nostalgia Skrevet 27. januar 2006 #1 Skrevet 27. januar 2006 Noen som kan anbefale et godt digitalt kamera som tar bilder raskt. Som har god makrofunksjon. Og ellers er generelt bra selvsagt. Noen som har gode erfaringer?
Grooo Skrevet 27. januar 2006 #3 Skrevet 27. januar 2006 Og hva er makspris? Liksom: Synes du 3000 er dyrt, eller er det 5 eller 6000 som er dyrt for deg?
nostalgia Skrevet 28. januar 2006 Forfatter #4 Skrevet 28. januar 2006 Helst speilrefleks, men jeg tror jo egentlig ikke jeg har råd til det. Pluss, jeg vil gjerne ha et litt lite og lett kamera. Maks 5000,-
sanasol Skrevet 28. januar 2006 #5 Skrevet 28. januar 2006 Jeg har et Canon Ixus 40, og er kjempegodt fornøyd med det
skrue Skrevet 28. januar 2006 #6 Skrevet 28. januar 2006 Helst speilrefleks, men jeg tror jo egentlig ikke jeg har råd til det. Pluss, jeg vil gjerne ha et litt lite og lett kamera. Maks 5000,- ← "Speilrefleks" og "lite og lett" passer ikke så godt sammen. De koster vel generelt litt mer enn 5000 enda. Selv har jeg et Canon Powershot S40 som er ok (kompaktkamera som er noen år gammelt så akkurat den er nok ikke å få kjøpt lengre), men jeg skal kjøpe speilrefleks når prisen har falt mer. Håper jeg da kan bruke objektiver jeg har til et "gammeldags" systemkamera. Prøv på å kjøpe et kamera som kan kobles direkte til PC (eller MP3-spiller) uten at det må installeres spesielle drivere. Har du en egnet MP3-spiller med mye plass kan du lagre bilder der om kortet på kameraet blir fullt ved å koble kameraet til med en USB-kabel. Det kan jeg ikke med S40 og det er det et stort minus med dette kameraet synes jeg.
nostalgia Skrevet 28. januar 2006 Forfatter #7 Skrevet 28. januar 2006 Jeg har et Canon Ixus 40, og er kjempegodt fornøyd med det ← Tar det bilder raskt? Kan ikke fordra de digitale kameraene hvor man må vente evigheter etter man har trykket på knappen
nostalgia Skrevet 28. januar 2006 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2006 Tusen takk for gode råd og tips, Skrue
Gjest Solsikke Skrevet 28. januar 2006 #9 Skrevet 28. januar 2006 Jeg brukte http://www.akam.no når jeg skulle kjøpe meg digitalkamera, der står det tester og detaljert informasjon, kjempegreit http://www.dinside.no/data/kameravelgeren er også en grei side
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #11 Skrevet 28. januar 2006 Du får sikkert mange bra svar om du leter på sidene det er linket til, men bare litt mer: Vi har et canon ixus, husker ikke hvilket nr, men det er ca 1 1/2 år gammel. Det er kjempeenkelt å bruke og tar gode bilder. Men det er et kompaktkamera med de begrensningene det gir. Vi har også et digitalt speilreflekskamera - Canon det også, nylig utgått modell. Det tar selvsagt bedre bilder enn kompaktkameraet, men det er også vanskeligere i bruk. Etter min mening er det mindre "opplagt" å bruke enn mitt 40 år gamle Olympus speilrefleks også, så bildene blir mindre spontane... Jeg synes også det er såpass kronglete at jeg heller har brukt kompaktkameraet selv til proffbruk (Til bruk i illustrasjoner o.l). Men det har sikkert med trening å gjøre, og interesse. Dersom du tar masse bilder nå og kan, eller har tenkt å sette deg inn i, grunnprinsippene for å ta gode bilder, kommer du sikkert til å få mye glede av et digitalt speilreflekskamera. Vi kjøpte forresten vårt til ca 5000 kr, men det var akkurat da det skulle bli erstattet av 350D.
nostalgia Skrevet 28. januar 2006 Forfatter #12 Skrevet 28. januar 2006 Tusen takk for grundig svar og gode råd, gjest Jeg har brukt speilreflekskamera lenge. Men, etter det ble ødelagt for et par år siden har det ikke blitt tatt et eneste bilde. Har gått og utsatt å kjøpe digitalt, for hver gang jeg bestemmer meg for et, hører jeg om andre som er bedre. Ughh - så vanselig å bestemme seg! Kanskje jeg skal satse på et kompakt i første omgang? Det som du har? Canon Ixus, tar det raske bilder?
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #13 Skrevet 28. januar 2006 Det aller beste og "nærmeste" du kan komme speilrefleks er Canon PowerShot S2 IS. Jeg har hørt om flere som er fornøyd med det, og bildekvaliteten er ikke verst. Ellers av speilrefleks, blir det vel enten Nikon D50 eller Canon 350D. Selv er jeg mest fornøyd med Canon, men det er en smakssak. Test av Canon PowerShot S2 IS http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...hot_s2_is/16664 Test av Olympus E-300, Canon 350D og Nikon D50. http://www.akam.no/test/speilrefleks/test_...skameraer/17915
Grooo Skrevet 28. januar 2006 #15 Skrevet 28. januar 2006 Jeg har et Canon IXUS V som riktignok er fire-fem år gammelt, men det tar uansett tre-fire sekunder fra man trykker inn knappen til bildet er tatt. Søstern har en IXUS som er to år, og det er også like treigt. De nyere vet jeg ikke noe om.
Orthia Skrevet 28. januar 2006 #16 Skrevet 28. januar 2006 Hvis hovedkriteriet ditt er "kjapt", kommer du ikke unna speilrefleks F.eks. tar Canon EOs 350D 2,5 bilder pr sek. Dette kan du bare glemme på kompaktkameraer. Pris her rundt 7000. Du kan også få Olympus E-300 til noe under 5000, da denne modellen er på vei ut. (Olympus kommer snart med en spennende speilrefleksmodell hvor man kan bruke lcd som søker) Skal du heller ha kompakt, og vil ha det lite og kjapt, er Casio-modeller noe å se på. Desverre er det sånn at jo mindre kamera-jo mindre optikk-jo dårligere bildekvalitet. Det blir dermed en avveining hva som er viktig. Velger du litt større kompakter som Canon Ixus 750 eller Nikon Coolpix 7900/P2 tråkker du ikke feil. Beste fotonettsted (etter min mening) er www.dpreview.com Norske: www.digit.no www.foto.no www.akam.no
nostalgia Skrevet 28. januar 2006 Forfatter #17 Skrevet 28. januar 2006 Ja, viktigste kriteriet mitt er kjapt! Så da er det vel ikke å komme unna at jeg må kjøpe speilrefleks? Uansett, tusen takk alle sammen for flotte råd, linker og anbefalinger. Setter stor pris på det!
nostalgia Skrevet 28. januar 2006 Forfatter #18 Skrevet 28. januar 2006 Kjapt + god billedkvalitet, selvsagt
Dru Skrevet 29. januar 2006 #19 Skrevet 29. januar 2006 Det er også viktig å tenke på minnekortet. Mange minnekort, spesielt de billigste, er treige. Legg litt penger i det er mitt tips.
nostalgia Skrevet 31. januar 2006 Forfatter #20 Skrevet 31. januar 2006 Det er også viktig å tenke på minnekortet. Mange minnekort, spesielt de billigste, er treige. Legg litt penger i det er mitt tips. ← Takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå