AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Jeg har 600.000 i studiegjeld, men får ikke jobb. Ikke vil de ha meg i butikk eller bar heller, siden jeg tross alt har flere år med skole og grad. Jeg har også spart opp 450.000 i EK, men har innsett at jeg mest sannsynlig bare kan glemme å kjøpe leilighet uansett. Vurderer nå å bare kvitte meg med mest mulig gjeld med EK'en min. Hvis jeg blir kvitt gjelda føler jeg at jeg kan begynne fra scratch. Hva ville dere gjort? Tar imot alle råd. Vet studiegjelda er den "beste" gjelda man kan ha, men den tynger meg veldig. Kommer meg ikke videre i livet. Anonymkode: ae15f...c13
Knirke Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Jeg vet at man blir rådet til å beholde studiegjelda, men jeg betalte ned min med spare/fondspenger. Ble kvitt mye frustrasjon og sinne, da jeg har flere utdannelser bak meg som ikke har gitt så mye som antydning til jobb. Det føltes nesten mer som et forbrukslån som hadde gått til fest og moro, enn en «investering i fremtiden» Skulle ønske man ble advart når man tok opp lånet, på samme måte som når man tar opp boliglån. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 Nettoformuen din forandres ikke av at du betaler ned studiegjelden, så det vil ikke hjelpe noe annet enn "mentalt". Hvorfor får du ikke jobb med 600.000 i studielån? Jeg har fire år på privatskole + studielån da jeg begynte der, og jeg får kastet jobbene etter meg… hva har du utdannelse i? Anonymkode: b5d29...0ff
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Behold studiegjeld og søk om betalingsutsettelse så lenge du ikke har jobb. Du må ikke finne på å bruke opp sparepengene dine på studielån. Du får deg jobb etter hvert! Studielån har du også mulighet til å hoppe over betaling 36 måneder. Det er ingen annen lån du kan gjøre dette med. Jeg forstår at alt føles svart nå, men ting kommer til å løsne etter hvert og du kommer til å være med både ha gjennomført utdannelse og at du ikke brukte opp sparepengene etter hvert. Bruk nettverk og spre ordet om at du trenger jobb. Søk, send masse søknader, bruk chatgpt for inspirasjon på søknader. Følg opp søknader, vis at du er interessert. Vet ikke hvor du bor, men hvis du kan tenke deg en jobb i helsevesen så kan du se om det er noe ledig vikariat. Du sier at studielånet tynger deg? På hvilken måte? Tenk at lånet krymper for hvert år som går på grunn av inflasjon også. 600k om noen år er ikke mye, spesielt når du kommer til å tjene det i årslønn. Ønsker deg masse lykke til! Anonymkode: d4737...62b 2
Schmuhu Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 Jeg ville betalt så lite som mulig inn i studielånet. Først så kan du gire den til å få deg etablert i boligmarkedet. 300k+ o EK er sterk og ikke mange nyutdannet kan stille med det. For det andre spiser inflasjon opp lånet ditt. Den blir jo ikke inflasjonsjustert. Vi har mye inflasjon nå for tiden og da kan du gire på det også. Når det gjelder lånekassen så kan du be om avdragsfrihet og sletting av renter når du er arbeidsledig og vanskeligstilt. Det er nettopp derfor det er en av de beste lån du kan få. Ingen andre lån gir så lett tilgang til rentesletting og avdragsfrihet. Sist så må du gjøre en vurdering av ditt humankapital. Er det noko mer du kan gjøre for å bli mer attraktive? Ofte kan små personlige prosjekter vippe over til jobbtilbud. Schmuhu
newman01 Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 (endret) Akkurat nå er den flytende renta i Lånekassen 4,419%. I Svea, Santander og Instabank pluss noen flere får du MER i rente enn du betaler i Lånekassen. Og da har vi ikke tatt med de som har fastrente på 3-12 måneder engang... Hvorfor gjøre dumme ting med pengene? EDIT: med 12 måneder binding får man opptil 5,4% rente i BlueStep Endret 3. november 2023 av newman01
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 Ikke betal det ned nå. Om du skulle bli ufør (jeg ble selv helt plutselig syk rett etter masteren, var frisk og rask og trente mye) så kan hele eller deler av lånet slettes. Det skjer ikke med noen andre lån. Be om betalingsutsettelse. Anonymkode: ffd31...c14 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå