AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Eldste var også sen med språket, men på et annet vis, og det kom seg men i dag ved 5 år får hun logopedtimer av PPT pgs uttalelsen. Vi har fått litt oppfølging også, og er dermed mer bevisst på språket hjemme, men nå er minste på 21-22 mnd også sent ute. Ord han kan si ganake tydelig: pappa, mamma, se der, nei. Så har han sagt "en, to, tre" en gang eller to, men ellers er det i all hovedsak "nynning" av lyder - om det gir mening? Han sier lydene slik vi gjør, men uten uttalelsen, og med munnen lukket. "mm, mm, mmmmm" som i "en, to, treee". Han forstår også veldig godt det vi sier, og henter den røde traktoren eller togbanen når jeg spør om det, setter ned koppen og slipper den når han skal få mer melk, springer til badet når vi spør om vi skal skifte bæsjbleie, eller til kjøkkenet når vi spør om han vil ha banan. Og så videre. Helsesykepleieren vår sluttet rett etrer 15mnds kontrollen og språk var ikke et tema på den. 18mnds kontrollen var midt i fellesferien og med en ny og vikarierende helsesykepleier, og språk var ikke tema der heller. Barnehagen har riktig nok ikke sagt noe, men de var sen på ballen med eldste også. Lurer på om vi bør henvises til øre, nese, hals for vann i ørene? For han hører jo lyder og forstår de, men siden det ikke kommer uttalelser med.. Anonymkode: 744ee...2ba
Sinsiew Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Vår lille var 3 år og 3 mnd før hun startet å prate. Vi, og bhg begynte å bli bekymret. Men nå, bare tre mnd senere er hun en helt annen unge språkmessig. Hvis dere allerede er obs på dette hjemmet, og de ikke sier noe i bhg, ville jeg ikke stresset med det helt enda. 😊
Lorieen Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 Språkforståelsen er der, da hadde jeg ikke vært bekymra riktig ennå. Men en sjekk av ørene skader jo ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Skrevet 3. november 2023 Min er samme alder og sier også lite. Bare mamma og pappa som er helt tydelig og så er det noen andre ord som er utydelige som et par dyrelyder, lyd for bil og bæbu, "pise" (spise), "beie" (bleie), "baj" (ball) og noen få andre ord men ikke ofte de sies. Men for det meste er det bare lyder og babbel og mamma pappa mamma pappa på repeat. Forstår det meste vi sier sånn som du beskriver. Spurte fastlegen om hørsel og øresjekk nylig og ble avvist, det var alt for tidlig å bekymre seg mente han og sa at dette fulgte de opp på 2årskontrollen på helsestasjonen. Mitt inntrykk er at andre barn vi kjenner er ganske like min og at det ikke er så mange i barnehagen som snakker mye tidlig heller.. Anonymkode: 6ac5a...80e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min er samme alder og sier også lite. Bare mamma og pappa som er helt tydelig og så er det noen andre ord som er utydelige som et par dyrelyder, lyd for bil og bæbu, "pise" (spise), "beie" (bleie), "baj" (ball) og noen få andre ord men ikke ofte de sies. Men for det meste er det bare lyder og babbel og mamma pappa mamma pappa på repeat. Forstår det meste vi sier sånn som du beskriver. Spurte fastlegen om hørsel og øresjekk nylig og ble avvist, det var alt for tidlig å bekymre seg mente han og sa at dette fulgte de opp på 2årskontrollen på helsestasjonen. Mitt inntrykk er at andre barn vi kjenner er ganske like min og at det ikke er så mange i barnehagen som snakker mye tidlig heller.. Anonymkode: 6ac5a...80e Det du skisserer vik jeg også kategorisere som normalt, og sånn var eldste også. Prøvde å si ord og lyder etter ting, men noe senere enn din igjen. Hun var over 4 år før hun begynte å si hele setninger, og har enda litt babylyd på enkelte uttalelser (derav logoped). Men yngste her åpner ikke munnen for de fleste lyder, leppene sammen og lager mmm lyder. Sier ikke baj eller vov vov eller pus eller beie etc 🤷🏼♀️ Kun de aller enkleste lydene som papa, mama og nei er tydelig. Se der (sedej) er det eneste utenom di enkle første babyordene 😔 Anonymkode: 744ee...2ba
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 Barnet mitt begynte ikke å snakke noe forståelig før rundt 3 år, bekymret meg helt unødvendig Anonymkode: f5b46...975
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 Niesen min startet ikke å prate ordentlig før hun var 3,5 år, og da kunne hun alle ordene og har ikke vært stille siden, hun hår for en karriere i radio bransjen 😄 Anonymkode: 5c05b...32a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 Det er flott at du er oppmerksom på språkutviklingen til minstemann og at han viser forståelse for det dere sier. Hvis du er bekymret, kan det være lurt å ta kontakt med helsestasjonen eller fastlegen for å diskutere språkutviklingen og eventuelt be om en henvisning til en logoped. De kan gi dere råd og veiledning for å støtte språkutviklingen til minstemann. Husk at hvert barn utvikler seg i sitt eget tempo, men det er alltid bra å være oppmerksom og søke hjelp om nødvendig. Anonymkode: f0d2a...0a5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 Min er samme alder og helt likt. Har også tenkt om jeg bør være bekymret. Men det virker ikke som om der er noe i veien med forståelsen eller hørsel, tror nok når konsonanter begynner å mestres så vil ordene renne ut. Anonymkode: d802a...8a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå