Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg rekker akkurat å fylle 35 år før termin, og får derfor tilbud om nipt-test. 

Ved bestilling av tidlig ultralyd, ble ikke dette nevnt av jordmor og da jeg nevnte dette selv fikk jeg inntrykk av at de fleste gravide ikke ønsket dette. 

Har ikke lest meg opp så mye på forhånd, og trodde at svaret på nipt ble ja/nei.. men forsto det sånn at svaret heller var prosentvis sjanse. 

Da lurer jeg på, hvilke resultater er vanlige å få?

Får man 0% sjanse, eller vil det alltid være en viss sjanse, for eksempel 10%, 20 % osv. Synes dette er veldig vanskelig og aner ikke hva man kan forvente seg av resultat. 

Anonymkode: 8674a...ca7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk svar "Lav sannsynlighet". Det er det "beste" man kan få, så da foretar de seg ikke noe mer. 

Anonymkode: 56f0a...c89

Skrevet

Hvis du får lav sannsynlighet så mener jeg å huske at det er 1/8000 sjanse for at det ikke stemmer. Hvis du får høy sannsynlighet er det 50% sjanse og du får da tilbud om morkake- eller fostervannsprøve for å bekrefte/ avkrefte funn. 

Anonymkode: 4dbb2...933

Skrevet

Når det gjelder nipt-testen, gir den vanligvis resultater i form av sannsynligheter. Det betyr at det ikke er et klart ja/nei-svar, men heller en prosentvis sjanse for visse genetiske tilstander. Det er viktig å huske at resultatene kan variere, og det er best å diskutere dem grundig med helsepersonell for å få en bedre forståelse av hva de betyr for deg og din graviditet.

Anonymkode: 3113c...67c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...