AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Flyttet inn i leilighet, og nesten ingen av naboene hilser. Koster det for mye med et lite nikk, et smil eller hei? Ingen bryr seg før fluene kommer og det begynner å lukte. Anonymkode: 04236...358 2
Hoppetaujenta Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Sikker på at du ikke har flyttet inn i blokk kun for introverter da? 1
ThereGoesBob Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Vil si det kommer an på størrelsen på blokka. Vanlig høflighet er jo å hilse på hverandre men ikke alle vet hva det er for noe. Skikkelige folk er ikke redde for å slå av en prat i ny og ne.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 Jeg bor på et felt med rekkehus (50-60 husholdninger). Vet jo ikke hvem alle naboene mine er, men jeg hilser på alle jeg møter utenfor her, nabo, besøk til nabo, turgåere osv. Går du på feltet jeg bor, så sier jeg automatisk hei. Anonymkode: ef1d7...e51 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 Hilser på de fleste naboene og snakker sammen på messenger hvis det skulle være noe. Veldig hyggelig gate Anonymkode: bf3e9...858
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Flyttet inn i leilighet, og nesten ingen av naboene hilser. Koster det for mye med et lite nikk, et smil eller hei? Ingen bryr seg før fluene kommer og det begynner å lukte. Anonymkode: 04236...358 Jeg hilser på de naboene som vil bli hilst på. Og etter noen år både i livet og med naboer nært på så har jeg lært meg at det finnes to type naboer: de du ønsker å ha som naboer. Og de som er til bry. Det er ingen sammenheng mellom hilsing og ønskethet (om noe så er de som hilser noe oftere til bry enn de som ikke hilser) Så når en nabo definitivt ikke hilser men ser bort og går raskt? Da finner jeg absolutt ingen problemer med å gi henne rom til det. Gjør meg null, gir henne tydeligvis fred og ro. Hun er ikke til bry - bråker ikke, klager ikke, fester ikke. Topp nabo. At hun er rar plager ikke meg. Når en annen nabo både hilser og slår av en hyggelig prat? Da er det greit. Da hilser jeg tilbake. Han er til bry - bare mas og misnøye og bråk. Jeg var glad han flyttet. Uavhengig, altså, av hans hyggelige hilsen. Den verste typen nabo er uansett den som passer deg opp, ts, ikke den som unnlater å hilse. Hen som lusker bak gardinene og «plutselig» skal ut med søpla samtidig som deg bare for å klage og bære seg over strømpriser, Nilsen i 4. eller livet generelt? Hen er verre enn all slags surpomper. Du får aldri fred fra slike. Og om du påpeker at de har en «mistenkelig» evne til å alltid se hva som foregår later de som om alle er blinde for at de spionerer. Anonymkode: 2b531...607 1
Hensatt Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 Selvsagt. Noe annet anser jeg som uhøflig. Trenger ikke si noe, men å se på hverandre og gi et nikk eller smil kan være nok. Å se en annen vei når naboen eller noen man kjenner går forbi er dårlig folkeskikk. 3
Hensatt Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hilser på de naboene som vil bli hilst på. Og etter noen år både i livet og med naboer nært på så har jeg lært meg at det finnes to type naboer: de du ønsker å ha som naboer. Og de som er til bry. Det er ingen sammenheng mellom hilsing og ønskethet (om noe så er de som hilser noe oftere til bry enn de som ikke hilser) Så når en nabo definitivt ikke hilser men ser bort og går raskt? Da finner jeg absolutt ingen problemer med å gi henne rom til det. Gjør meg null, gir henne tydeligvis fred og ro. Hun er ikke til bry - bråker ikke, klager ikke, fester ikke. Topp nabo. At hun er rar plager ikke meg. Når en annen nabo både hilser og slår av en hyggelig prat? Da er det greit. Da hilser jeg tilbake. Han er til bry - bare mas og misnøye og bråk. Jeg var glad han flyttet. Uavhengig, altså, av hans hyggelige hilsen. Den verste typen nabo er uansett den som passer deg opp, ts, ikke den som unnlater å hilse. Hen som lusker bak gardinene og «plutselig» skal ut med søpla samtidig som deg bare for å klage og bære seg over strømpriser, Nilsen i 4. eller livet generelt? Hen er verre enn all slags surpomper. Du får aldri fred fra slike. Og om du påpeker at de har en «mistenkelig» evne til å alltid se hva som foregår later de som om alle er blinde for at de spionerer. Anonymkode: 2b531...607 Merkelig holdning å se på naboer som hilser og vil slå av en prat å være en plage og til bry. Glad jeg ikke har deg som nabo... 1
Gjest ti10 Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 Jeg hilser på de nærmeste, og som jeg kjenner igjen. Man trenger jo ikke ha endeløse samtaler, men det virker rart om man treffer de samme menneskene ca. hver dag og så skal late som om man ikke aner hvem de er eller bare gå rett forbi. Det er jo normal folkeskikk.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Flyttet inn i leilighet, og nesten ingen av naboene hilser. Koster det for mye med et lite nikk, et smil eller hei? Ingen bryr seg før fluene kommer og det begynner å lukte. Anonymkode: 04236...358 Da hilser du. Også stopper du en og spør litt om området. Er det i borettslag feks, kan du spørre om det er noen felles arrangement for beboerne ol. Du må være litt frempå selv , for godt naboskap. Siden de i utgangspunktet er litt avisende, så kan de være litt redd for å få mer besøk enn de ønsker. Så pass på å ikke være for pågående. Feks om du ønsker å be noen på kaffe, så si det er fordi du vil vite litt mer om området. Slik st det ikke føles som om du skal fange de i noe de ikke vil. Anonymkode: 45ca3...aa3
Gjest Mother Dirt Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 I borettslaget her,hilser alle på hverandre automatisk. De fleste kjenner ikke hverandre personlig, men det er bare sånn her. Hyggelig 🙂
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #13 Skrevet 3. november 2023 Absolutt. Når vi sees. Var nettopp en uke på jakt på andre siden av landet med ene naboen. Anonymkode: 2935c...471
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #14 Skrevet 3. november 2023 Hoppetaujenta skrev (7 timer siden): Sikker på at du ikke har flyttet inn i blokk kun for introverter da? Om du er introvert eller ikke har da ingenting å gjøre med hilsing. Jeg er veldig introvert, men hilser da på naboer og er sosial. Introvert betyr bare at jeg trenger alenetid for å lade meg opp igjen. Har ingenting med høflighet å gjøre. Anonymkode: b3ebc...4ba 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #15 Skrevet 3. november 2023 Hilser på de naboene som hilser på meg, og det er veldig få. Flest middelaldrende/eldre her jeg bor. De går bare rundt og ser sure ut og vil ikke møte blikket mitt. Derfor gidder jeg ikke hilse Anonymkode: de8e1...47a 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #16 Skrevet 3. november 2023 Ja hilser på de fleste. Noen er fullstendig uinteressante å hilse på da de lager så sykt mye støy. Anonymkode: 4c805...203
Gjest ti10 Skrevet 3. november 2023 #17 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da hilser du. Også stopper du en og spør litt om området. Er det i borettslag feks, kan du spørre om det er noen felles arrangement for beboerne ol. Du må være litt frempå selv , for godt naboskap. Siden de i utgangspunktet er litt avisende, så kan de være litt redd for å få mer besøk enn de ønsker. Så pass på å ikke være for pågående. Feks om du ønsker å be noen på kaffe, så si det er fordi du vil vite litt mer om området. Slik st det ikke føles som om du skal fange de i noe de ikke vil. Anonymkode: 45ca3...aa3 Tja, jeg er for å ha en god tone med og hilse på naboene, men hvis en vilt fremmed nyinnflyttet nabo som jeg tilsynelatende ikke har noe til felles med, hadde invitert meg på kaffe fordi vedkommende ville vite noe mer om området, hadde jeg stusset.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #18 Skrevet 3. november 2023 Har flyttet til et mindre sted, her hilser alle på hverandre både voksne og barn. Anonymkode: 8fa2f...cda 1
Hoppetaujenta Skrevet 3. november 2023 #19 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om du er introvert eller ikke har da ingenting å gjøre med hilsing. Jeg er veldig introvert, men hilser da på naboer og er sosial. Introvert betyr bare at jeg trenger alenetid for å lade meg opp igjen. Har ingenting med høflighet å gjøre. Anonymkode: b3ebc...4ba Du beskriver hvordan det er for deg. Hvis en er skikkelig introvert, så står ikke hilsing på naboen på dagens to do-liste i det hele tatt. Sånn er det bare. P.s. jeg hilser på dem jeg møter selv. Noen er veldig stille og da holder det med et lite nikk, eller jeg holder høflig opp døren for noen el.l. Noen veldig få møter ikke blikk i det hele tatt om de kan slippe og da skal de få være helt i fred for min "påtrengende adferd" som vi kaller for hilsing. Helt ok for meg det.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #20 Skrevet 3. november 2023 Det kan være frustrerende når naboene ikke hilser tilbake, men det er viktig å huske at alle har forskjellige personligheter og preferanser. Kanskje de bare er sjenerte eller opptatt med sine egne ting. Du kan fortsatt være vennlig og hilse på dem når du møter dem, selv om de ikke svarer. Det kan bidra til å skape en positiv atmosfære i nabolaget. Anonymkode: c6ed0...039
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå