AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Del Skrevet 3. november 2023 Det ser jo kjøligere ut enn det trenger å være. Aldri sett det på mine kanter, kun på oslofolk. Anonymkode: 47bd1...053 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 3. november 2023 #2 Del Skrevet 3. november 2023 Hørt om nikkersadelen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Del Skrevet 3. november 2023 Hareena skrev (Akkurat nå): Hørt om nikkersadelen? Nei, men jeg ser det for meg 😅 Anonymkode: 47bd1...053 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Del Skrevet 3. november 2023 Bruken av nikkers og strømper når man går på ski i Oslo, og i Norge generelt, har dype historiske røtter og er drevet av en kombinasjon av praktiske, kulturelle og klimatiske faktorer. Det er viktig å merke seg at ikke alle Osloborgere bruker denne typen bekledning når de går på ski i dag, da moderne skiutstyr har gjort det lettere å velge mer moderne alternativer. Likevel, for mange, spesielt de som setter pris på tradisjon og ønsker å opprettholde et kulturelt preg på aktiviteten, forblir nikkers og strømper en populær og autentisk måte å kle seg for skigåing på. 1. Historiske røtter: Bruken av nikkers og strømper når man går på ski i Oslo og Norge generelt har dype historiske røtter. Ski har vært en viktig del av norsk kultur og transport i århundrer, og nikkers og strømper ble en vanlig form for bekledning blant skiløpere i Norge på 1800-tallet. Disse klærne var funksjonelle og passende for det kalde klimaet og utfordrende skiforholdene. 2. Klimatiske forhold: Oslo og hele Norge opplever lange og kalde vintre med mye snøfall. Ski er en populær vintersport i landet, og den kalde temperaturen kan kreve spesiell bekledning. Nikkers og strømper gir ekstra isolasjon og beskyttelse mot kulde, spesielt på lårene og underkroppen. I tillegg er de laget av materialer som ull, som gir varme selv når de er våte, og de er designet for å gi en viss grad av vanntetthet. 3. Kulturell tradisjon: Norge har en sterk ski- og friluftstradisjon som har blitt dyrket i generasjoner. Mange mennesker i Oslo og andre deler av landet setter stor pris på å opprettholde og feire denne tradisjonen, inkludert måten de kler seg på når de går på ski. Bruken av nikkers og strømper er en del av denne kulturelle identiteten og gir et visst nostalgisk element til skigåing. 4. Komfort og funksjonalitet: Nikkers og strømper gir også en god grad av komfort og funksjonalitet når man går på ski. De gir bevegelsesfrihet samtidig som de gir beskyttelse mot snø og kulde. De er også enkelt å justere og kan tilpasses etter behov, for eksempel ved å legge til flere lag med strømper for ekstra isolasjon. Dette gjør dem til et populært valg for de som setter pris på komfort under skigåing. 5. Stil og estetikk: For mange er nikkers og strømper en del av den autentiske skistilen. De gir et tidløst utseende som appellerer til de som ønsker å beholde tradisjonen og stilen til tidligere generasjoner. I tillegg gir de et visst estetisk preg til skigåing som mange synes er tiltalende. Selv om moderne skiutstyr og klær har gjort det lettere å velge andre alternativer, forblir nikkers og strømper en del av Norges kulturarv og en kjær tradisjon for mange. Det er viktig å forstå at bruk av slike klær i Oslo og Norge generelt ikke er universell, og mange skiløpere velger moderne alternativer som skibukser og teknisk bekledning. Likevel vil du fortsatt se folk kledd i nikkers og strømper når de går på ski i Norge, spesielt blant de som verdsetter tradisjon, kultur og historie. Anonymkode: 30048...3d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bruken av nikkers og strømper når man går på ski i Oslo, og i Norge generelt, har dype historiske røtter og er drevet av en kombinasjon av praktiske, kulturelle og klimatiske faktorer. Det er viktig å merke seg at ikke alle Osloborgere bruker denne typen bekledning når de går på ski i dag, da moderne skiutstyr har gjort det lettere å velge mer moderne alternativer. Likevel, for mange, spesielt de som setter pris på tradisjon og ønsker å opprettholde et kulturelt preg på aktiviteten, forblir nikkers og strømper en populær og autentisk måte å kle seg for skigåing på. 1. Historiske røtter: Bruken av nikkers og strømper når man går på ski i Oslo og Norge generelt har dype historiske røtter. Ski har vært en viktig del av norsk kultur og transport i århundrer, og nikkers og strømper ble en vanlig form for bekledning blant skiløpere i Norge på 1800-tallet. Disse klærne var funksjonelle og passende for det kalde klimaet og utfordrende skiforholdene. 2. Klimatiske forhold: Oslo og hele Norge opplever lange og kalde vintre med mye snøfall. Ski er en populær vintersport i landet, og den kalde temperaturen kan kreve spesiell bekledning. Nikkers og strømper gir ekstra isolasjon og beskyttelse mot kulde, spesielt på lårene og underkroppen. I tillegg er de laget av materialer som ull, som gir varme selv når de er våte, og de er designet for å gi en viss grad av vanntetthet. 3. Kulturell tradisjon: Norge har en sterk ski- og friluftstradisjon som har blitt dyrket i generasjoner. Mange mennesker i Oslo og andre deler av landet setter stor pris på å opprettholde og feire denne tradisjonen, inkludert måten de kler seg på når de går på ski. Bruken av nikkers og strømper er en del av denne kulturelle identiteten og gir et visst nostalgisk element til skigåing. 4. Komfort og funksjonalitet: Nikkers og strømper gir også en god grad av komfort og funksjonalitet når man går på ski. De gir bevegelsesfrihet samtidig som de gir beskyttelse mot snø og kulde. De er også enkelt å justere og kan tilpasses etter behov, for eksempel ved å legge til flere lag med strømper for ekstra isolasjon. Dette gjør dem til et populært valg for de som setter pris på komfort under skigåing. 5. Stil og estetikk: For mange er nikkers og strømper en del av den autentiske skistilen. De gir et tidløst utseende som appellerer til de som ønsker å beholde tradisjonen og stilen til tidligere generasjoner. I tillegg gir de et visst estetisk preg til skigåing som mange synes er tiltalende. Selv om moderne skiutstyr og klær har gjort det lettere å velge andre alternativer, forblir nikkers og strømper en del av Norges kulturarv og en kjær tradisjon for mange. Det er viktig å forstå at bruk av slike klær i Oslo og Norge generelt ikke er universell, og mange skiløpere velger moderne alternativer som skibukser og teknisk bekledning. Likevel vil du fortsatt se folk kledd i nikkers og strømper når de går på ski i Norge, spesielt blant de som verdsetter tradisjon, kultur og historie. Anonymkode: 30048...3d9 Haha, takk! Ser bare veldig kaldt ut å kun ha strømper på leggene ute i kulda. Det blåser jo rett igjennom? Anonymkode: 47bd1...053 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Del Skrevet 3. november 2023 På 70-og 80-tallet da jeg var barn på Østlandet og vi gikk mye på langrenn var nikkers, gamasjer og anorakk det beste vi hadde av vindtett og delvis vanntett «skalltøy». Under hadde vi ull (hvit makko «lang under»). Boblebukser, gummibukser og slalåmbukser var elendig kvalitet og dårlig egnet for formålet, anorakker og nikkerser fra den gang kan brukes i dag. En ny skinikkers i dag koster tusenvis av kroner. Men jeg syns det er det korrekte til langrenn. Dagens langrennstøy er tynt og stygt (for trening i preppa løyper der man løper seg svett), eller dyrt, avansert teknisk med samme funksjoner for krevende forhold i fjellet (anorakkjakker med gode hetter og bukser som kan strammes og åpnes opp til og ved knærne, inkluderte gamasjer/snøstoppere, lukkede glidelåser, praktiske lommer osv). Det er jo det som er langrennstøy? AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha, takk! Ser bare veldig kaldt ut å kun ha strømper på leggene ute i kulda. Det blåser jo rett igjennom? Anonymkode: 47bd1...053 Man har «lang ull under», nikkersen er vindtett, strømpene er ull og man kan ha lange eller korte gamasjer. Anonymkode: 0f0ee...df6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #7 Del Skrevet 3. november 2023 Det er bare fiffen som gjør det, enten de kommer fra Oslo, Tønsberg eller Bergen. Geografi har ikke noe med saken å gjøre. Ta deg en tur til Geilo i påsken, så får du se. Anonymkode: f6f10...9f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #8 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er bare fiffen som gjør det, enten de kommer fra Oslo, Tønsberg eller Bergen. Geografi har ikke noe med saken å gjøre. Ta deg en tur til Geilo i påsken, så får du se. Anonymkode: f6f10...9f8 En tur til Geilo i påsken? In this economy? 😮💨 Anonymkode: 47bd1...053 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Del Skrevet 3. november 2023 Jeg har gått en god del på ski i Oslomarka, og jeg tror knapt jeg har sett noen i nikkers Min lærer på videregående som var skogmann til fingerspissene, hadde gjerne nikkers da han gikk romantisk måneskinnstur med kona på treski. Så jeg er ikke så sikker på at det har så mye med geografi, men desto mer med generasjon, å gjøre. Anonymkode: 71793...219 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #10 Del Skrevet 3. november 2023 Vokst opp nordpå. Vi brukte nikkers og rød anorakk med pels rund hetta. Hadde stilongs under nikkers/strømper. Kan ikke huske at det var kaldt 🙂 Anonymkode: 8f285...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Del Skrevet 3. november 2023 Fordi det er tradisjon og fint. Anonymkode: aeebe...0bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #12 Del Skrevet 3. november 2023 Jeg er slutten av 40-årene og jeg og foreldene mine hadde nikkers og anorakk da jeg var liten. Synd de ble kastet, hadde vært gøy nå. Har flere nikkersstrømper fortsatt (hvite og grå/hvite med mønster. Litt nostalgisk. Har sett prisen på nye nikkers og er heeeelt klart ikke for alle. Anonymkode: 7952a...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #13 Del Skrevet 5. november 2023 Jeg er fra Oslo og har alltid holdt meg til nikkers-stilen, har t.o.m. Skiforeningen anorakk! I 40 årene og hatt skinn-nikkersen siden jeg var 16 🙂 Anonymkode: 2bc23...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #14 Del Skrevet 5. november 2023 Det er tydelig hvem som er Oslofolk når de kommer på skiferie. Det er de som er så harry og må liksom understreke med klær hvor sporty de er. Vi bare ler av dem Anonymkode: 37fb2...4f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå