Gå til innhold

Burde vi gifte oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren og jeg har det godt sammen:

Vi har vært sammen lenge, har et lite barn og eier hver vår halvdel av et ganske så stort boliglån.

Har hørt flere si at det lønner seg å gifte seg.

Jeg er ikke opptatt av verken bryllup, fest eller kjole. Jeg går inn i forholdet med vel så god økonomi som ham. Burde vi fortsatt gifte oss? Finnes det gode grunner – som ikke dekkes av en samboer kontrakt? 

Anonymkode: cddb1...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være greit fordi dere vil bli økonomisk og juridisk bundet til hverandre. Samboere må skrive kontrakt og testamente for å få like gode rettigheter. Det kan koste titusenvis av kroner å få på plass, det å gifte seg er gratis. 

Jeg er gift selv, så har ikke satt meg så mye inn i det. Men har hørt fra venner at dersom man eier eiendom sammen og den ene dør vil halvparten av eiendommen gå til barnet/barna og vil bli «låst» inntil de er myndige. Er man gift går eiendommen rett til ektefellen. Er ikke 100% sikker på dette, så fint om noen oppklarer. 

Anonymkode: fc360...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har vært sammen lenge, har et lite barn og eier hver vår halvdel av et ganske så stort boliglån.

Jeg er ikke opptatt av verken bryllup, fest eller kjole. Jeg går inn i forholdet med vel så god økonomi som ham. Burde vi fortsatt gifte oss? Finnes det gode grunner – som ikke dekkes av en samboer kontrakt? 

Vi er samboere og ser ingen god grunn til å gifte oss.

De argumentene folk pleier komme med er fordelene for kvinner som har mye lavere inntekt enn samboeren...

Anonymkode: d58b2...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

du vet at du fint kan gifte deg uten bryllup? Om du kan signere en samboerkontrakt er det jo ikke mer jobb å signere en ekteskapskontrakt. Det er en kjapp tur på rådhuset etter å ha fylt ut prøvingsattest hos skatteetaten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være greit fordi dere vil bli økonomisk og juridisk bundet til hverandre. Samboere må skrive kontrakt og testamente for å få like gode rettigheter. Det kan koste titusenvis av kroner å få på plass, det å gifte seg er gratis. 

Jeg er gift selv, så har ikke satt meg så mye inn i det. Men har hørt fra venner at dersom man eier eiendom sammen og den ene dør vil halvparten av eiendommen gå til barnet/barna og vil bli «låst» inntil de er myndige. Er man gift går eiendommen rett til ektefellen. Er ikke 100% sikker på dette, så fint om noen oppklarer. 

Så du har i grunn skrevet under på en kontrakt du ikke har lest...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er samboere og ser ingen god grunn til å gifte oss.

De argumentene folk pleier komme med er fordelene for kvinner som har mye lavere inntekt enn samboeren...

hva er det med alle antiekteskapfolk som tror de må ha fest og kjole og bruke masse tusen på bryllup dersom man gifter seg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så du har i grunn skrevet under på en kontrakt du ikke har lest...

Jeg har ikke satt meg så mye inn i samboeres juridiske rettigheter, nei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du og samboeren din allerede har et godt forhold og begge har en stabil økonomi, kan det være at dere ikke trenger å gifte dere bare av økonomiske grunner. En samboeravtale kan gi dere lignende juridiske beskyttelser som ekteskapet når det gjelder økonomi og eiendeler. Det er viktig å vurdere hva som er viktigst for dere som par og diskutere eventuelle fordeler og ulemper med å gifte seg

Anonymkode: 156c2...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det er mye større forskjell på ekteskap og samboerskap i Norge enn mange tror. Med barn stiller man litt likere, men fremdeles store forskjeller.

Samboere (med felles barn) har bl.a.:

Arverett, men mindre enn ektefeller.

Rett til uskifte, men ikke med alle eiendeler slik som ektefeller har. Dette kan heller ikke endres med kontrakt/testamente.

Skatter separat for alt unntatt det som gjelder barn (foreldrefradrag, barns formue ol.).

Samboere risikerer også å miste status som samboer hvis den ene f.eks. må på institusjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 3.11.2023 den 10.30):

Så lenge dere har felles barn er det lurt. Hvis en av dere faller fra går halvparten til barnet. Så lenge dere har lån osv hadde jeg gjort det. Dere kan jo ha en liten seremoni bare? Trenger ikke ha stort bryllup 

Anonymkode: e7e40...7fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...