Gå til innhold

Hvordan var din opplevelse etter hysterektomi?

Murren

Anbefalte innlegg

Murren skrev (På 30.1.2024 den 18.23):

Alt dette prøvde jeg å spørre om, men ble hivd ut så fort legen/kirurgen mente han var ferdig med timen. 

Du svarer et AI-generert innlegg. Du får neppe svar…

Anonymkode: bbf53...696

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du svarer et AI-generert innlegg. Du får neppe svar…

Hvordan ser du det? At det er veldig generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murren skrev (På 30.1.2024 den 18.25):

Litt sen oppfølgning… men vil du si hvilket sykehus operasjonen ble gjort?

Betanien i Bergen. Hvor er du henvist?

Anonymkode: 85996...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Betanien i Bergen. Hvor er du henvist?

Anonymkode: 85996...f83

Kvinneklinikken Ullevål, Oslo universitetssykehus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble operert i desember og fjernet livmor. Jeg har vært sinnsykt plaget med intense smerter hver eneste dag i 2 år, men har hatt plager i mange år før det smalt til i 2021.

Operasjon er det beste jeg har gjort! Ingen smerter lengre og et nytt liv 🥹

Anonymkode: 04ef3...4d1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer ikke et øyeblikk. 

Ikke sett en bloddråpe siden første dag etter operasjonen. Dro hjem etter jeg hadde tisset selv dagen etter. Fjernet eggleder, livmorhals og livmor. Beholdt eggstokkene. 
Nå er det 8 år siden operasjonen. 

Var en tanke uheldig og fikk nyrebekkenbetennelse etter operasjonen. Ble re-innlagt 3 dager etter operasjonen, enerom og Tazocin i. v hver 6. time hele døgnet noen dager, så sendt hjem med videre kur 10 dager i tablettform. Og selvfølgelig Klexanesprøyter. 
Skulle være sykmeldt i 3 uker, men pga betennelsen ble det 6 uker totalt. 

Og sexlivet…det fikk en seriøs oppgradering. Ble mye bedre etter operasjonen. 

D52

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Murren skrev (1 time siden):

Hvordan ser du det? At det er veldig generelt?

Ja, veldig generelt, og ganske umenneskelig på en måte? Utrykksløst og "pjatt".
Det var en periode både kropp og helse og hobbyforumet ble plaget med mye AI-genererte innlegg. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janina1 skrev (27 minutter siden):

Jeg angrer ikke et øyeblikk. 

Ikke sett en bloddråpe siden første dag etter operasjonen. Dro hjem etter jeg hadde tisset selv dagen etter. Fjernet eggleder, livmorhals og livmor. Beholdt eggstokkene. 
Nå er det 8 år siden operasjonen. 

Var en tanke uheldig og fikk nyrebekkenbetennelse etter operasjonen. Ble re-innlagt 3 dager etter operasjonen, enerom og Tazocin i. v hver 6. time hele døgnet noen dager, så sendt hjem med videre kur 10 dager i tablettform. Og selvfølgelig Klexanesprøyter. 
Skulle være sykmeldt i 3 uker, men pga betennelsen ble det 6 uker totalt. 

Og sexlivet…det fikk en seriøs oppgradering. Ble mye bedre etter operasjonen. 

D52

Så fint å høre🤩 er veldig betryggende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg ble operert i desember og fjernet livmor. Jeg har vært sinnsykt plaget med intense smerter hver eneste dag i 2 år, men har hatt plager i mange år før det smalt til i 2021.

Operasjon er det beste jeg har gjort! Ingen smerter lengre og et nytt liv 🥹

Anonymkode: 04ef3...4d1

Så bra🤩 håper det går bra for meg også😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet livmoren, men er vel gjerne ikke den rette til å uttale meg om det postoperative forløpet. Det oppstod alvorlige komplikasjoner og jeg måtte reopereres flere ganger de første døgnene. Hos meg ble både livmor og livmorhals fjernet, men jeg beholdt eggstokkene.

