AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Vi har et gammelt 70-tallsmonster av en peis på TV-stua vår. Vi har bodd her i 10 år og aldri tent opp i den, siden rommet har varmekabler i gulver og vi uansett sjelden er i rommet lenge nok til at ilden dør ut, og å gå fra levende ild i en slik peis føles veldig uforsvarlig. Bildeeksempel: Jeg lurer på å bare "bygge inn" peisen ved å sette bokhyller på sidene, slik at den rett og slett ikke synes og vi i tillegg får utnyttet veggplassen litt iallefall. Det beste hadde vært å fjerne den, men det har vi ikke budsjett til akkurat nå. Men er det lovlig å dekke den til på den måten? Det vil i så fall være hyller som skrus fast i veggen med bare "veltesikring" og ikke noe annet, altså ikke et fastmontert møbel, så de kan flyttes på ved inspeksjon - men vi vil jo ikke se peisen selv i det daglige. Anonymkode: 027e5...e10
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Dere kan selvfølgelig bygge inn peisen så lenge den ikke er i bruk, men da må dere også være tydelige på at den ikke skal brukes, og gjøre aktive tiltak for eksempel ved å plate igjen åpningen. Hos oss var pipen kledd inn da vi overtok boligen selv om de forrige eierne hadde vedovn installert. De hevdet at de ikke hadde brukt ovnen, men hadde ikke gjort noe aktivt for å forhindre bruk. Det fikk vi påpakk for da vi hadde brannkontroll. Da fikk vi beskjed om det uthevede, at hvis det skulle vært lovlig måtte forrige eier gjort aktive tiltak for å forhindre bruk av ildsted, for eksempel fjerne ovnen, eller umuliggjøre bruk. Vi fikk pålegg om å rive kledning rundt pipen hvis vi ville fyre i ovnen. Anonymkode: 2db8f...5b9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 Det er to alternativer som gir bra resultat. Enten sette inn en peisinnsats, eller mure igjen peisen. Å fjerne beiset vil være vanskelig. Anonymkode: 983e9...29e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Jeg ville montert peisinnsats, synes det er litt dumt at man baserer oppvarming av bolig på bare strøm i Norge. Vet aldri om strømmen kan bli borte i lang tid og da er alternativer som vedfyring gull. Anonymkode: 153ef...94d 6
Brunello Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 Husk at det er krav om alternativ varmekilde. Jeg ville satt inn en innsats.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 Ja, det er vanligvis lov å bygge inn en peis på den måten du beskriver. Siden hyllene ikke er fastmontert og kan flyttes ved behov, bør det ikke være noen problemer. Det kan likevel være lurt å dobbeltsjekke lokale byggeforskrifter eller rådføre deg med en fagperson for å være sikker. Anonymkode: 9f106...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #7 Skrevet 4. november 2023 Brunello skrev (På 3.11.2023 den 10.57): Husk at det er krav om alternativ varmekilde. Jeg ville satt inn en innsats. Det er et krav om skorstein for hus som bygges nå, men ikke et krav om at det må monteres ildsted. Ts’ hus har allerede skorstein, men jeg kan ikke se at det skulle være et krav at ts må ha peisen tilgjengelig for bruk. Anonymkode: cef27...9f2 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #8 Skrevet 6. november 2023 Takk for svar alle sammen! Brunello skrev (På 3.11.2023 den 10.57): Husk at det er krav om alternativ varmekilde. Jeg ville satt inn en innsats. Det er allerede en alternativ varmekilde i boligen, da vi har peisovn også i et annet rom, det er i dette rommet peisen ikke er i bruk. Hyllene vil heller ikke berøre skorsteinen, men være minst 30 cm unna, og skorsteinen vil være helt tilgjengelig for besiktigelse. Takk for forslaget om peisinnsats også, det skal vi vurdere! Anonymkode: 027e5...e10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå