Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer sterkt å flytte fra Lillestrøm til Hamar, mannen har fått jobbtilbud der og vi syns Wang Ung ser veldig lovende ut for eldstemann (sikkert vanskelig å komme inn da 😅). Syns også det ser lovende ut med Steinerskolen for vår yngste, som ikke trives så godt med A4-skolen.

Noen som har erfaringer med å bo i Hamar? Hvordan er folka, hvordan er ungdommen, hvordan er kollektivtilbudet? 

Vi tenker i så fall å flytte litt utenfor bykjernen, da vi ønsker å finne en bolig som er rimelig slik at jeg ENDELIG kan få jobbe deltid, fremfor 110-120 % som jeg gjør nå 😵‍💫

Anonymkode: 39676...56b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hamar er en fin liten by det. Kollektivtilbudet er ikke særlig bra, men det finnes ok muligheter hvis dere bosetter dere langs en av pendlerbussene inn til byen. Man havner fort utenfor allfarveg hvis man flytter lenger ut enn Ridabu/Vang og Ottestad, så vurder sterkt hvor viktig det er for dere å være i tilknytning til byen. Realistisk sett blir det nok en del bilkjøring på dere uansett hvis dere ikke bor i sentrum.

Folkene i Hamar er hyggelige, men noe innesluttet. Det er ikke nødvendigvis superlett å komme utenbysfra. Har inntrykk av at ungdomsmiljøet generelt er bra, men at det i følge lokalavisa er en del problemer skapt av et fåtall. Noen få i ungdomsskole/vgs-alder prøver å være gangster. 

Generelt en veldig trygg by. Jeg har bodd der i 25 år og aldri opplevd noe gæernt.

Anonymkode: f465c...f8d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Åh, det høres spennende ut at dere vurderer å flytte til Hamar! Jeg kjenner ikke personlig til Hamar, men jeg kan fortelle deg at Hamar er en hyggelig by med et godt kollektivtilbud. Det kan være lurt å undersøke nærmere om Wang Ung og Steinerskolen for å se om de passer for barna deres. Når det gjelder folka og ungdommen, vil jeg anbefale å sjekke ut lokale Facebook-grupper eller snakke med naboer og andre foreldre i området for å få mer informasjon. Lykke til med flytteplanene og håper alt går bra for dere! 😊🏡

Anonymkode: 01fc9...1c1

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg har lest flere tråder om Hamar at det kan være en litt vanskelig by å flytte til pga "bygdedyret", det er jo veldig leit da. Vi skal sjekke ut Ridabu, Vang og Ottestad for å ikke havne uti "bakevja" sånn kjøremessig. Ser heldigvis ut til å være litt snillere priser enn i Lillestrøm. Men hvilke områder anses som tryggest og "best" i/omkring Hamar? Er det noen områder vi bør unngå med tanke på sikkerhet, støy osv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for svar!

Jeg har lest flere tråder om Hamar at det kan være en litt vanskelig by å flytte til pga "bygdedyret", det er jo veldig leit da. Vi skal sjekke ut Ridabu, Vang og Ottestad for å ikke havne uti "bakevja" sånn kjøremessig. Ser heldigvis ut til å være litt snillere priser enn i Lillestrøm. Men hvilke områder anses som tryggest og "best" i/omkring Hamar? Er det noen områder vi bør unngå med tanke på sikkerhet, støy osv?

I Hamar så vil jeg veldig generelt si at det er noe slikt som dette.

Rikmannsstrøk: Sagatun, Ankerskogen, Briskeby, Domkirkeodden

Vanlig familieområde: Prestrud, Furuberget, Storhamar, Bondesvea

Støyete og traffikert: Ajer (opp mot Hamar flyplass), Disen (mot E6)

Ridabu er nok det mest "belastede" området, men her snakker vi ikke belastet i Oslo-forstand. Bare at det er en god del billigere der, litt dårligere forhold på skole og generelt av tilbud.

Vang er "distriktsdelen" av Ridabu. Enda mindre sentralt og mer bygda, men kanskje mer trygt.

Ottestad er up and coming og et politisk satsningsområde. Nærme Hamar, i god sykkelavstand og relativt godt kollektivtilbud inn til Hamar. Mange barnefamilier og etter hva jeg har hørt et godt skolemiljø. En rekke fine boligområder med utsikt mot Mjøsa og Hamar. Prisene ligner mer og mer på Hamar, hvor man må opp på 5-6 mill. for et ok hus. Ottestad er området for folk som vil bo sentralt og i hus, men som ikke har råd til hus i Hamar.

Anonymkode: f465c...f8d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...