Gå til innhold

Dere andregangsgravide, når begynte dere å gå til jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg begynte i uke 15 sist gang, men føler ikke helt behov for det denne gangen. Var hos fastlegen i uke 7 og tok blodprøver og pratet litt. Mener å huske at jordmor ikke gjør noe spesielt før etter uke 20 en gang?

Anonymkode: 5e871...715

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk én gang bare. I uke 30 kanskje. 

Jeg trengte å snakke litt om søskenforhold osv. 

Utover det hadde jeg ikke behov for jordmor. 

Med nr 3 gikk jeg kun til lege. 

(Satte STOR pris på jordmor da jeg ventet nr 1)

Anonymkode: 37ba6...82f

Skrevet

Aldri gått til jordmor, er på nr 3 nå.

Har aldri forstått hva jordmor tilføyer. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva forskjellen er?

Anonymkode: 38009...d53

Skrevet

Da jeg ventet nr 2 gikk jeg til jordmor første gangen uke 11 eller 12. Deretter gikk jeg jevnlig. 

Jeg synes at dem som velger bort eller er ekstremt sjeldent hos jordmor er veldig korttenkt. Det er jo anbefalt å bli fulgt opp jevnlig av jordmor i svangerskapet. 

Anonymkode: 4a12a...464

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Gikk én gang bare. I uke 30 kanskje. 

Jeg trengte å snakke litt om søskenforhold osv. 

Utover det hadde jeg ikke behov for jordmor. 

Med nr 3 gikk jeg kun til lege. 

(Satte STOR pris på jordmor da jeg ventet nr 1)

Anonymkode: 37ba6...82f

Idioti.. oppegående gravide drar jevnlig til jordmor for å sjekke at alt er bra med den lille i magen

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Aldri gått til jordmor, er på nr 3 nå.

Har aldri forstått hva jordmor tilføyer. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva forskjellen er?

Anonymkode: 38009...d53

Jordmor har all kunnskap om graviditet og fødsel, mens en fastlege vet kanskje bare 5 prosent. 

I mitt første svangerskap gikk jeg oftest til lege, og da jeg var i uke 14 fortalte jeg lege at jeg var veldig plaget med kynnere, men legen visste ikke hva det var engang. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Idioti.. oppegående gravide drar jevnlig til jordmor for å sjekke at alt er bra med den lille i magen

Oppegående gravide vet at man kan fritt velge mellom oppfølging av jordmor eller fastlege. Selv har jeg valgt å få oppfølging av fastlege, og har vært der omtrent hver femte uke frem til de siste ukene. Har vært hos jordmor en gang og ble gal av kosemoseoverdosepjattet jeg selv hadde lest meg opp på helsenorge.no og ammehjelpen.no.

Anonymkode: 99b0d...4c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Rundt uke 20 med nummer to. 

Gikk til både jordmor og fastlege under begge svangerskapene, og mener det er det beste. 

Anonymkode: ec7d6...32e

Skrevet

Gikk aldri til JM. Brukte fastlegen. 

Anonymkode: 041c4...383

Skrevet

Mange fastleger har det jævlig travelt, så man kan oppleve at jordmor har bedre tid til å prate eller hvis det er noe ekstra. 

Anonymkode: 55d58...910

Skrevet

Men hallo, jeg er åpenbart ikke interessert i å høre fra dere som kun gikk til fastlegen eller ikke gikk til noen? Jeg spør jo selvfølgelig fordi jeg lurer på når det er normalt å begynne å gå dit.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men hallo, jeg er åpenbart ikke interessert i å høre fra dere som kun gikk til fastlegen eller ikke gikk til noen? Jeg spør jo selvfølgelig fordi jeg lurer på når det er normalt å begynne å gå dit.

Det er normalt alt fra uke 8 til uke 12. Men det anbefales egentlig å kontakte jordmor så snart du er gravid slik at du får en time innenfor di ukene :)

Skrevet

Gikk først til fastlegen, deretter jordmor. Fastlegen hadde litt kunnskap og kun 15-20 min til meg. Jordmor hadde derimot 1-1,5 timer til meg og mye kunnskap😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Uke 15, men det var pga. forebygging av fødselsdepresjon. Magemål og sånt begynner de vel med senere.

Anonymkode: 55d58...910

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det sant? Har jo vanlig time hos fastlegen og ultralyd på sykehus uansett. Synes allerede det er ganske mange møter og kontroller

Anonymkode: ec04c...75c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke «unormalt» å ikke gå til jordmor heller. Det finne ikke noe fasit NÅR man skal eller ikke gå til jordmor, siden det er DU som fritt kan velge. Gå når (og hvis) du føler for det: FERDIG!

Anonymkode: ec04c...75c

Skrevet

Fikk første time i uke 10. Neste gang blir i uke 24 (etter TUL og OUL på sykehuset) 😊 

Skrevet

Jeg gikk til fastlege på første kontroll med blodprøver osv, men ellers fikk jeg bare en haug av lenker til helsenorge.no og ble kastet ut etter 5 minutter. Ser noen nevnte kosepjatt. Men heller en jordmor som har tid til deg og kan svare på spørsmål eller bekymringer. Jeg fikk også komplikasjoner som gjorde at jeg fikk veldig tett oppfølging av jordmor. Jordmor var den eneste som tok meg seriøst. Fastlege ga meg typ 1 dags sykemelding når jeg hadde skyhøyt blodtrykk og hadde truende svangerskapsforgiftning. Opplevde mye bedre oppfølging av jordmødre enn av leger. 

Uansett ts anbefaler deg å bare bestille time til jordmor så får du time så fort som mulig. 

Anonymkode: 8b15c...d6e

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Oppegående gravide vet at man kan fritt velge mellom oppfølging av jordmor eller fastlege. Selv har jeg valgt å få oppfølging av fastlege, og har vært der omtrent hver femte uke frem til de siste ukene. Har vært hos jordmor en gang og ble gal av kosemoseoverdosepjattet jeg selv hadde lest meg opp på helsenorge.no og ammehjelpen.no.

Anonymkode: 99b0d...4c8

Samme her. Gikk noen ganger til jordmor med nr. 1, opplevde det bare som fjas og bortkasta tid, i tillegg til at jeg opplevde henne som veldig nysgjerrig - hun spurte og gravde om private ting som familien min (men mulig jeg var uheldig med henne jeg gikk til). Gikk derfor kun til fastlegen neste gang.

Skrevet

Det er vanlig å begynne å gå til jordmor rundt uke 8-12 i en andre graviditet, men det kan variere. Hvis du føler at du ikke har behov for det før senere i svangerskapet, kan du snakke med fastlegen din for å få råd om når det er best å begynne oppfølgingen med jordmor. Det er viktig å følge det som føles riktig for deg og din graviditet. Lykke til videre!

Anonymkode: 8093c...69b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...