Gå til innhold

er dette voldtekt/overgrep?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tja «voldtekt» er så mangt? Se Rt. 1990 s. 551. Her hadde en mann tvunget en kvinnelig jogger til å holde fast i testiklene mens han onanerte. Høyesterett ga uttrykk for at handlingen lå i det nedre grenseområdet for hva som rammes av bestemmelsen om voldtekt.

NOU 2022: 21

Strafferettslig vern av den seksuelle selvbestemmelsesretten— Forslag til reform av straffeloven kapittel 26

7.3.2 Særlig om tilfeller der fornærmede er «ute av stand til å motsette seg handlingen» på grunn av ruspåvirkning

Det er grunn til å påpeke at seksuell omgang med en ruspåvirket person normalt ikke vil regnes som voldtekt, selv om fornærmede kan beskrives som «overstadig beruset». Det må for hvert tilfelle foretas en samlet vurdering av alle relevante momenter. I vurderingen av om en sterkt beruset person var så fysisk eller psykisk svekket at vedkommende var «ute av stand til å motsette seg handlingen», vil graden av beruselse ha stor betydning. Men dette er ikke det eneste som kan ha betydning. Det må foretas en relativ bedømmelse hvor blant annet fornærmedes alder, omgivelsene og relasjonen mellom de involverte ha betydning, se punkt 7.1.

Anonymkode: 4b581...0ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer opplevde lenge før vår tid ar han sovnet på nachspiel og våknet av at en dame hadde tredd seg ned på ham. Han føyset henne av og tenkte at han måtte komme seg hjem.

Neste morgen våknet han hjemme hos seg selv, og hadde blackout for alt mellom de to tidspunktene. I perioden han ikke husker noe, hadde han tatt bilen sin og kjørt flere kilometer hjem...

Ts, du kan ha fremstått helt samtykkekompetent da sexen skjedde, og likevel miste hukommelsen for tidsperioden. Det er greit å huske overfor din venn.

Når du har blackout har du vært så full at det er skadelig for hjernen. Det er bekymringsfullt når du sier du gjør det ofte.

Anonymkode: ca074...909

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Som det har blitt sagt tidligere her, så er det ingen som kan vite det, for som du selv sier så husker du ikke. Det jeg derimot kan si er at det er ikke automatisk overgrep/voldtekt selv om du ble så full at du ikke husker det. Han kan ikke nødvendigvis forutsi hvorvidt du kommer til å huske noe eller ikke. Når det er sagt så har jeg full forståelse for at du synes dette er ubehagelig. Siden du sier at han husker mer enn deg fra kvelden, vil jeg anbefale deg å ta en prat med han om det. Fortell han at du synes det er ubehagelig at du ikke husker hva som har skjedd, og spør hvordan han opplevde situasjonen, så får du forhåpentligvis litt mer klarhet i hva som har skjedd.

Anonymkode: 7c549...a19

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som det har blitt sagt tidligere her, så er det ingen som kan vite det, for som du selv sier så husker du ikke. Det jeg derimot kan si er at det er ikke automatisk overgrep/voldtekt selv om du ble så full at du ikke husker det. Han kan ikke nødvendigvis forutsi hvorvidt du kommer til å huske noe eller ikke. Når det er sagt så har jeg full forståelse for at du synes dette er ubehagelig. Siden du sier at han husker mer enn deg fra kvelden, vil jeg anbefale deg å ta en prat med han om det. Fortell han at du synes det er ubehagelig at du ikke husker hva som har skjedd, og spør hvordan han opplevde situasjonen, så får du forhåpentligvis litt mer klarhet i hva som har skjedd.

Anonymkode: 7c549...a19

Takk, ja tenker jeg burde ta en prat med han.

Anonymkode: 4f5c7...44d

Skrevet

Når du ikke engang merker på kroppen at du har hatt sex, før han sier det, hverken ved sårhet, blåmerke eller noe er vel sansynligheten størst for at dette var du fullstendig med på. Trenger en mann inn i en tør skjede, eller ikke helt klar en, merkes det godt dagen etter.

At du blacker out når du drikker må du virkelug ikke la gå ut over han. Der må du heller ta deg selv i nakken og kutte ned på drikkingen.

Anonymkode: 8b582...e31

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Man ligger ikke med folk som er så berusa at tale, evne til å gå i en rett linje og bevissthet påvirkes. Om det så ikke er voldtekt i klassisk forstand, så er det fortsatt noe jeg vil kalle seksuelt misbruk. Han fikk jo med seg mengden du drakk. Send en melding å spør "hva skjedde den kvelden". Snakk med venninner og hør hva de tenker, uten å dramatisere det. Mange kvinner har dessverre en slik opplevelse. Og man er bra full når man blacker ut, det ser man på folk uansett hva. Det er en ting når begge to er så drita at begge to ligger der dagen derpå og er like forvirra. Og spør om det går bra. Om man husker noe og føler seg trygg. Om man angrer på noe. Men det at han ikke sier en kjeft kan være tegn på at noe ugreit har skjedd. 

Jeg er innmari forsiktig med guttekompiser. Og det er dessverre for en grunn. Det var en kjip følelse å sende en tekstmelding for så å få høre "men jeg ville bare se om du hadde lyst" :sjenert:. Jeg lå å sov på en gjesteseng fordi det ikke gikk buss lenger. Og våkna av at hånda hans var mellom beina mine. Hadde jeg da vært totalt bevisstløs eller blacka ut så er det ingen tvil om hva som hadde skjedd. Der og da så var jeg i for stor sjokk til å kjefte på han og stille spørsmål. Og dette var også noen jeg trodde var en god kompis. Dette er heldigvis en del år siden, men jeg har ikke akkurat hørt gode ting om han siden. Noen bare later som de er kompiser fordi de enten vil ha forhold eller sex. Og griper muligheten når de får en sjans. 

Men går det bra med deg TS, bortsett fra det åpenbare? Det er helt greit å feste, men drikker man seg så sanseløs full så er det ofte noe i livet som ikke er som det skal.

Skrevet

Enig med de andre om at det er umulig å si. Men det som gjør at jeg ikke ville tenkt voldtekt/overgrep er:

- Du sier han er en "veldig god venn". Ergo en du stoler på og har et nært forhold til. Tror du han ville skadet deg sånn?

- Han fortalte deg det etterpå, når du selv blacket ut og ikke husket noe. Ville en som hadde forgrepet seg minnet deg om sexen?

Om du skriker voldtekt bare fordi du ikke husker sexen så mister du i hvert fall det vennskapet. Og vil gjøre surt for han ellers. Jeg er helt for å tro på ofre, selv i gråsonesituasjoner, men dette er ikke det. 

Sidenote: slutt å drikk alkohol om du har en tendens til å blacke ut. 

Anonymkode: 30d4d...ec0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kullsyrevann skrev (31 minutter siden):

Man ligger ikke med folk som er så berusa at tale, evne til å gå i en rett linje og bevissthet påvirkes. Om det så ikke er voldtekt i klassisk forstand, så er det fortsatt noe jeg vil kalle seksuelt misbruk. Han fikk jo med seg mengden du drakk. Send en melding å spør "hva skjedde den kvelden". Snakk med venninner og hør hva de tenker, uten å dramatisere det. Mange kvinner har dessverre en slik opplevelse. Og man er bra full når man blacker ut, det ser man på folk uansett hva. Det er en ting når begge to er så drita at begge to ligger der dagen derpå og er like forvirra. Og spør om det går bra. Om man husker noe og føler seg trygg. Om man angrer på noe. Men det at han ikke sier en kjeft kan være tegn på at noe ugreit har skjedd. 

Jeg er innmari forsiktig med guttekompiser. Og det er dessverre for en grunn. Det var en kjip følelse å sende en tekstmelding for så å få høre "men jeg ville bare se om du hadde lyst" :sjenert:. Jeg lå å sov på en gjesteseng fordi det ikke gikk buss lenger. Og våkna av at hånda hans var mellom beina mine. Hadde jeg da vært totalt bevisstløs eller blacka ut så er det ingen tvil om hva som hadde skjedd. Der og da så var jeg i for stor sjokk til å kjefte på han og stille spørsmål. Og dette var også noen jeg trodde var en god kompis. Dette er heldigvis en del år siden, men jeg har ikke akkurat hørt gode ting om han siden. Noen bare later som de er kompiser fordi de enten vil ha forhold eller sex. Og griper muligheten når de får en sjans. 

Men går det bra med deg TS, bortsett fra det åpenbare? Det er helt greit å feste, men drikker man seg så sanseløs full så er det ofte noe i livet som ikke er som det skal.

Takk for godt svar, og jeg er enig med deg. Jeg vil ikke direkte kalle det voldtekt, men for meg er det en gråsone. Jeg liker ikke helt hvordan folk mener det er kvinnens feil som drikker og burde vite bedre. Han pleier ikke bli like full som det jeg gjør. 

Leit å høre, det er synd det er slik og du har nok rett. Ofte er det enten forhold eller sex som står på agendaen.. for min "venn" tror jeg kanskje litt av begge deler. ugh

om det går bra med meg ellers er vel diskuterbart😅 men takk som spør!❤️

Skrevet

Hvis dere fortsatt kan ha et godt vennskap, og legge dette bak dere, så synes jeg du skal henge dette på tabbe knaggen, og ikke voldtekt/overgrep knaggen. 

Anonymkode: b1602...646

Skrevet

Er tilfeller av folk som kjøre bil i fylla uten å hugse det...Er det automatisk bilen som har utnytta dei eller kan dei ha kjørt frivillig??

Anonymkode: d5bcd...399

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er tilfeller av folk som kjøre bil i fylla uten å hugse det...Er det automatisk bilen som har utnytta dei eller kan dei ha kjørt frivillig??

Anonymkode: d5bcd...399

Det blir et helt annet tema, da det ikke er en annen person involvert som tar valget. Om en venn som var beruset men i stand til å huske og tenke selv stått ved siden av fyllekjøreren å oppmuntret til å fyllekjøre, ville det vært mer sammenlignbart.

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det blir et helt annet tema, da det ikke er en annen person involvert som tar valget. Om en venn som var beruset men i stand til å huske og tenke selv stått ved siden av fyllekjøreren å oppmuntret til å fyllekjøre, ville det vært mer sammenlignbart.

Det er jo faktisk mulig at hun tok initiativ til sex i fylla og at han også hadde lyst, på samme måte som noen tar andre dårlige valg. Att begge hadde frivillig sex, men med midlertidig dårlig dømmekraft.

Men ingen av oss vet hva som skjedde. 

Gjest Angry Man
Skrevet

Ehh umulig å si hva det var som mange før meg har påpekt. 

Hvis du garantert kan si at han var vesentlig mindre beruset en deg så utnyttet han din tilstand for å få noe han ifølge deg hadde lyst på. Ikke en bra ting. Hvis du ikke kan si dette så, eh. 

Du kan prøve å lure det ut av han ved og si at du husker forskjellige ting som "Jeg husker at jeg var helt borte i en periode så når skjedde denne sexen liksom?, jeg kan ikke helt forstå at jeg ville ha sex gitt hvordan jeg følte meg" Se hvordan han svarer og hvor troverdig historien hans er, se om du kan stikke hull på den og finne avvik.  

Ekstremt vanskelig situasjon  dette her. Du vil jo ikke ødelegge for en uskyldig person, samtidig vil du ikke han skal slippe unna med det hvis han faktisk voldtok deg. 

Håper du finner en løsning som fungerer for deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har en venn, en god venn. Han liker meg. Vi drakk sammen en kveld, og det har tydeligvis endt opp med sex? jeg visste ikke dette før han fortalte meg. Siden jeg ble såppass full at jeg rett og slett blacka ut og ikke husker noenting. Det plager meg litt, men samtidig vil jeg jo ikke la det gå utover han heller. Han var nok litt full han også, men åpenbart at han husker mye mer enn meg 😕 Jeg synes det er ganske ekkelt å tenke på egentlig. 

Uff, ja. Men dere var kanskje like ivrige og fulle begge to. Bare du husker ikke, men det gjør han. Det visste vel verken han eller du om hverandre. 

Jeg tenker at det kunne vært overgrep like så gjerne fra din side. Dere var sikkert like mye med på det. 

Hold deg langt borte fra alkohol i den mengden

Skrevet
exictence skrev (26 minutter siden):

Uff, ja. Men dere var kanskje like ivrige og fulle begge to. Bare du husker ikke, men det gjør han. Det visste vel verken han eller du om hverandre. 

Jeg tenker at det kunne vært overgrep like så gjerne fra din side. Dere var sikkert like mye med på det. 

Hold deg langt borte fra alkohol i den mengden

Er enig i det første, såklart jeg vet jo ikke... men synes det er ganske så dumt å komme med at det kunne vært "overgrep" fra min side. Da hadde jeg nok ikke fått vite det på den måten jeg fikk. Han var ikke like full som meg. Han husker jo alt... 

Har tenkt å ta det opp med han, for vil vite hva som skjedde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er enig i det første, såklart jeg vet jo ikke... men synes det er ganske så dumt å komme med at det kunne vært "overgrep" fra min side. Da hadde jeg nok ikke fått vite det på den måten jeg fikk. Han var ikke like full som meg. Han husker jo alt... 

Har tenkt å ta det opp med han, for vil vite hva som skjedde.

Uff, ja, beklager veldig det. 

Skrevet

Det høres ut som du er usikker på hva som skjedde den kvelden. Det er viktig å huske at samtykke er avgjørende i enhver seksuell situasjon. Hvis du ikke var i stand til å gi samtykke på grunn av beruselse, kan det være en god idé å snakke med din venn om dette. Åpen kommunikasjon kan hjelpe deg med å forstå hva som skjedde og hvordan du føler deg. Hvis du føler deg ubehagelig eller usikker, kan det også være nyttig å snakke med en profesjonell for støtte og veiledning. Ta vare på deg selv! 💕

Anonymkode: fcefc...1bd

Skrevet

Vanskelig å si, er fullt mulig å være helt på og snakkbar selv om det er blackout, av erfaring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...