Gå til innhold

Påvirker depresjon forbrenningen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i en psykisk dårlig periode nå, og jeg har merket at jeg går opp i vekt, selv om jeg spiser omtrent det samme, eller mindre enn normalt. Aktivitetsnivået er likt (konstant lavt). Jeg tar ingen medisiner.

Kan det være at det er humøret som setter forbrenningen ned noen hakk?

Håper det er noe slikt, for da er det noe som går over når våren eventuelt dukker opp :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Deli_*
Skrevet

Sjekk stoffskiftet ditt. Hos legen med stoffskifteprøver. Dersom du har hypotyreose kan det til forveksling likne depresjon (hypotyreose er differensialdiagnose til depresjon). Hypothyreose gjev lågt stoffskifte/forbrenning, faktisk går svært mange av prosessane i kroppen får treigt. Mange går opp i vekt. Både depresjon og stoffskifteproblem er vanlege plagar, ergo har mange begge plagene. Både depresjon og throidea-problem finst i ulike former. Behandling er ulik. Fysisk aktivitet hjelper godt på mild depresjon og er også bra for dei med hypothyreose. Du kan jo google hypothyreose.

Skrevet

Jeg skal få undersøkt stoffskiftet i løpet av neste måned (har ikke anledning nå), men jeg tviler på det er stoffskiftet. Humøret mitt går jevnt i bølger, slik har jeg vært siden jeg var barn. Og stoffskiftet skal da ikke påvirkes av årstiden?

Trådstarter.

Gjest Gjest_Deli_*
Skrevet

Gløymte det du eigentleg spurte om... Ja, eit av kjenneteikna eller symptoma på depresjon er apetitt- og vektendringar, dette gjeld både mild, moderat og alvorleg depressiv enkeltepisode.

Skrevet
Gløymte det du eigentleg spurte om... Ja, eit av kjenneteikna eller symptoma på depresjon er apetitt- og vektendringar, dette gjeld både mild, moderat og alvorleg depressiv enkeltepisode.

Takk skal du ha :)

Antar det ikke er noe verre enn det da, men får få undersøkt stoffskiftet bare for å være på den sikre siden.

Trådstarter.

Skrevet

Ja, vektøkning kan være en følge av depresjon. ;)

Gjest Gjest_Deli_*
Skrevet

Av legen kan du be om henvisning til DPS (distriktspsykiatrisk senter) for samtalebehandling. Feks. hos psykolog. Dersom du treng medisinar, kan jo legen stå for det. Forskning viser at kombinasjonen samtalebehandling og medisinar er det beste. Alt for mange får medisinar utan tilbod om samtaler. Du seier du har hatt det slik sidan du var barn. På eit DPS kan du få utreda dette og få riktig hjelp for å takle det. Dersom du ikkje gidd involvere legen for mykje, er det greitt å veta at du faktisk ikkje treng seie meir enn at du ønskjer ei henvisning til DPS, eller ein psykolog med driftsavtale. Du treng ikkje ein gong nemne derpesjonen får å få henvisning. Ei anna moglegheit er ein privatpraktiserande, da slepp du henvisning, men må betale full pris.

Lykke til med å ta det sjølv på alvor!

Gjest Gjest_Deli_*
Skrevet

Masse skrivefeil der... For eksempel: Meinte lykke til med å ta deg sjølv på alvor!

Kvar haust/tidleg vinter er det ein del snakk om vinterdepresjon. Slik eg har forstått det har mange med denne lidinga ofte ein sterk trang til sukker. Dersom du er nedstemt, har det vanskeleg, er det best å gå til fagfolk.

Skrevet

Jeg får se hva jeg gjør videre. Stoffskiftet bør uansett sjekkes når jeg får anledning, men er det i orden så antar jeg at det ikke er noe mer å gjøre med det enn å fortsette å jobbe med meg selv og min egen psyke. Medisiner har jeg vurdert å be om, men jeg tror ulempene er større enn fordelene for min egen del.

Det er uansett til å leve med, jeg har jo gjort det i 15-20 år allerede :)

Trådstarter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...