AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Del Skrevet 3. november 2023 Jeg har ei lita Yorkie tispe på 10 år som de siste par årene har hatt noen problemer med analkjertlene. Hun har hatt betennelse og gått på kur 2 (også skylt ut kjertlene godt under narkose) seperate ganger for det uten hell. Største problemet vi har er at det lekker væske, spesielt når hun sover og slapper av. Lukter heldigvis ikke så ille og mye, men det lukter så klart litt. Væsken har alltid vært litt tykkere og gul, kun en gang har jeg fått ut brunt sammen med det gule (har fått riktig trening til å tømme disse selv av veterinær ettersom de fylte seg raskt). Mat/sykdom info: Hun har sensitiv mage og tåler lite kjøttprotein, tok oss lang tid å finne ut av mye hun reagerer på. Mye prøving og feiling med forskjellig mat inkl. Råfôr (vet mange er frelst av det, men det funker ikke for min hund i det hele tatt stakkars grunnet "kjøttallergien"). Hun har alltid slitt med magen og av og på forstoppelse og diaré/oppkast, ofte veldig oppblåst og prompet veldig mye. På bristepunktet hadde hun rene blodpøl som kom ut som diarè og det virkelig skremte meg.. stadige oppkast og vetrinær fant ikke ut av det. I et desperat forsøk så gikk vi over på tørrfor som var helt vegansk og jeg fikk den glade hunden min tilbake, tilbake til frisk omtrent over natta. Vi skjønte da at kjøttet i fôret måtte være synderen. Vi måtte til slutt kutte all ferdig fôr og lage mat fra bunnen av, det var det beste vi gjorde.. all oppblåsthet og promping gikk bort, eneste gangene hun blir dårlig i magen nå er om hun får for mange godbiter med kjøtt. Hun var alltid småspist, men spiser nå normalt. Hun får kun fisk som protein i maten sin i tillegg til grønnsaker som skal hjelpe på analkjertler + ekstra fiber (som hjelper veldig!). Hun har helt fast og perfekt avføring og er sjeldent full i kjertlene lenger etter vi la til ekstra fiber i tillegg, men denne lekkingen går altså ikke bort.. Er det noen som har opplevd noe lignende eller vet noe om dette? Vi har vært til flere veterinærer som ikke aner noen ting om dette og det er utrolig frustrerende... Veldig lite å finne på nettet både på norsk og engelsk, så nå tyr jeg til å legge ut noe her i håp om at noen her inne kan vite noe. Anonymkode: dbbc1...e7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #2 Del Skrevet 3. november 2023 Så bra at dere har funnet en diett som fungerer! Min eldste hund slet litt med analkjertlene. Det gikk aldri så langt at hun måtte få behandling, men i en periode måtte jeg tømme de hver 3 dag. Det var et slit og ubehagelig for alle parter. Her var det Norwegian polar som ble løsningen. Det er kokt kjøtt og derfor enkelt å fordøye. Problemet gikk ikke bort med én gang, men minsket betraktelig, og forsvant nesten helt når jeg gjorde noen andre endringer i godbiter, tyggebein etc. Jeg mistenker at mye av grunnen til analkjertelproblemene hennes, var irritasjon av for ofte avføring pga tørrfôr. På Norwegian polar bæsjer hun bare én gang om dagen, og det er ikke store klatter. Men, jeg vet også at hun ikke tåler kjøtt av fjærkre så godt, og at kjertelproblemet kan komme tilbake om hun får godis av kylling etc over flere dager. Hun kunne også lekke når hun sov nå og da, men jeg kan ikke huske sist det skjedde. Det jeg husker er at når hun lekket, så var grunnen én av følgende: De trengte å tømmes. Det lå avføring i tarmen som 'presset' på, så hun trengte bare å ut på do. De var blitt irritert enten pga for hyppig tømming, en ny type godbit eller for mye tyggebein over de siste 1-2 ukene, kanskje en kombinasjon. Irritasjon over hyppig tømming, kanskje i kombinasjon med mat hun ikke tålte så godt som ga mer irritasjon, var ofte svaret på det i mitt tilfelle. Jeg kan ikke være helt sikker selvfølgelig, men jeg sitter igjen med følelsen av at jo oftere jeg tømte, jo mer irriterte ble de og jo mer lakk de. Men det var vanskelig, for de måtte jo tømmes 😅 Med endring i kostholdet, så trengte jeg ikke å tømme de så ofte, og jeg var veeeeeldig forsiktig når jeg først gjorde det. Nå må de tømmes kanskje hver tredje måned, og hun lekker ikke lenger. Det var en gradvis minsking. Jeg har dessverre ikke et definitivt svar til deg, bare min egen opplevelse og en god del synsing. Som deg, opplevde jeg at det var veldig lite informasjon å få om dette. Jeg måtte bare prøve meg frem, legge til og eliminere mat litt her og der for å se hva som fungerte. Jeg tror lekkingen gradvis tok slutt når jeg endelig fant riktig kosthold og ikke lenger trengte å tømme de så ofte, men.. 🤷 Det går an å få operert ut analkjertlene om det er et stort problem at hun lekker, men det er jo en risk til hver operasjon og hunden er 10 år, så om det er verdt det må bli opp til deg. Anonymkode: 96bb5...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så bra at dere har funnet en diett som fungerer! Min eldste hund slet litt med analkjertlene. Det gikk aldri så langt at hun måtte få behandling, men i en periode måtte jeg tømme de hver 3 dag. Det var et slit og ubehagelig for alle parter. Her var det Norwegian polar som ble løsningen. Det er kokt kjøtt og derfor enkelt å fordøye. Problemet gikk ikke bort med én gang, men minsket betraktelig, og forsvant nesten helt når jeg gjorde noen andre endringer i godbiter, tyggebein etc. Jeg mistenker at mye av grunnen til analkjertelproblemene hennes, var irritasjon av for ofte avføring pga tørrfôr. På Norwegian polar bæsjer hun bare én gang om dagen, og det er ikke store klatter. Men, jeg vet også at hun ikke tåler kjøtt av fjærkre så godt, og at kjertelproblemet kan komme tilbake om hun får godis av kylling etc over flere dager. Hun kunne også lekke når hun sov nå og da, men jeg kan ikke huske sist det skjedde. Det jeg husker er at når hun lekket, så var grunnen én av følgende: De trengte å tømmes. Det lå avføring i tarmen som 'presset' på, så hun trengte bare å ut på do. De var blitt irritert enten pga for hyppig tømming, en ny type godbit eller for mye tyggebein over de siste 1-2 ukene, kanskje en kombinasjon. Irritasjon over hyppig tømming, kanskje i kombinasjon med mat hun ikke tålte så godt som ga mer irritasjon, var ofte svaret på det i mitt tilfelle. Jeg kan ikke være helt sikker selvfølgelig, men jeg sitter igjen med følelsen av at jo oftere jeg tømte, jo mer irriterte ble de og jo mer lakk de. Men det var vanskelig, for de måtte jo tømmes 😅 Med endring i kostholdet, så trengte jeg ikke å tømme de så ofte, og jeg var veeeeeldig forsiktig når jeg først gjorde det. Nå må de tømmes kanskje hver tredje måned, og hun lekker ikke lenger. Det var en gradvis minsking. Jeg har dessverre ikke et definitivt svar til deg, bare min egen opplevelse og en god del synsing. Som deg, opplevde jeg at det var veldig lite informasjon å få om dette. Jeg måtte bare prøve meg frem, legge til og eliminere mat litt her og der for å se hva som fungerte. Jeg tror lekkingen gradvis tok slutt når jeg endelig fant riktig kosthold og ikke lenger trengte å tømme de så ofte, men.. 🤷 Det går an å få operert ut analkjertlene om det er et stort problem at hun lekker, men det er jo en risk til hver operasjon og hunden er 10 år, så om det er verdt det må bli opp til deg. Anonymkode: 96bb5...464 Takk for svar! Ja, dessverre er det mye prøving og feiling her.. Føler det bare er så rart siden jeg sjekker analkjertlene daglig og de er helt normale, om jeg prøver å klemme så kommer det veldig lite så det virker ikke til å være press fra de heller, kun denne lekkingen. Hun har heller aldri hatt noen tydelige tegn på at de plager henne heller, aldri hatt de typiske symptomene. Frustrerende... -ts Anonymkode: dbbc1...e7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #4 Del Skrevet 4. november 2023 Åh, det høres virkelig utfordrende ut å håndtere analkjertelproblemer og sensitiv mage hos din lille Yorkie-tispe. Det er flott at du har jobbet sammen med veterinæren din for å finne ut av matallergiene og prøvd forskjellige alternativer. Det kan være lurt å fortsette å følge veterinærens råd når det gjelder kostholdet, spesielt med tanke på sensitiv magen og kjøttproteinallergien. Når det gjelder analkjertlene, kan det være lurt å diskutere med veterinæren om det finnes andre behandlingsalternativer eller om det er noe annet som kan bidra til å lindre lekkasjen av væske. De kan gi deg den beste veiledningen basert på din hunds individuelle behov. Jeg håper at dere finner en løsning som fungerer for henne! Anonymkode: 71ef2...b7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå