Gå til innhold

Melodifestivalen 2024: Marcus & Martinus vant i Sverige!

iBygda

Anbefalte innlegg

Hei alle MGP-entusiaster! Er det noen andre her som ser på Mello?
Melodifestivalen Forum
Starter en ny tråd der vi kan diskutere bidragene og artistene som skal delta i Melodifestivalen 2024.

Det har vært rykter de siste ukene om at Keiino og Marcus & Martinus vil være med. Dette har vekket min nysgjerrighet angående hvorfor fremstående artister ser ut til å foretrekke Mello foran MGP. Hva tror dere er årsaken til dette fenomenet?

Lurte litt over om landflykten er på grunn av større muligheter for internasjonal oppmerksomhet, mer sjenerøse produksjonsbudsjetter eller en mer prestisjefylt scene?

La oss diskutere ryktene og også dele våre forventninger til den kommende sesongen. Tror dere svensker i det hele tatt er villige til å stemme på nordmenn i finalen?

Greit å allerede skille mellom Melodifestivalen, Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest også, vi har mye å snakke om! 

Liste over artister og sanger for 2024

Delfinale 1 - Malmö (2024-02-03)
Lisa Ajax - Awful Liar
Elisa Lindström - Forever Yours
Samir & Viktor - Hela världen väntar
Smash Into Pieces - Heroes Are Calling
Melinda Borglowe - Min Melodi
Adam Woods - Supernatural

Delfinale 2 - Göteborg (2024-02-10)
C-Joe - Ahumma
Liamoo - Dragon
Engmans Kapell - Norrland
Dear Sara - The Silence After You
Fröken Snusk - Unga & Fria
Maria Sur - When I'm Gone

Delfinale 3 - Växjö (2024-02-17)
Clara Klingenström - Aldrig mer
Jacqline - Effortless
Klaudy - För dig
Cazzi Opeia - Give My Heart a Break
Gunilla Persson - I Won't Shake
Kim Cesarion - Take My Breath Away

Delfinale 4 - Eskilstuna (2024-02-24)
Lia Larsson - 30 km/h
SCARLET - Circus X
Albin Tingwall - Done Getting Over You
Lasse Stefanz - En sång om sommaren
Danny - Happy That You Found Me
Dotter - It's Not Easy To Write a Love Song

Delfinale 5 - Karlstad (2024-03-02)
Jay Smith - Back To My Roots
Elektra - Banne maj
Chelsea Muco - Controlla
Annika Wickihalder - Light
Medina - Que Sera
Marcus & Martinus - Unforgettable

Smakebiter

Elimineringskart & Kalender
MF-2024.png

Endret av iBygda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri sett melodifestivalen, men jeg tipper artistene har fått med seg hvor sinnsykt juryen forskjellsbehandler Sverige vs Norge i Eurovision. Det var helt latterlig hvordan Keiino ble behandlet av juryen i 2019, så sånn sett kunne det vært interessant å se om det ble annerledes hvis de hadde representert Sverige. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde vært en regel at om man skal representere Norge, så må man være norsk statsborger. Og det samme skulle selvsagt gjelde for alle land! Tåpelig at norske artister skal delta i Sverige, og kanskje representere Sverige!!

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Cookie123 said:

Jeg synes det burde vært en regel at om man skal representere Norge, så må man være norsk statsborger. Og det samme skulle selvsagt gjelde for alle land! Tåpelig at norske artister skal delta i Sverige, og kanskje representere Sverige!!

Mello og MPG er i utgangspunktet konkurranser mellom låtskrivere og artister kan byttes ut uten at sangen diskvalifiseres. Derfor gjelder også regelen om herkomst kun for komponister, da produksjonen har tatt beslutningen at minst én opphavsmann må være fra Sverige for å få delta.

Kanskje regelen også burde omfatte artistene?

Endret av iBygda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, os Maxilla said:

Jeg har aldri sett melodifestivalen, men jeg tipper artistene har fått med seg hvor sinnsykt juryen forskjellsbehandler Sverige vs Norge i Eurovision. Det var helt latterlig hvordan Keiino ble behandlet av juryen i 2019, så sånn sett kunne det vært interessant å se om det ble annerledes hvis de hadde representert Sverige. 

Ja, det hadde vært spennende hvis Sverige sendte Keiino. Det er den typen publikumsvennlig musikk som juryen vanligvis gir dårligere poeng til. Air derimot, var nok mer juryanpasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eit nytt namn har blitt kunngjort, og ho ser ut til å være Sveriges mest notoriske Hollywoodfrue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Danny Saucedo er den ferskeste artisten som er blitt avslørt.

Femte gangen blir kanskje lykken Danny?

