AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Vår familie ønsker å flytte til en annen by pga bedre jobb- og skolemuligheter. Tenker da at vi selv skal leie bolig, pluss at vi leier ut vår egen bolig som vi bor i nå. Vi ønsker å vente til boligmarkedet er bedre før vi prøver å selge selv, spesielt da det vil være en del byggearbeid der vi bor nå i løpet av det neste året. Vi skal gjøre vårt beste for å leie noe som ikke koster mer enn det vi selv leier ut for, slik at utgiftene egentlig går opp i opp. Jeg har skjønt at vi må prøve å selge før vi har leid ut boligen i ett år? Håper på råd og erfaringer. Anonymkode: 20a09...541
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Gevinst ved salg av bolig er skattefritt hvis man har eid boligen minst ett år og har bodd der ett av de to siste årene. Dersom dere tror at dere kommer til å selge med gevinst bør boligen selges før det er gått ett siden dere flyttet ut. Men hvis dere tror dere kommer til å selge med tap bør dere vente til etter ett år for da blir tapet fradragsberettiget. Anonymkode: 6257e...83c 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 Men dere må skatte av leieinntektene, så helt opp i opp går det nok ikke. Og dere må jo også dekke forsikring, kommunale avgifter etc på boligen dere leier ut. Anonymkode: eae2e...4be 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Med mindre dere ikke er helt sikre på at dere ikke kommer til å flytte tilbake, hadde jeg solgt med en gang. Med unntak av hvis dere regner med å selge med tap. 1) Boligmarkedet kan bli enda verre 2) Dere må betale skatt av leieinntekt 3) Det er stor risiko og også arbeid forbundet med utleie 4) Økt slitasje kan føre til redusert pris/behov for oppussing 5) Det kan bli kronglete med visninger når dere har leietakere - som ikke har interesse av styling og minimalisme. Anonymkode: 19439...cd7 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 Tusen takk for mange gode innspill, snille dere! Vi har bodd i boligen i 5 år. Det å selge med tap; regnes det ut i fra hva vi selv kjøpte boligen for, eller forventet takst? Jeg tenker at det som heller mest mot å selge selv med tap, er nettopp det å skulle holde visninger samtidig som man har leieboere... Ikke akkurat noe heldig... Hva angår slitasje så har vi 3 barn selv hvorav 1 med adhd, og slitasjen kan nesten ikke bli større enn hva den er nå 😅 Men klart, forhåpentligvis så har man flere potensielle leietagere å velge ut ifra 😬 I fht å måtte dekke kommunale avgifter og forsikringer på boligen vi leier ut så vil dette forhåpentligvis gå opp i opp da vi selv skal leie, og ikke kjøpe nytt før vi har solgt? Hvor mye må man skatte av leieinntekter? Anonymkode: 20a09...541
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk for mange gode innspill, snille dere! Vi har bodd i boligen i 5 år. Det å selge med tap; regnes det ut i fra hva vi selv kjøpte boligen for, eller forventet takst? Jeg tenker at det som heller mest mot å selge selv med tap, er nettopp det å skulle holde visninger samtidig som man har leieboere... Ikke akkurat noe heldig... Hva angår slitasje så har vi 3 barn selv hvorav 1 med adhd, og slitasjen kan nesten ikke bli større enn hva den er nå 😅 Men klart, forhåpentligvis så har man flere potensielle leietagere å velge ut ifra 😬 I fht å måtte dekke kommunale avgifter og forsikringer på boligen vi leier ut så vil dette forhåpentligvis gå opp i opp da vi selv skal leie, og ikke kjøpe nytt før vi har solgt? Hvor mye må man skatte av leieinntekter? Anonymkode: 20a09...541 Det som heller mest FOR* å selge selv med tap, mener jeg 😅 Sjekket nå, shit 22 % skatt på leieinntekter 😬 Anonymkode: 20a09...541
Million Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 (endret) Ang. skatt av leieinntekter så står det mye på nett om det. F.eks her og her. Myndighetene skrur gjerne opp skatten et og annet år. For skatteåret 2023 er skatt på leieinntekter 22%. Men det kan jo hende de skrur den opp neste år, det vet man aldri. Endret 3. november 2023 av Million stavefeil rettet 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 Tap eller gevinst sees i forhold til hva dere faktisk kjøpte boligen for. Anonymkode: eae2e...4be 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 Jeg selger heller boligen min med noe tap(skal flytte ila sommer/høst), enn å leie ut. Du kan jo legge den ut for salg, men heller trekke den fra markedet hvis det blir for dårlige bud? Anonymkode: f68ee...e9f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå