AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Vurderer dette selv, har det trangt økonomisk og er passert 40. Er endel millioner, men er ikke aktuelt for meg å kjøpe en billigere bolig. Fordi det får jeg ikke gjort ser jeg(oslo), flytta på bygda er helt uaktuelt. Vil ha liv rundt meg. Tenker å heller gå over til å leie, så har jeg noen millioner i fond/på konto i stedet for å leve godt. Livet er jo veldig kort, så heller noen gode år med kort liv. Enn langt og dårlig, fremtiden vår er jo veldig mørk når du ser utviklingen i samfunnet. Klimahysteriet, who, eu, wef etc. Som skal bestemme alt over oss, veien til 2030 målet er jo også skremmende. Anonymkode: 7c3f3...8fb 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Å leie som eldre leietager er utfordrende - jeg ville ikke valgt å leie bolig på mine eldre dager og risikere oppsigelse på 3 mnd og stresset med å finne noe annet. Da ville jeg heller nedscalert boligen og funnet er rimeligere alternativ å kjøpe. Å eie er alltid bedre enn å leie når man er gammel. Anonymkode: afb1c...f95 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 - en annen ting er at om du er gammel og trenger hjelp fra f.eks sosialtjenesten og har penger på bok stiller du bakerst i køen, eller de tar av formuen din for å dekke utgiftene.. så det er kanskje OK så lenge du har helse og alt er bare velstand å gjøre som du tenker, men før eller siden vil det kanskje bli en utfordring.. Alternativt om du er gammel nok kan du jo se på seniortilbudet i din kommune og sette deg inn i de alternativene som vil være representative for deg på sikt. Anonymkode: afb1c...f95
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): - en annen ting er at om du er gammel og trenger hjelp fra f.eks sosialtjenesten og har penger på bok stiller du bakerst i køen, eller de tar av formuen din for å dekke utgiftene.. så det er kanskje OK så lenge du har helse og alt er bare velstand å gjøre som du tenker, men før eller siden vil det kanskje bli en utfordring.. Alternativt om du er gammel nok kan du jo se på seniortilbudet i din kommune og sette deg inn i de alternativene som vil være representative for deg på sikt. Anonymkode: afb1c...f95 Jeg kjenner NAV systemet, så trenger ikke noen lære om det. Blir helsen for dårlig uten egen økonomi velger jeg heller å avlive meg selv. Anonymkode: 7c3f3...8fb
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 Hvis du har nedbetalt bolig, så er det vel ikke akkurat de utgiftene som bidrar til at økonomien er trang, da bør du vel heller begynne å se hvordan du bruker penger på annet. Anonymkode: f1882...e62 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis du har nedbetalt bolig, så er det vel ikke akkurat de utgiftene som bidrar til at økonomien er trang, da bør du vel heller begynne å se hvordan du bruker penger på annet. Anonymkode: f1882...e62 Er helt skrapet på alle utgifter, så er ikke mer å spare. Anonymkode: 7c3f3...8fb
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): - en annen ting er at om du er gammel og trenger hjelp fra f.eks sosialtjenesten og har penger på bok stiller du bakerst i køen, eller de tar av formuen din for å dekke utgiftene.. så det er kanskje OK så lenge du har helse og alt er bare velstand å gjøre som du tenker, men før eller siden vil det kanskje bli en utfordring.. Alternativt om du er gammel nok kan du jo se på seniortilbudet i din kommune og sette deg inn i de alternativene som vil være representative for deg på sikt. Anonymkode: afb1c...f95 Om man har penger på bok, så skal man for pokker ikke henvende seg til "sosialtjenesten" for hjelp! Anonymkode: ce175...1d9 1
Gjest Jakterpåidioter Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 Hvordan har du klart å komme i en situasjon der du har det økonomisk trangt hvis du har nedbetalt bolig?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om man har penger på bok, så skal man for pokker ikke henvende seg til "sosialtjenesten" for hjelp! Anonymkode: ce175...1d9 om man trenger hjemmehjelp eller blir syk skal man ha samme rettigheter som andre uavhengig av hva man har på konto, det er slik det norske systemet etr bygget, så selvsagt kan man det. Anonymkode: afb1c...f95 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 Kan du leie ut deler av boligen? Jeg hadde virkelig vegra meg for å gå fra nedbetalt eid bolig til usikkerheten rundt det å leie. Anonymkode: d022c...c3c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 Det synes jeg høre veldig dumt ut. Å bytte ut en sikker bolig med usikkerheten i å leie... Anonymkode: 2313d...d90 2
Catbert Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 Ville leid ut boligen, ikke solgt den 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #13 Skrevet 3. november 2023 Hvordan er det billigere å leie framfor å bo i en nedbetalt bolig? Om du trenger penger for frihet, ta opp lån på boligen igjen da. Du må ikke ta ut maks lån. Hva med 30% av boligens verdi? Anonymkode: ff245...03a 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #14 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Er helt skrapet på alle utgifter, så er ikke mer å spare. Anonymkode: 7c3f3...8fb Men da må du jo se på de utgiftene, er garantert noe du kan kutte. Anonymkode: f1882...e62
LillaGorilla<3 Skrevet 3. november 2023 #15 Skrevet 3. november 2023 Aldri verden. Et familiemedlem på 78 ble nettopp "kastet ut" av boligen h*n leide fordi eier skal bruke den selv, og må nå styre med å finne ny bolig, pakke og flytte- med skrantende helse. Jeg ville aldri tatt sjansen på den slags ustabilitet i voksen alder. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #16 Skrevet 3. november 2023 Sukk, standard svarene som vanlig. Var feil sted å spørre. Anonymkode: 7c3f3...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #17 Skrevet 3. november 2023 Ville heller bodd i et kott enn å leie som godt voksen. Selv har jeg stort hus. Hadde jeg solgt det nå ville jeg hatt et par millioner i egenkapital, sånn at jeg kunne kjøpt meg en leilighet på rundt 50 kvm. Hadde vært deilig å bo mindre, men har også barn, og vil gjerne at de skal ha et sted å sove når de alle er på besøk (huset vårt i dag er stort nok til at det er plass til alle, med fire soverom, en hybel og et lite anneks). Anonymkode: 18433...593
Gjest Jakterpåidioter Skrevet 3. november 2023 #18 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sukk, standard svarene som vanlig. Var feil sted å spørre. Anonymkode: 7c3f3...8fb Det er neppe flust av folk i 40-åra som har solgt en nedbetalt bolig for å leie bolig resten av livet 🤷♀️ De fleste i tråden er kommet med konstruktive innspill.
BobbySocks Skrevet 3. november 2023 #19 Skrevet 3. november 2023 Hvordan blir det billigere å leie en å bo i en nedbetalt bolig? Det skjønner ikke jeg? 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #20 Skrevet 3. november 2023 For meg er det nettopp der jeg bor i boligen min jeg lever. Jeg får ikke regnestykket ditt til å gå opp. Hvis du får 5 mill på sparekonto i dag, og du må leie i 40 år, går alle pengene dine til husleie som ikke kan være på mer enn 10 500,- i mnd, ellers går du i minus. Det gir ingen frihet. Anonymkode: 03260...331 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå