Gå til innhold

Søknadsfrist barnehage 1.mars kun for oppstart i august?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder søknadsfristen for barnehager som er 1. Mars kun for de som ønsker plass fra august?

Vi har barnehageplass, men skal bytte barnehage når barnet skal over på storebarn, grunnet flytting, som blir i januar 2025, skal vi da søke i 2024 før 1. mars om denne plassen, eller skal vi søke utenom hovedopptaket å stå på venteliste for plass som ønsket?

Anonymkode: 23ea7...895

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med kommunen din, det er ulik praksis. Her hadde det ikke vært mulig å starte i januar

Skrevet

Oslo kommune, noen som vet?

Skrevet

Vi måtte søke på nytt når vi skulle bytte barnehage.  Tror ikke det hjelper at du har barnehage plass fra før da det er flere som står på samme liste som deg. Vi søkte denne barnehagen hun går i  nå i 4 år på rad og kom ikke inn før i fjor ( da gikk hun i en annen barnehage)

Skrevet
Sofakona skrev (8 minutter siden):

Vi måtte søke på nytt når vi skulle bytte barnehage.  Tror ikke det hjelper at du har barnehage plass fra før da det er flere som står på samme liste som deg. Vi søkte denne barnehagen hun går i  nå i 4 år på rad og kom ikke inn før i fjor ( da gikk hun i en annen barnehage)

Men tror du det er lettere å bytte dersom vi søker plass fra august (hovedopptak) og ikke eks januar?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men tror du det er lettere å bytte dersom vi søker plass fra august (hovedopptak) og ikke eks januar?

Du kan legge inn en søknad i løpende opptak med ønsket oppstartdato, men det frigjøres jo flest plasser i august uansett. Det å få plass i januar er nok ikke så lett nei, dersom dette er Oslo kommune. Der avhenger som regel av at et annet barn flytter og det kan være venteliste. Dere kan heller ikke søke i hovedopptaket og holde av plassen til januar, så det blir søknad i løpende opptak uansett. Dette har ikke frist 1. mars. Jeg ville kontaktet barnehagen(e) dere har sett dere ut og hørt hvor sterkt press av søkere de vanligvis har. Noen bydeler er verre enn andre. Men det er uansett en sjanse å ta, det kan være dere må vente på plass etter flytting og at barnet må fortsette i gammel barnehage så lenge. 

Anonymkode: 45b23...8d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan legge inn en søknad i løpende opptak med ønsket oppstartdato, men det frigjøres jo flest plasser i august uansett. Det å få plass i januar er nok ikke så lett nei, dersom dette er Oslo kommune. Der avhenger som regel av at et annet barn flytter og det kan være venteliste. Dere kan heller ikke søke i hovedopptaket og holde av plassen til januar, så det blir søknad i løpende opptak uansett. Dette har ikke frist 1. mars. Jeg ville kontaktet barnehagen(e) dere har sett dere ut og hørt hvor sterkt press av søkere de vanligvis har. Noen bydeler er verre enn andre. Men det er uansett en sjanse å ta, det kan være dere må vente på plass etter flytting og at barnet må fortsette i gammel barnehage så lenge. 

Kanskje vi bare skulle satt oss på venteliste med en gang da?

Ble litt uklart for meg, er det uansett lettere å få plass i august enn januar?

Skrevet

Når vi byttet barnehage så hadde de et overflyttingsopptak før hovedopptaket. I januar mener jeg, men plassen fikk vi fra august.

Anonymkode: c1da6...ea6

Skrevet (endret)
Gidavmeg skrev (1 time siden):

Snakk med kommunen din, det er ulik praksis. Her hadde det ikke vært mulig å starte i januar

Ikke her heller, det snakkes nå om 2 opptak i året i vår kommune.
Som en annen sier snakk med kommunen du skal bytte til, enkelte steder er kapasiteten sprengt, og du risikerer og stå uten plass om du søker inn til januar. Så derfor ville jeg rådført meg med kommunen om hva som er best og gjøre

Endret av Miaiai
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kanskje vi bare skulle satt oss på venteliste med en gang da?

Ble litt uklart for meg, er det uansett lettere å få plass i august enn januar?

Ja, i august frigjøres plasser på storebarn pga skolestart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...