AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Jeg har to barn med ekskona mi - sønn (17 år) og datter (18 år). Begge holder på å lære å kjøre bil nå. Jeg har en Subaru Forester 2014 manuell, mens ekskona har en VW id.4 auto. Jeg tenkte i utgangspunktet at begge skulle lære seg å kjøre manuell slik at de kan kjøre hvilke som helst kjøretøy. Men dette ville ikke de, ettersom at fremtiden så skal det kun produseres elbil og at det hadde vært «bortkastet» å bruke tid på å lære seg manuell. Dette synes jeg var litt synd, for da får jeg ikke øvekjøre med dem noe særlig. Jeg tenkte dermed at ekskona kunne stå for all øvekjøring ettersom at det er hun som har en automat bil. Men da jeg foreslo dette, ble hun ganske opphisset og sa at det ikke var rettferdig. Fortalte henne at jeg hadde kjørt med dem hvis de hadde lyst til å kjøre manuell, men det ville ikke dem, så er ikke så mye jeg kan gjøre med det. Hun sa at jeg kunne kjøpe meg en billig automat bil som jeg kunne ha midlertidig imens de lærte å kjøre. Den ideen avviste jeg, ettersom at jeg ikke har økonomien til å kjøpe en ny bil akkurat nå. Mildt sagt så er hun sur på meg og ba meg om å sette barnas behov før mine. Er det urimelig av meg å be henne om å stå for all øvekjøring? Dersom de hadde lyst til å kjøre manuell, så hadde jeg jo evt stått for all øvekjøring, så jeg ser ikke noe feil i å be henne om det. Anonymkode: 05f68...443 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 2. november 2023 Jeg tror du skal være uendelig glad for at den kvinnen er din eks... Ikke ta dette med henne, ta det med barna, de er store nok til det. Snakk med barna, si at du veldig gjerne vil øvelseskjøre med dem, men at da blir det på manuelt gir, siden det er det bilen din har. Hvis de ikke ønsker å også kunne å kjøre med manuelt gir, da må ordne øvelseskjøring med sin mor, da det sier seg selv at du ikke kjøper en ekstra bil kun for øvelseskjøring. Ville i samme slengen minnet dem om at alt er blitt veldig mye dyrere nå, så selv om du hadde hatt råd til å kjøpe en ekstra bil, noe du ikke har, så hadde du ikke gjort det - pga. økonomi, pga. miljø. Si at om de vil kjøre manuell bil, da står du gjerne for øvelseskjøringen. Ikke lenge igjen nå før du ikke trenger å ha noe direkte med henne å gjøre, så hold ut! Anonymkode: 578e3...20a 72 3 11
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 Men herregud da, si til barna dine at hvis de vil lære å kjøre og få sertifikat får de lære å kjøre bilen med manuellgir, punktum. Hvorfor lar både du og ekskona barna få et valg her i det hele tatt? Anonymkode: 7922a...07a 21 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Du er på ingen måte urimelig. Anonymkode: 2c4c4...5fa 21 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #5 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har to barn med ekskona mi - sønn (17 år) og datter (18 år). Begge holder på å lære å kjøre bil nå. Jeg har en Subaru Forester 2014 manuell, mens ekskona har en VW id.4 auto. Jeg tenkte i utgangspunktet at begge skulle lære seg å kjøre manuell slik at de kan kjøre hvilke som helst kjøretøy. Men dette ville ikke de, ettersom at fremtiden så skal det kun produseres elbil og at det hadde vært «bortkastet» å bruke tid på å lære seg manuell. Dette synes jeg var litt synd, for da får jeg ikke øvekjøre med dem noe særlig. Jeg tenkte dermed at ekskona kunne stå for all øvekjøring ettersom at det er hun som har en automat bil. Men da jeg foreslo dette, ble hun ganske opphisset og sa at det ikke var rettferdig. Fortalte henne at jeg hadde kjørt med dem hvis de hadde lyst til å kjøre manuell, men det ville ikke dem, så er ikke så mye jeg kan gjøre med det. Hun sa at jeg kunne kjøpe meg en billig automat bil som jeg kunne ha midlertidig imens de lærte å kjøre. Den ideen avviste jeg, ettersom at jeg ikke har økonomien til å kjøpe en ny bil akkurat nå. Mildt sagt så er hun sur på meg og ba meg om å sette barnas behov før mine. Er det urimelig av meg å be henne om å stå for all øvekjøring? Dersom de hadde lyst til å kjøre manuell, så hadde jeg jo evt stått for all øvekjøring, så jeg ser ikke noe feil i å be henne om det. Anonymkode: 05f68...443 Du er IKKE urimelig! Hvis hun mener at du trenger automat slik at du også får øvelseskjørt med de så får hun kjøpe en automat som barna kan bruke når de skal øvelseskjøre med deg. Ellers får hun tilby å låne bort bilen sin. det