Jeg kan heller svare på hvordan det er nå. 😊

Positivt: Ingen mens. 🥳 Ikke behov for hormonprevensjon. 🥳 Frihetsfølelse (menn vet ikke hvor heldige de er). 🥳 Ikke lenger fremfall. Ingen smerter. Kan ta rent østrogentilskudd dersom det trengs ved overgangsalder. Ingen risiko for livmorhalskreft. Trenger sjeldent GU. Ingen støtsmerter i livmorhalsen, og mannen sin «godt over normal lengde-penis» passer helt perfekt (skjeden ble altså ikke kortere). Alltid klar for sex, hele syklusen, og blir like våt som før. 😅 

Negativt: Får kun klitorisorgasmer nå, og ikke de mindblowing livmorhals/livmor-orgasmene jeg pleide å få. 😭 Kan ikke få flere barn (men det trenger jeg ikke heller). 🤷🏻‍♀️ Det tok noen måneder før følelsen av «tap» forsvant. Det gikk både på det å miste et kvinnelig organ, og det å ikke kunne bære frem flere barn (jeg var bare ca. 30 år og skulle steriliseres, ikke miste livmoren).

Det oppstår en del lattermilde situasjoner. Like gøy hver gang leger sier «Nå skal vi bare ta en titt på livmorhalsen din», og jeg ber de om å gi meg beskjed så snart de finner den, for den har vært borte lenge nå.» 🤷🏻‍♀️😂

Eller «Kan du være gravid, kanskje? Vi tar en gravi-test samtidig som vi sjekker for UVI, for å utelukke det», og jeg sitter der like «spent» som dem og venter på resultatet. 🤭😂 Noen er våkne nok til å oppdage at de på automatikk har skrevet «Hysterektomert den xx.xx.xx» i journalen, innen de bestilte testene. Enten dukker det opp et tomatrødt, brydd ansikt, eller så får begge seg en god latter. 😂

Anonymkode: 0b813...de0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har fjernet livmoren, men er vel gjerne ikke den rette til å uttale meg om det postoperative forløpet. Det oppstod alvorlige komplikasjoner og jeg måtte reopereres flere ganger de første døgnene. Hos meg ble både livmor og livmorhals fjernet, men jeg beholdt eggstokkene.

Jeg kan heller svare på hvordan det er nå. 😊

Positivt: Ingen mens. 🥳 Ikke behov for hormonprevensjon. 🥳 Frihetsfølelse (menn vet ikke hvor heldige de er). 🥳 Ikke lenger fremfall. Ingen smerter. Kan ta rent østrogentilskudd dersom det trengs ved overgangsalder. Ingen risiko for livmorhalskreft. Trenger sjeldent GU. Ingen støtsmerter i livmorhalsen, og mannen sin «godt over normal lengde-penis» passer helt perfekt (skjeden ble altså ikke kortere). Alltid klar for sex, hele syklusen, og blir like våt som før. 😅 

Negativt: Får kun klitorisorgasmer nå, og ikke de mindblowing livmorhals/livmor-orgasmene jeg pleide å få. 😭 Kan ikke få flere barn (men det trenger jeg ikke heller). 🤷🏻‍♀️ Det tok noen måneder før følelsen av «tap» forsvant. Det gikk både på det å miste et kvinnelig organ, og det å ikke kunne bære frem flere barn (jeg var bare ca. 30 år og skulle steriliseres, ikke miste livmoren).

Det oppstår en del lattermilde situasjoner. Like gøy hver gang leger sier «Nå skal vi bare ta en titt på livmorhalsen din», og jeg ber de om å gi meg beskjed så snart de finner den, for den har vært borte lenge nå.» 🤷🏻‍♀️😂

Eller «Kan du være gravid, kanskje? Vi tar en gravi-test samtidig som vi sjekker for UVI, for å utelukke det», og jeg sitter der like «spent» som dem og venter på resultatet. 🤭😂 Noen er våkne nok til å oppdage at de på automatikk har skrevet «Hysterektomert den xx.xx.xx» i journalen, innen de bestilte testene. Enten dukker det opp et tomatrødt, brydd ansikt, eller så får begge seg en god latter. 😂

Så fint! Akkurat de detaljene jeg trenger å høre! Er faktisk det seksuelle jeg er mest opptatt av. Tror ikke jeg har hatt den type orgasme før, det gjør bare vondt hvis han er i nærheten av halsen/tappen. Trenger uansett stimulering av klitoris for at fyrverkeri skal skje😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murren skrev (7 minutter siden):

Så fint! Akkurat de detaljene jeg trenger å høre! Er faktisk det seksuelle jeg er mest opptatt av. Tror ikke jeg har hatt den type orgasme før, det gjør bare vondt hvis han er i nærheten av halsen/tappen. Trenger uansett stimulering av klitoris for at fyrverkeri skal skje😅 

Flott! 💐

Sex er kjempeviktig, og jeg var også mest spent på det. Ikke mist motet dersom det er mindre futt i orgasmene de første månedene. Kanskje til og med hele det første året. Det tar noen ganger tid for kroppen og nervebanene å komme skikkelig i gang etter et slikt inngrep, og alle sår trenger tid til å gro skikkelig, både utvendig og innvendig.

Det har bedret seg gradvis hos meg, og enda mer etter at jeg trente bekkenbunnsmuskulaturen min opp igjen. 🤭😅

Masse lykke til! 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Flott! 💐

Sex er kjempeviktig, og jeg var også mest spent på det. Ikke mist motet dersom det er mindre futt i orgasmene de første månedene. Kanskje til og med hele det første året. Det tar noen ganger tid for kroppen og nervebanene å komme skikkelig i gang etter et slikt inngrep, og alle sår trenger tid til å gro skikkelig, både utvendig og innvendig.

Det har bedret seg gradvis hos meg, og enda mer etter at jeg trente bekkenbunnsmuskulaturen min opp igjen. 🤭😅

Masse lykke til! 🤗

Takk! Jeg begynte å trene bekkenbunnsmusklene med knipeøvelser i vinter😊 sånn for sikkerhetsskyld før operasjonen. Det er en stund til ennå, men tenker det er muskler som er greit å ha trent uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Murren skrev (4 timer siden):

Venter i månedsvis nå, selv om det er flere uker siden jeg hadde legetimen, så har jeg ennå ikke blitt satt opp på en liste🙈 jeg synes også legen var vanskelig å prate med. Fikk ikke svar på ting jeg lurte på. 

Har du kommet langt i utredningen?

Jeg har vært på flere gynekologiske undersøkelser, tatt MR og CT (og cystoskopi pga uventet funn på MR), og skal nå på siste gynekologisk undersøkelse der avgjørelsen skal tas. Selve gyn-utredninga på sykehuset startet for 5,5 mnd siden, men jeg var til legen en mnd før det med plagene.

Anonymkode: 09915...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Jeg ble operert for litt over en uke siden, og smertene etterpå var kun de tre første dagene, og om jeg anstrenger meg nå med bøy og tøy. 

men jeg lurer på dere andre som har operert jeg får ikke til å ha strikk, bukse, belte over magen skikkelig hoven enda.. 

hvor lenge var dere hovne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Puppenlun skrev (11 timer siden):

Jeg ble operert for litt over en uke siden, og smertene etterpå var kun de tre første dagene, og om jeg anstrenger meg nå med bøy og tøy. 

men jeg lurer på dere andre som har operert jeg får ikke til å ha strikk, bukse, belte over magen skikkelig hoven enda.. 

hvor lenge var dere hovne? 

Jeg var hoven i opptil en måned etterpå, men gradvis mindre og mindre naturligvis. Nå er det gått fem måneder og jeg har fortsatt en liten bolk over det største operasjonsarret, men jeg har generelt sett flatere mage nå enn før operasjonen og er utrolig fornøyd. (Livmoren min var stor og deigete og hadde en stor muskelknute som var synlig fra utsiden.)

Anonymkode: f1257...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...