Gå til innhold

Tilbakefall etter isotretonoin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk på acne kur i 1 år og var ferdig for litt over et halvt år siden nå. Kvisene begynner å komme tilbake og huden blir veldig fort fet igjen så sminke holder seg heller ikke bra, slik som jeg hadde det før kuren. 

Finnes det noe krem jeg kan bruke som jeg kan få lege eller hudlege til å skrive ut som funker bra mot å holde huden mindre kvisete og talgproduksjonen i sjakk? Vet ikke om det frister med en ny runde av Iso..

Fikk skrevet ut zyrona p piller som skal hjelpe på kviser men er ekstremt redd for hormonpreparater da jeg har tålt dette dårlig tidligere.. også lest en del dårlig om disse pillene 🙄

Noen som har gode tips? Har prøvd det meste av reseptfritt, jeg er 25 år og lei 🫢

Anonymkode: 7531c...b8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg ble løsningen en lavdose isokur. Jeg har stått på 40 mg i uken (!) i et par år nå og kommer til å fortsette med det. Huden min holder seg helt perfekt av det.

Kontekst: Jeg er over 40 og var plaget med fet hud, hudormer og småkviser. Ikke noe voldsomme greier, men nok til å påvirke selvtilliten svært negativt.

Anonymkode: 20dc1...034

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

For meg ble løsningen en lavdose isokur. Jeg har stått på 40 mg i uken (!) i et par år nå og kommer til å fortsette med det. Huden min holder seg helt perfekt av det.

Kontekst: Jeg er over 40 og var plaget med fet hud, hudormer og småkviser. Ikke noe voldsomme greier, men nok til å påvirke selvtilliten svært negativt.

Må du da ta blodprøver osv fremdeles? Aldri hørt om at det er en mulighet med lavdose iso, interessant!

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Må du da ta blodprøver osv fremdeles? Aldri hørt om at det er en mulighet med lavdose iso, interessant!

Ja, jeg tar blodprøver, men det er en liten pris å betale. 🙂 Du er jo ung og huden din vil forhåpentligvis stabilisere seg, men utsiktene for meg er rett og slett å fortsette til overgangsalderen. 

Før jeg begynte med lavdose iso, forsøkte jeg vedlikehold med tretinoinkrem, men det var ikke noe for meg. 

Skrevet

Legemidler som påvirker symptomer uten å gjøre noe med årsaken til problemet vil ofte føre til tilbakefall når du slutter med medisinen. Det bør være enkelt å forstå, i og med at årsaken til problemet fortsatt eksisterer. 

Årsaken til kronisk akne er som regel dysregulert immunforsvar. Synd at hver enkelt av oss må studere immunforsvar for skjønne årsaken og løsningen. 

Anonymkode: b70ee...f33

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Legemidler som påvirker symptomer uten å gjøre noe med årsaken til problemet vil ofte føre til tilbakefall når du slutter med medisinen. Det bør være enkelt å forstå, i og med at årsaken til problemet fortsatt eksisterer. 

Årsaken til kronisk akne er som regel dysregulert immunforsvar. Synd at hver enkelt av oss må studere immunforsvar for skjønne årsaken og løsningen. 

Anonymkode: b70ee...f33

Kvisene har definitivt blitt bedre enn det var, og for mange må man gjennom 2 kurer før det stabiliserer seg helt, 2 av mine veninner er helt kvitt kviser etter en sånn kur. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...