magdi trodde bedre om han, alltid likt krape og trodde de var glad i ytringsfriheten vår. Den har de virkelig benyttet seg av selv, det skal ikke gjelde bare politiske korrekte meninger. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (8 minutter siden):

Er det noe som er fint med vårt land er ytringsfriheten, demokratiet og at journalister også tør å ytre seg. Vi trenger dette for å beholde landet slik vi ønsker.

Da kan vi ikke drive hatkampanjer og sørge for at folk blir redde for å ytre seg. 
Jeg er skuffet over magdi trodde bedre om han, alltid likt krape og trodde de var glad i ytringsfriheten vår. Den har de virkelig benyttet seg av selv, det skal ikke gjelde bare politiske korrekte meninger. 

Ja, vi får håpe at folk besinner seg litt. Kommer ikke til å lese mer av det Magdi skriver, han har sunket så dypt at jeg ser han som en lost case.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, keops said:

Ja, hun skal ha en mikroskopisk stilling, stemmer det. Men ikke noe redaktøransvar, og vi leser vel alle de vi vil mellom linjene her.

Selv er jeg dypt bekymret, men for dem som ikke ser noen slags faretegn ved denne utviklingen er det sikkert helt greit.

Jeg har vært bekymret i mange år, da det er flere mennesker i forskjellige viktige posisjoner som plutselig tar permisjon/omplasseres/sies opp - gjerne etter å ha uttalt seg offentlig om aktuelle, og ofte kontroversielle, tema.

Det vi eventuelt hadde tidligere av bredde i faktaopplysning, nyhetsdekning og debatter her til lands, er blitt mer og mer innsnevret til å kun formidle de "forskjellige" regjeringenes ønskede verdensbilde; både med omhyggelig filtrering av hvilke opplysninger som publiseres, og til tider rene fake news.

Noen vil mene det jeg skriver her er "spekulasjoner" - men det er ingen tvil om at samfunnet vårt er blitt underlagt stadig strengere politisk betinget sensur.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det seg slik at Skartveit har pro-israelske synspunkter, så skal hun uansett få skrive det hun vil. Det er det som er så fint med ytringsfrihet. De som vil ha pro-palestinske synspunkter kan eventuelt da lese Dagbladet. Jeg synes Skartveit sine kronikker om krigen har vært gode. Veldig synd at hun slutter som politisk redaktør. Det begynner å nærme seg en lynsje-mobb når man risikerer å bli angrepet fysisk, verbalt, eller føler seg presset til å slutte i jobben. Vet ikke om dette er tilfelle når det gjelder Skartveit, men det er veldig spesielt at det skjer kun få dager etter at Karpe-Magdi uttalte seg om henne. Det «å få mer tid til familien» er ofte et standardsvar nå presset blir for stort.

Endret av Callista
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (7 timer siden):

Tviler på om Journalister tør og ytre seg de får godt betalt av staten for å holde sannheten bort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (34 minutter siden):

Tviler på om Journalister tør og ytre seg de får godt betalt av staten for å holde sannheten bort 

Vi har heldigvis fri presse i Norge inntil videre, men de skriver kanskje ikke alt man er enig om alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Forvirret23 skrev (2 minutter siden):

Vi har heldigvis fri presse i Norge inntil videre, men de skriver kanskje ikke alt man er enig om alltid. 

feks i Tønsberg hadde vi en Journalist Håkon Borud som pleide og snuse mye på politikere han ble overført til Drammen det var spessielt i Jarlsø-saken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (40 minutter siden):

Det «å få mer tid til familien» er ofte et standardsvar nå presset blir for stort.

Det samme tenkte jeg. Om det stemmer at hun har trukket seg pga trusler, så må de være gamle alvorlige i karakter. En såpass profilert mediekvinne som henne er nok vant med å takle en god del når det kommer til negative tilbakemeldinger og sure oppgulp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...