er forresten veldig smart å lære manuell, jeg jobber i et bilfirma og ingen av våre utleiebiler er automat, noe som er et problem for de med kun automatlappen. Ikke møtt problemet enda da de fleste faktisk har lappen på manuell. Er planen/tror barna at de skal få helt nye elbiler i julegave/bursdagsgave? Eller har de spart opp til biler selv? Finnes mange grunner til å velge manuell fremfor automatlappen. Anonymkode: 49110...147 12 8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men herregud da, si til barna dine at hvis de vil lære å kjøre og få sertifikat får de lære å kjøre bilen med manuellgir, punktum. Hvorfor lar både du og ekskona barna få et valg her i det hele tatt? Anonymkode: 7922a...07a Hva tror du jeg har sagt? Jeg kan ikke tvinge dem til å kjøre med manuelt gir hvis de ikke har lyst til det. Jeg prøver å ha en saklig diskusjon om dette for å komme frem til en løsning som alle kan være tilfredsstilt med. Tror du jeg bare kan bestemme over ekskona mi også? Anonymkode: 05f68...443 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #7 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du er IKKE urimelig! Hvis hun mener at du trenger automat slik at du også får øvelseskjørt med de så får hun kjøpe en automat som barna kan bruke når de skal øvelseskjøre med deg. Ellers får hun tilby å låne bort bilen sin. det er forresten veldig smart å lære manuell, jeg jobber i et bilfirma og ingen av våre utleiebiler er automat, noe som er et problem for de med kun automatlappen. Ikke møtt problemet enda da de fleste faktisk har lappen på manuell. Er planen/tror barna at de skal få helt nye elbiler i julegave/bursdagsgave? Eller har de spart opp til biler selv? Finnes mange grunner til å velge manuell fremfor automatlappen. Anonymkode: 49110...147 Jeg har på ingen måte lyst til å kjøre bilen hennes. Hvis et eller annet skjer med bilen imens jeg øvekjøre med dem… vil ikke tenke på det engang😂 De har ikke spart opp penger til bil. Jeg vil anta at de ønsker å låne moren sin bil. Jeg er også enig med deg. Det er flere fordeler med et manuelt førerkort mtp jobb. Forklarte dette til sønnen min som går yrkesfag. Men han ønsket ikke all «stresset» med giring. Anonymkode: 05f68...443 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 Du får ta denne diskusjonen på nytt med dine barn. Alle kjørte opp med manuell før, og alle fikk det til. Det har ikke blitt vanskeligere! Tør å veilede dem. Selv om biler i Norge blir elbiler, henger resten sv verden langt etter. Anonymkode: 60aa3...ffb 6 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 …og innen yrkesfag er det nok mange tjenestebiler som fremdeles vil være manuelle når han skal ut og søke jobb. Anonymkode: 60aa3...ffb 12 7
Soeger Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 Du bør kanskje minne de på at de første bilene de kommer til å ha råd til å kjøpe selv neppe kommer med automatgir. Dessuten kan de ikke låne din bil når de får automatlappen, men kan låne både din og mors dersom de tar manuell. 19 1 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det urimelig av meg å be henne om å stå for all øvekjøring? Sier seg selv at det er bilen til ekskona som må brukes. Men hvorfor skal du PRESISERE at det er hun som MÅ stå for all øvelseskjøring? Virker som om du gnir det inn. Ungene har tatt et valg, resten er opp til dem. Og selvsagt skal du ikke bytte bil, men la bare ballen ligge død. Ikke si noe og ikke bry deg om hvordan de får lappen. Deres problem siden de velger automat, ikke ditt. Anonymkode: ea108...e4d 8 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Du får ta denne diskusjonen på nytt med dine barn. Alle kjørte opp med manuell før, og alle fikk det til. Det har ikke blitt vanskeligere! Tør å veilede dem. Selv om biler i Norge blir elbiler, henger resten sv verden langt etter. Anonymkode: 60aa3...ffb 34 minutter siden, AnonymBruker said: …og innen yrkesfag er det nok mange tjenestebiler som fremdeles vil være manuelle når han skal ut og søke jobb. Anonymkode: 60aa3...ffb Blablabla, folk har hørt det der i årevis, men en 18 åring vet jo om han holder på med yrkesfag eller ikke. Det er helt fornuftig å få for automat, deal with it, manuell er på vei ut og jeg har møtt mange foreldre som angrer på at de har tvunget barna til manuell.. Men verken barn eller eks kan forvente at ts kjøper ny bil for å øvelseskjøre. Anonymkode: da57b...c24 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #13 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Blablabla, folk har hørt det der i årevis, men en 18 åring vet jo om han holder på med yrkesfag eller ikke. Det er helt fornuftig å få for automat, deal with it, manuell er på vei ut og jeg har møtt mange foreldre som angrer på at de har tvunget barna til manuell.. Men verken barn eller eks kan forvente at ts kjøper ny bil for å øvelseskjøre. Anonymkode: da57b...c24 Om du leser stillingsannonser, så ser du mange steder de må ha lappen på manuelt gir. Dumt å ikke få jobb fordi man har tatt lappen på automat. Anonymkode: 05649...cd0 7 2
Noramor Skrevet 3. november 2023 #14 Skrevet 3. november 2023 Prøv å forklar og kom med eksempel på fordeler med å lære på Manuell. Jeg hadde samme diskusjon med mitt barn for få år siden. Arvingen endte opp med å gi etter for mine argumenter og fikk førerkort på Manuell. Nå fikk jeg takken fra Arvingen med en latter. På tur i USA skulle de leie seg en kul bil for å kjøre til Key West. 4 timer med en Camaro. Arvingen var den eneste med kunnskap om å kjøre girbil. Kanskje den kuleste opplevelsen med førerkort og venner. Hadde alle kun kunne kjørt automat hadde bilvalget vært annerledes. Arving 2 hadde lignende opplevelse i Norge. Fikk kjæreste som hadde bilintressen med veteranbiler. Hun hadde nå den gleden av å kunne være med å kjøre på treff og ha sin egen lille veteranbil. Prøv å snakk om dette på humoristiske artige måter. Det er demmes valg til syvende å sist. Ha klart lappen til å feste på, kanskje de en dag spør om dere skal ut å kjøre. De vil jo se at det blir mer om de bruker begge bilene. Med en entusiastisk pappa som legger alt til rette vil jeg tro og håpe det ble som hos meg. Ene arvingen har yrkesfag og startet i sommer i ny jobb. Innebærer endel reising. Fikk flott ny bil, men Manuell. Han kunne fått elbil men firma var svært glad for at han hadde Manuell. De hadde dårlig erfaring med reising, lading,strøm. Mange timer i overtid for å lade så fremt de ikke kan lade på basen på jobb. Jeg heier! Ekskona er totalt urimelig! 9 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #15 Skrevet 3. november 2023 Soeger skrev (1 time siden): Du bør kanskje minne de på at de første bilene de kommer til å ha råd til å kjøpe selv neppe kommer med automatgir. Dessuten kan de ikke låne din bil når de får automatlappen, men kan låne både din og mors dersom de tar manuell. Det er da fullt mulig å kjøpe rimelige bruktbiler med automatgir i dag. Ts, mange i dag som bare tar lappen for automat, til og med kjøreskoler som ikke lenger har biler med manuelt gir. Dette må jo ungene velge selv, men da kan de bare øvelseskjøre med sin mor. Hun får jo ta praten med dem om hun ønsker at de skal kunne øvelseskjøre med deg også. Å foreslå at du skal kjøpe en bil kun for øvelseskjøring er rimelig frekt. Anonymkode: d3f40...e2b 3
Rotemor Skrevet 3. november 2023 #16 Skrevet 3. november 2023 Det er ungdommene du skal kommunisere med dette om. Hvorfor diskuterer dere noe dere ikke blir enige om? Du har gir. De kan velge å øvelseskjøre med deg med gir, eller ikke øvelseskjøre med deg. Ferdig. 9 2
Rotemor Skrevet 3. november 2023 #17 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Sier seg selv at det er bilen til ekskona som må brukes. Men hvorfor skal du PRESISERE at det er hun som MÅ stå for all øvelseskjøring? Virker som om du gnir det inn. Ungene har tatt et valg, resten er opp til dem. Og selvsagt skal du ikke bytte bil, men la bare ballen ligge død. Ikke si noe og ikke bry deg om hvordan de får lappen. Deres problem siden de velger automat, ikke ditt. Anonymkode: ea108...e4d Dette. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #18 Skrevet 3. november 2023 Kan du ikke prøve litt med dem? Gi dem en time hver på en parkeringsplass og se om de mestrer det? Kanskje får de teken på det? Hadde det vært et dataspill hadde de lært på det null komma svisj, det er jeg sikker på! Anonymkode: 72c38...f17 6 1
Irak Skrevet 3. november 2023 #19 Skrevet 3. november 2023 Soeger skrev (1 time siden): Du bør kanskje minne de på at de første bilene de kommer til å ha råd til å kjøpe selv neppe kommer med automatgir. Dessuten kan de ikke låne din bil når de får automatlappen, men kan låne både din og mors dersom de tar manuell. Veldig bra kommentar 🫡. Enig med deg. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå