Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hadde du gjort hvis partneren din bøyde seg truende frem mot ansiktet ditt og skrek truende noen få cm fra ansiktet ditt flere ganger? 

Hadde du tilgitt dette? 

Anonymkode: 06c4b...5a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilgitt aner ikke, men det er ikke noe man skal tolerere. Om man føler seg redd, eller det er ubehagelig så er det ikke greit. 

Anonymkode: 05d44...dea

• Liker 1
Skrevet

Nei, aldri tilgitt. Han gjorde det foran barnet også. Eksmann nå..

Anonymkode: e6b4c...186

• Hjerte 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Elsker at dette er responsen når det er en mann som gjør det, mens det nesten er helt normal kost å oppleve som mann i et forhold. Om alle menn som har kvinner som skriker dem i ansiktet kasta henne ut så hadde det vært få kvinner igjen i forhold. 

Anonymkode: 74a60...e27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gått.

(Og min partner er ikke en mann, til referanse for den iherdige misogynisten her oppe - som er innom enhver samlivstråd her i strøket).

Anonymkode: 8d095...ab6

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hadde aldri godtatt det. Og har aldri gjort det mot en partner heller, ikke engang mot eksen som var en utro dritt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tilgitt aner ikke, men det er ikke noe man skal tolerere. Om man føler seg redd, eller det er ubehagelig så er det ikke greit. 

Jeg vokste opp med en aggressiv far, seksuelle overgrep (ikke av far) og senere bodde jeg med en voldelige partner hvor det fort kunne eskalere fra å stå å skrike truende i ansiktet mitt til fysisk vold. 

Jeg setter opp en stor tykk mur. Tar avstand fra mannen min. Han sa unnskyld i forbifarten og forstod ikke hvorfor jeg ikke ville sove med han. Jeg føler meg utrygg selv om jeg vet han aldri ville slått meg. 

Det skal sies at vi står i en svært presset situasjon. Ting er tøft om dagen. Vi er utslitte. 

Ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff ❤️ 

Han har aldri gjort det foran barna. 

Godt du kom deg unna. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Elsker at dette er responsen når det er en mann som gjør det, mens det nesten er helt normal kost å oppleve som mann i et forhold. Om alle menn som har kvinner som skriker dem i ansiktet kasta henne ut så hadde det vært få kvinner igjen i forhold. 

Jeg gjør aldri det med mannen min. 

Mannen min er dobbelt så stor som meg og dobbelt så sterk. Når han står illsint og truende å skriker meg i ansiktet har jeg ikke sjans hvis det skulle eskalert. Jeg tror ikke det ville eskalert, men med erfaringene mine blir jeg selvsagt redd. 

Det er noe med at menn er fysisk sterkere enn kvinner. Jeg synes ingen burde behandle partneren sin slik uansett kjønn. Likevel anser jeg det som langt mer truende om en mann gjør det enn en kvinne. 

Ts

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Et forhold der sånt forekommer (uansett part) hadde vært fullstendig uaktuelt.

Anonymkode: 23694...19d

• Nyttig 1
Skrevet

Dersom alt annet i forholdet var bra kunne jeg gitt ham én sjanse til, men for det første ser jeg ikke i hvilken situasjon dette kunne skjedd i et godt forhold, og for det andre er det mulig jeg ville blitt så utrygg at vi uansett ikke kunne fortsatt. Jeg er ekstremt var for aggresjon, har så og si nulltoleranse. Skjedde det igjen ville det vært slutt.

Forutsetter at dette er en relativt ny partner i et barnløst forhold, skjer det 10 år inn i et forhold med barn skjønner jeg at det ikke er like enkelt.

Anonymkode: 37665...364

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vokste opp med en aggressiv far, seksuelle overgrep (ikke av far) og senere bodde jeg med en voldelige partner hvor det fort kunne eskalere fra å stå å skrike truende i ansiktet mitt til fysisk vold. 

Jeg setter opp en stor tykk mur. Tar avstand fra mannen min. Han sa unnskyld i forbifarten og forstod ikke hvorfor jeg ikke ville sove med han. Jeg føler meg utrygg selv om jeg vet han aldri ville slått meg. 

Det skal sies at vi står i en svært presset situasjon. Ting er tøft om dagen. Vi er utslitte. 

Ts

Of det høres vanskelig ut, spesielt når han oppfører seg som det er normalt. Det er det ikke! Verken for kvinner eller menn. Kan du ta kontakt med noen ute for å snake om dette? Slike situasjoner er vanskelige å stå i, det blir enda vanskeligere når folk har tråkket over grensene dine før. Da kan du desverre lettere tro at det er greit å bli behandlet dorlig på ny.

Så kansje du kan snake med legen din om det å be om å bli henvist til noen som kan hjelpe å sortere tanker? Eventuelt er det mulig å be om parterapi for en på familievern kontoret, du kan få hjelp av en parterapaut til å sortere tankene. Krisesenter er også et alternativt sted å få hjelp til å sortere i noen samtaler, de tilbyr mye mer en bare overnatting. 

Uansett håper jeg mannen din interesse at det ikke er greit! Om han ikke forstår alvoret tenker jeg det er skummelt. Lykke til ❤️ du er sterkere en du tror!

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

en glipp kan alle få men det er da opp til deg og sette grenser og gi klar tilbakemelding om at den type oppførsel ikke er akseptabel og så ville nok toleransen fremover for hvilke oppførsel som er akseptabel og ikke blitt håndhevet ganske bunnsolid. Det er greit å heve stemmen i noen situasjoner, det er greit å vise følelser som frustrasjon og sinne, men det er aldri greit å oppføre seg på en måte som oppleves truende eller skremmende for den andre parten, da må man gå iseg selv og jobbe med sine mønstre tenker jeg. 

Endret av Carrot
Skrevet

Dette har skjedd mellom meg og min partner (begge har vært den som skriker ved forskjellige anledninger, så ingen kjønnsforskjeller her), og det løste vi ved å snakke veldig mye om det, finne triggere og løsninger. Vi var også i en svært presset situasjon, men innså fort at det å ta det utover hverandre gjorde ting bare enda verre. Ting har derfor ikke eskalert, men vi har blitt mye flinkere til å takle (eksterne) kriser og uenigheter. 

Jeg har ikke den bakgrunnen du har, men det høres virkelig vondt ut, og selv oss som ikke har opplevd det du har reagerer negativt på å bli skreket på sånn her. Personlig hadde jeg takla det dårlig om min partner stilte seg så uforstående til min reaksjon i etterkant etter å ha oppleve noe sånt, har dere fått prata ordentlig om dette i etterkant?

Anonymkode: e942a...156

• Liker 1
Skrevet

Kunne tilgitt det én gang, kanskje, om det var veldig god grunn til å bli såpass sint. Er man såpass sint på partner, må man ha gjort noe alvorlig galt for å trigge det (ala utroskap, vold mot en selv/barn/generelt, materiell-vold, svindel). Kan ikke se for meg at jeg kan trigge partner slik. 

Om man reagerer slik uten en veldig god grunn så har man psykiske problemer, hadde tolerert det én gang, men oppfordret partner til å søke hjelp. 

Det er ikke slik man kommuniserer med noen man er glad i og respekterer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har vært i flere forhold i mitt 40+ år lange liv, men aldri opplevd partnere som har skreket til meg. Ei heller har jeg skreket noen opp i ansiktet. Begge deler hadde vært kroken på døra for forholdet. Det går fint an å oppføre seg sivilisert selv om man er sint/frustrert/uenig.

Anonymkode: d6035...a61

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle kan vel gape litt i en heftig krangel. Men menn må slutte og tro vi kvinner mener at det er akseptabelt uansett hvem det er, hvem har sagt det er helt greit at en kvinne stadig skriker noen opp i ansiktet? Tingen er vel at menn vegrer seg for og ta det opp, mulig godta det. Men nei det er faktisk ikke greit. Jeg har aldri skreket min mann opp i ansiktet. Jeg gjorde det for mange mange år siden vi snakker typ 15 år siden. Da hadde følelsene mine blitt lekt med så lenge, jeg var gravid han dumpet meg, det skjedde en gang. Men ingen skal måtte tåle skriking som noe som skal være noe normalt i et forhold. Med mindre man ikke pusher noen til ytterkanten. Jeg har en mann jeg har vært gift med nå i 10 år, vi har aldri skreket til hverandre overhode. Han får meg til og føle meg trygg, elsket og ikke noe usikker på hvor jeg har han. Så menn får finne seg kvinner som behandler dem bra dem også, dump sånne som stadig må drive med psykisk terror i forhold mulig dem tar hintet at sånn oppførsel er ikke greit.

Skrevet

Aksepterer ikke kjefting og brøling. Uansett hva man føler eller mener så går det an å si det i normalt stemmeleie. Er man ikke i stand til å snakke skikkelig der og da, så får man heller løpe en tur først, og få ut kruttet.
Har aldri hatt noen partner, kjæreste, venner, familie eller andre nære som har oppført seg slik, og det er ikke fordi de er supermennesker, men fordi de har helt normal adferd og oppdragelse.
På jobb derimot, der er jeg vant til at folk i kriser, psykoser og andre indre strider roper meg i fjeset, skjeller meg ut og går av hengslene. Da har jeg jobbhodet på, og tar det ikke personlig. Det blir ikke det samme.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg hadde aldri tilgitt det. Man får lov til å være sint, men da kan man være litt fra hverandre for å tenke, så man kan prate på en ordentlig måte.

Anonymkode: 0eecb...450

Skrevet

Hjemme hos oss aksepterer vi ikke brøling eller skriking. En bitteliten heving av stemmenivået er greit, men ikke mer. 

Orker bare ikke folk som hyler og skriker. 

Anonymkode: d4747...252

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...