AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Jeg sliter så med å komme og i vei til barnehagen. Er helt alene med barna. To barn på 3 og 4 år. Vi bruker fort halvannen-to timer fra jeg står opp til vi er i bilen. Jeg ser jo andre foreldre, også aleneforeldre får til dette. Jeg er ganske sliten og lei, så jeg orker ikke helt fokuset på hva jeg gjør feil, men heller konkrete ting dere gjør som fungerer, som jeg da kan prøve? Jeg merker at det å legge frem klær og ha matpakker klart fra kvelden før er essensielt, men så skjer det alltid noe uforutsett eller noen søler melk og det må nye klær osv. Det føles ikke som jeg mestrer dette Anonymkode: 385df...06b 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Hva er det som tar så lang tid da? Hvor er det liksom tiden forsvinner? Anonymkode: 93344...0d9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sliter så med å komme og i vei til barnehagen. Er helt alene med barna. To barn på 3 og 4 år. Vi bruker fort halvannen-to timer fra jeg står opp til vi er i bilen. Jeg ser jo andre foreldre, også aleneforeldre får til dette. Jeg er ganske sliten og lei, så jeg orker ikke helt fokuset på hva jeg gjør feil, men heller konkrete ting dere gjør som fungerer, som jeg da kan prøve? Jeg merker at det å legge frem klær og ha matpakker klart fra kvelden før er essensielt, men så skjer det alltid noe uforutsett eller noen søler melk og det må nye klær osv. Det føles ikke som jeg mestrer dette Anonymkode: 385df...06b Vi bruker vel også fort 1,5 time på morgenen. Hvis vi kun har 1t føler jeg vi ikke rekker det. Og da får jeg egentlig kun 2 minutt hurtigsminking på meg selv. Anonymkode: c6f49...bea 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Er det ikke frokost i barnehagen? Anonymkode: 04c8c...4e1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 Har dem mulighet til og spise frokost i barnehagen? Så lever dem til det. Mye tid går bort i og spise hjemme her. Så vi leverer i barnehagen. Legg frem klær, lag matpakker kvelden før. Pass på at alt av skift er klart når det trengst. Pass på at sko, jakke og sånt er på plass så det ikke må letes etter. lag en rutine, kle på seg og vaske seg, pusse tenner. 2 timer er ganske mye, så regner med du ikke har en typ fast rutine. Og her står vi opp, så vasker vi og steller, får på dagens klær fast hver dag, hatt denne rutinen med alle mine 5. Vi har ikke bil så vi må være et fastsatt tidspunkt ut døra for og rekke frokost i barnehagen. Vi står opp 45 min før vi er på vei ut døra. Da er alt pakket og klart. Matpakkene tas ut med engang vi har kledd på oss. Så ser dem litt på tv. En fin ting sett av 15 min på og kle på, finn en tid til når du starter. Snakk med barna om at nå skal vi det, om 5-10 min så skal vi kle på oss uteklærne osv. lykke til dette får du til ❤️❤️ Anonymkode: 33575...c38
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 1. La barna spise frokost i pyjamas, og først kle seg ETTER de er ferdige å spise og å pusse tenner. Slik slipper du å skifte flere ganger om de søker frokost/tannkrem på klærne. 2. Legg fram klær kvelden i forveien. Hvis barna blir vrange og ikke vil ha på seg ditt eller datt, kan det være en idé å la de få være med å bestemme antrekket kvelden før. 3. Pakk sekken/matpakken kvelden før. 4. Du kan selv dusje kvelden før, og legge fram klær til deg selv. Det kan plutselig ta litt tid når alt tøy er skittent og ingenting av det rene matcher om morgenen. Da er det bare p hoppe i tøyet om morgenen. 5. Hvis barna dine ikke våkner av seg selv, kan det være fint for deg å stelle seg før de våkner. Stå opp 20 min før, stell deg, gjør klar frokost, og vekk deretter barna. ❤️ Anonymkode: 14dd3...3ab 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 Vanskelig å gi konkrete råd når du ikke sier noe om hva det er dere bruker denne tiden på. Vi smører matpakker kvelden før. Klær trenger vi ikke legge frem - ingen er spesielt opptatt av klær og er godt fornøyd med å ta det øverste plagget i skuffen og ferdig med det. De spiser frokost i barnehagen - skulle de spist hjemme hadde det tatt alt fra 2 min til en time... Og om de skulle gjort det, hadde de spist i pysjen, nettopp for å unngå ekstra søling på klærene. Vi pusser tennene mens de har pysjen på nettopp av den grunn, slippe tannkremsøl på trøyen. Her er morgenrutinen Stå opp Gå på badet med ungene, pusse tennene, eldsten kler seg selv med det han finner i skuffen, jeg kler på minsten og skifter bleie imens. Så leker de, mens jeg går på badet, pusser tenner, tar på linser, sminker meg, gjør forgjeves forsøk med håret. Så putter vi matbokser i sekken, tar på yttertøy (dette er det som tar desidert lengst tid.... for herreGUD som det kan mukkes av alt mulig på den fronten..). Anonymkode: 1beae...c99
Kristin70 Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: ..men så skjer det alltid noe uforutsett eller noen søler melk og det må nye klær osv. Det føles ikke som jeg mestrer dette Anonymkode: 385df...06b Ikke tenk på at du ikke mestrer dette, husk at barn er veldig forskjellige og kanskje dine barn trenger mer tid på å komme seg ut om morgenen. Hvis det er mye søl er det kanskje en god ide å spise frokost i pysj. Det å ha alt klart (inkl egne klær) er definitivt lurt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 Da må du stå opp før, og gjøre alt som kan gjøres klart kvelden før. De kan vel få med seg matboks i barnehagen? det sparer mye tid og søl. Ellers kan du smøre frokosten ferdig uansett om de spiser hjemme eller i bhg, og kle på de etter de har spist. Jeg har en halvtime på meg når jeg skal på tidligvakt før jeg må dra, det går helt fint sålenge alt er klart kvelden før. Da må jeg vekke begge barna og få på de klær, sminke meg kjapt og putte matbokser i sekken, og i tillegg løpe ut og starte bilen litt før vi må dra hvis den er isete nå på vinteren. Klarer det fint på en halvtime så da bør du klare å få gode rutiner og hvertfall redusere tiden noe. Anonymkode: da9c7...7ef
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 Kanskje ikke det mest pedagogiske rådet, men det redder meg: La barna se barne-tv mens de spiser. Når de våkner, la de se tv mens de spiser yoghurt/brødskive/det dere pleier å spise. Samtidig kan du stelle deg og gjøre deg klar. Deretter pusser barna tenner, og når mat og tannpuss er ferdig, tar de på seg rene klær. Så er det på med yttertøy og å komme seg av gårde. Anonymkode: 14dd3...3ab 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 Tror det er ganske vanlig å føle at man ikke mestrer dette. Spise barna hjemme? Har du en jobb du nå rekke, eller har du litt slingringsmonn slik at dere har tid til å spise sammen? Du har fått masse tips allerede. Gjør klar matpakkene og klær på forhånd. Skal dere spise hjemme, kan du dekke bordet kvelden i forveien og ha pålegget klart i en boks i kjøleskapet. Er det problem med at barna søler, kan du ta i mindre drikke i koppen, de kan drikke av flaske eller sugerør. Må de skifte klær selv om det blir flekker? Antakelig ikke. Klærne er jo rene. Anonymkode: 3807d...f5e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 For å ha det fint, har jeg startet å legge meg tidligere og stå opp en time tidligere, vi har 1.5 time på oss, og da har vi fine morgninger. De dagene jeg har veldig dårlig tid (forsovet oss el lignende) , er barna nesten kjappere og flinkere, de spiser, kler på seg, og ut døren, men jeg blir stresset av det, men om du takler bra å være superkjapp, kan dette også være en lettere måte å få barna opp og ut på… jeg er bare ikke bygget for fart, så kommer til å ende med magesår om jeg må ha det sånn😅 Anonymkode: 48cb3...831 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #13 Skrevet 3. november 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje ikke det mest pedagogiske rådet, men det redder meg: La barna se barne-tv mens de spiser. Når de våkner, la de se tv mens de spiser yoghurt/brødskive/det dere pleier å spise. Samtidig kan du stelle deg og gjøre deg klar. Deretter pusser barna tenner, og når mat og tannpuss er ferdig, tar de på seg rene klær. Så er det på med yttertøy og å komme seg av gårde. Anonymkode: 14dd3...3ab Barn skal ikke se på skjerm når de spiser. Det øker kvelningsfaren da de mister fokus fra selve spisingen. Anonymkode: 76849...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #14 Skrevet 3. november 2023 Gjør alt annet klart før du begynner med ungene, om mulig. Og da mener jeg alt. Matpakker i sekker, sekker lukket, deg selv kledd og stelt og bare til å ta på sko og jakke, frokost smurt. Da kan du fokusere på å følge opp ungene i morgenstell uten 'jeg må huske å ta med x/y/z' som ekstra stressmoment. Det gjør underverker for tålmodigheten. Anonymkode: 0fdb6...636 1
minister-mio Skrevet 3. november 2023 #15 Skrevet 3. november 2023 Legg fram klær kvelden før. Bruk klær som er lette for barn å kle på selv. Det tar lenger tid å kle på barn enn å lære dem å kle på seg selv (selv om det ikke virker sånn) Lag frokosten når barna er lagt for kvelden.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #16 Skrevet 3. november 2023 59 minutter siden, AnonymBruker said: Barn skal ikke se på skjerm når de spiser. Det øker kvelningsfaren da de mister fokus fra selve spisingen. Anonymkode: 76849...8a8 Som jeg skrev, er det kanskje ikke et helt ideelt råd, men når man er alene med en 3-åring og en 4-åring, så må det være lov å ta noen typer snarveier. Anonymkode: 14dd3...3ab 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #17 Skrevet 3. november 2023 Legg frem klær kvelden før. Smør matpakker kvelden før. Stå opp før ungene og fiks deg ferdig. Spis frokost i pysjen. Ikke la barna bruke en evighet på maten. Når barna spiser legges frem alt som skal brukes ut døren. Tannstell, på kledning annet på badet med døren igjen. Gå på do. Så alle ned for å kle på seg og komme seg ut døre. Jeg har 4 barn på 3,4,6 og 8. Vi bruker under en time på å komme oss ut døren. Anonymkode: 0317c...473 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #18 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn skal ikke se på skjerm når de spiser. Det øker kvelningsfaren da de mister fokus fra selve spisingen. Anonymkode: 76849...8a8 Har du vært på skolen og SFO når det er mattid eller? De spise OFTE foran skjerm. Anonymkode: 88750...b46
regine Skrevet 3. november 2023 #19 Skrevet 3. november 2023 Lag helt klare og faste rutiner som du følger slavisk hver morgen. Da VET barna hva som skal skje, ingen trenger å bruke energi på å tenke over slik eller sånn. Rekkefølgen spiller forsåvidt mindre rolle, bare det er likt hver dag. Og ikke lag masse rom for diskusjon - klærne som er lagt fram tas på, brødskivene har det samme på hver morgen, rutinen er helt lik. Barn liker faktisk rutiner, at de hele tiden skal «velge» er unødvendige skaper bare stress. Som andre har skrevet er det lurt at det meste er klart kvelden før, så du vet at ungene har med turtøy, ekstra mat eller hva det nå er de trenger.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #20 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Har du vært på skolen og SFO når det er mattid eller? De spise OFTE foran skjerm. Anonymkode: 88750...b46 Latskap og fryktelig pedagogikk fra skole og SFO sin side, evt utslag av altfor dårlig bemanning. Å spise foran skjerm er en uting, gir dårlig bevissthet rundt mat og metthetsfølelse. Noen glemmer å spise, andre merker ikke når de er mette og venner seg til å overspise. Hårreisende at skolen legger opp til dette. Og bare så det er sagt - bare fordi skolen gjør noe, betyr ikke at det er rett, bra, sunt eller fornuftig. Anonymkode: 251b7...b58 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå