Gå til innhold

Flyttevask - utvendig når man er leietaker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leiligheten jeg har leid har blitt solgt.

Jeg har bestilt flyttevask fra et byrå, men så lurer jeg på en ting. Hver gang jeg har flyttet fra leid bolig, så vaskes det jo bare innvendig.

Nå som ny eier skal overta, så forventes det vel at balkong og utvendig på vinduer er vasket, men det er vel ikke min jobb som leietaker? Det er vel gammel eier som skal sørge for at det utvendige ser rent/er rengjort?

Kom til å tenke på det da gammel eier ikke bor i samme by, og de anser vel det som stress å skulle komme å rengjøre utvendig før ny eier overtar, men JEG har jo ikke tenkt å rengjøre balkongen hvis det ikke er mitt ansvar - bare tenker på om ny eier da vil klage på vasken (slik at jeg må komme tilbake for å gjøre noe ?) til gammel eier? Eller hvordan foregår slikt?

Anonymkode: 319d6...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eier skal selv klargjøre boligen for salg med fasadevask og evt annet vedlikehold av overflater. Du vasker etter deg selv inne.

Anonymkode: 5ee61...491

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vasket vinduer utvendig, rengjort platting / veranda etc. når jeg har flyttet ut

Anonymkode: 5cfa4...451

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vasket de vinduene jeg kommer til uten å bruke stige e.l. Og kostet verandaen. Har aldri fått klager på det.

Anonymkode: 53240...437

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skitten kan den balkongen egentlig være? Om leiligheten skal selges eller ikke har vel ingen betydning her, du hadde vel gjort rent etter deg det du hadde brukt uansett grunn til at du flytter.

Jeg har ingen kilde på ansvar for utvendig renhold ved privat leie, men ser ikke hvorfor dette skulle være utleiers ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å vaske vinduene jeg har kommet til både på innsiden og utsiden. Gjort rent på balkongen. Har mange planter, så derfor løv og slikt som må fjernes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eier skal selv klargjøre boligen for salg med fasadevask og evt annet vedlikehold av overflater. Du vasker etter deg selv inne.

Anonymkode: 5ee61...491

Ja, trodde vel det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (7 minutter siden):

Hvor skitten kan den balkongen egentlig være? Om leiligheten skal selges eller ikke har vel ingen betydning her, du hadde vel gjort rent etter deg det du hadde brukt uansett grunn til at du flytter.

Jeg har ingen kilde på ansvar for utvendig renhold ved privat leie, men ser ikke hvorfor dette skulle være utleiers ansvar.

Jeg har bare bodd der 2 år så jeg ser ikke for meg at jeg skal ta en stortstilt rengjøring av balkongen når det utvendige tross alt er huseiers ansvar og ikke mer som leietaker. Såklart kan jeg koste vekk litt løv osv, men jeg har ikke tenkt rengjøre sluket som er der eller skure vekk tresken som er utvendig på listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har bare bodd der 2 år så jeg ser ikke for meg at jeg skal ta en stortstilt rengjøring av balkongen når det utvendige tross alt er huseiers ansvar og ikke mer som leietaker. Såklart kan jeg koste vekk litt løv osv, men jeg har ikke tenkt rengjøre sluket som er der eller skure vekk tresken som er utvendig på listene.

Nei, du skal selvfølgelig ikke begynne med sånt, men feie vekk løv og overfladisk renhold må man jo påregne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske vinduer og ytterdør utvendig, koste løv og spindelvev fra balkong og inngangsparti inngår også i utvask av leilighet. 

Anonymkode: 16402...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske vinduer og balkong. Rense vannlås og sluk. Bytt eventuell kullfilter til avtrekk. Trekk ut skuffer og vask skroget og på sidene. Vaske over alle dører! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonit skrev (3 minutter siden):

Rense vannlås og sluk. Bytt eventuell kullfilter til avtrekk. Trekk ut skuffer og vask skroget og på sidene. Vaske over alle dører! 

Jeg har flyttevask fra renholdsbyrå for dette. Men de tar ikke balkong og utvendige vinduer såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har flyttevask fra renholdsbyrå for dette. Men de tar ikke balkong og utvendige vinduer såklart.

Håper du har fått det presentert av renholdsbyrået. Hadde et eksempel da vi ryddet ut av en gammel tantes leilighet og leide firma for nedvask. Skuffer var kun vasket overfladisk, dørene hadde flekker og ikke vasket på toppen eller ved karmene og listverk hadde støvlag. Var flere ting også. Klaget og fikk det heldigvis sluttført gratis.

Balkong og utvendige vinduer tar jo ikke lang tid å gjøre selv. Viktig å gjøre en god jobb for eventuelle referanser i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som leietaker er det vanligvis ikke ditt ansvar å vaske balkongen eller utvendige vinduer når du flytter ut. Det er normalt eierens ansvar å sørge for at utvendige områder er rene og vedlikeholdt. Hvis ny eier har noen klager angående vasken, bør de ta det opp med den tidligere eieren, ikke med deg som leietaker. Du kan trygt stole på at det er gammel eiers ansvar å håndtere eventuelle klager.

Anonymkode: b7ba0...2dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...