Han vender tilbake til den samme produsenten som skapte denne kanonhiten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iBygda skrev (På 26.11.2023 den 0.41):

Danny Saucedo er den ferskeste artisten som er blitt avslørt.

Femte gangen blir kanskje lykken Danny?

Han vender tilbake til den samme produsenten som skapte denne kanonhiten! 

Veeeent....Er det denne Danny som representerte Litauen for noen år siden?? Jeg elsker han 😍😍😍

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa Ajax - Awful Liar

C-Joe - Ahumma
Liamoo - Dragon

Jacqline - Effortless
Klaudy - För dig

Lia Larsson - 30 km/h
SCARLET - Circus X

Elektra - Banne maj
Chelsea Muco - Controlla
Medina - Que Sera

Endret av iBygda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange nye artister med i år. Jeg skal sjekke ut artistenes nyeste sanger og poste dem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delfinale 5 - De ferskeste låtene fra hver artist

Annika Wickihalder

Spoiler

Chelsea Muco

Spoiler

Elektra

Spoiler

Jay Smith

Spoiler

Marcus & Martinus

Spoiler

Medina

Spoiler

Endret av iBygda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanger i Mello og MPGjr

Spoiler

Marcus & Martinus

MEDINA

Endret av iBygda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
iBygda skrev (3 timer siden):

Lisa Ajax - Awful Liar

C-Joe - Ahumma
Liamoo - Dragon

Jacqline - Effortless
Klaudy - För dig

Lia Larsson - 30 km/h
SCARLET - Circus X

Elektra - Banne maj
Chelsea Muco - Controlla
Medina - Que Sera

Samir & Viktor!!!!! 

Aaaaaaaaaahhh 😍😍😍😍😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at Keiino er med i år, i den norske MGP selvfølgelig. Når de allerede har representert Norge i MGP i internasjonal finale så hadde det plutselig vært kjemperart om de deltok i Mello. Jeg tror de er ganske glade i norske MGP, og jeg hadde blitt sjokkert om de dukket opp i den svenske versjonen, det ville vært et ganske stort svik. At juryen ofte liker Sverige er en ting, men når de ble slaktet av juryen med Spirit and the Sky tok de grep og skrev Monument som de mente ville gjøre det bedre hos juryen, og som dessverre ikke vant pga. Tix....  så i år forventer jeg de har skrudd det opp enda et hakk og håper de slår til med en skikkelig banger som vinner suverent.  

I år er det ikke noe vits å representere Sverige, det skjer vel omtrent aldri at arrangøren vinner.

Når det gjelder Marcus&Martinius så er jeg ikke overrasket over at de representerer Sverige igjen, det er deres valg. Jeg mener jeg leste at grunnen til det er at de synest produsentene er bedre og at de får bedre sanger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2023 at 5:00 PM, missmcbeal said:

Jeg forventer at Keiino er med i år, i den norske MGP selvfølgelig. Når de allerede har representert Norge i MGP i internasjonal finale så hadde det plutselig vært kjemperart om de deltok i Mello. Jeg tror de er ganske glade i norske MGP, og jeg hadde blitt sjokkert om de dukket opp i den svenske versjonen, det ville vært et ganske stort svik. At juryen ofte liker Sverige er en ting, men når de ble slaktet av juryen med Spirit and the Sky tok de grep og skrev Monument som de mente ville gjøre det bedre hos juryen, og som dessverre ikke vant pga. Tix....  så i år forventer jeg de har skrudd det opp enda et hakk og håper de slår til med en skikkelig banger som vinner suverent.  

I år er det ikke noe vits å representere Sverige, det skjer vel omtrent aldri at arrangøren vinner.

Når det gjelder Marcus&Martinius så er jeg ikke overrasket over at de representerer Sverige igjen, det er deres valg. Jeg mener jeg leste at grunnen til det er at de synest produsentene er bedre og at de får bedre sanger. 

Marcus & Martinus greia tror jeg er at de virkelig vil gjøre det stort internasjonalt. Man når jo en stor internasjonal publikum om man lykkes i Mello. Dessuten har man bedre sjanser for å få til en flott scenefremføring i Mello sammenlignet med MPG.

Det er litt synd synes jeg med "Queen of Kings". Alle de som kom høyere i ESC hadde en skarpere stage game, noe som nok dro ned jurypoengene for Norge. Alexandra er jo en sykt god artist, men klærne og greiene på scenen passet ikke helt til låtens vibe etter min mening. De ga følelsen av en wannabe Disney-prinsesse, mens låten var mer rettet mot den brutale krigsdronning-viben. Om de hadde spilt alle kortene riktig, hadde vi garantert vært blant topp 3, kanskje til og med kunne utfordret om seieren.

I Mello klarer de ofte å få fram følelsen i låten på en skikkelig bra måte, sangen nedenfor synes jeg er et bra eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...