Gå til innhold

Barn som slafser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lærer ikke foreldre barna sine å spise ordentlig lenger? 

Jeg har tvillinger på åtte, og de har fått beskjed om å lukke munnen når de tygger fra var to. Venninnene derimot? 

De slafser høylydt ved bordet. Når jeg sier at her i huset spiser vi med munnen lukket, blir de ikke flaue engang. Bare sier at de foretrekker å spise med munnen åpen. 😳

I tillegg klarer de ikke engang skjære opp en fiskekake med kniv og gaffel. 

Dere med slafsende barn, når tenkte dere å lære dem å spise ordentlig? 

Anonymkode: 4f61f...de1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier til mine (3 og 5) at de må tygge med munnen lukket, mest pga en litt vill teori om at det hjelper dem til å utvikle kjeve og luftveier best mulig. Jeg spurte om det var noe de øvde på i barnehagen og da bare lo de 😅 helt greit. De klarer det med varierende hell, men når de blir 8 forventer jeg at det klarer de. 

Anonymkode: 3d774...fba

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Ufattelig mange barn og dessverre også en del voksne helt uten folkeskikk. 

Anonymkode: 1f744...e08

• Liker 2
Skrevet

🙋‍♀️ mor til åtteåring her, vi sliter med slafsing, kommenterer det til stadig men hen sliter å ta det til seg! Råd mottas med takk!

Anonymkode: 4d65e...9fd

Skrevet

Det er helt grusomt med både barn og voksne som ikke klarer å lukke munnen når de spiser! Skikkelig uappetittelig! Unger er ikke dumme de, så man kan fint lære de bordskikk tidlig..

Når det er sagt; jeg synes sjelden det virker som noen unger blir flaue idag når de blir irettesatt. De må liksom nærme seg tenårene før de skjønner at de har dummet seg ut.

Anonymkode: 21267...486

• Liker 2
Skrevet

Da hadde jeg nok fortalt dem at å spise med åpen munn er udelikat og sånn aksepteres ikke ved bordet. Hvis de skal ha mat må de følge bordreglene deres. 

Jeg er helt enig med det ts. 

Man kan begynne å lure på hvordan det høres ut hjemme hos disse folka.

Anonymkode: 9fd95...6ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette lurer jeg også på. Ufattelig mange barn og dessverre også en del voksne helt uten folkeskikk. 

Folk kan jo ha problem med slafsa si.

Anonymkode: 6ac79...658

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da hadde jeg nok fortalt dem at å spise med åpen munn er udelikat og sånn aksepteres ikke ved bordet. Hvis de skal ha mat må de følge bordreglene deres. 

Jeg er helt enig med det ts. 

Man kan begynne å lure på hvordan det høres ut hjemme hos disse folka.

Anonymkode: 9fd95...6ce

Herlig stemning; ingen av oss andre i familien sliter med det: barnet som slafser får gjentatte beskjeder, bad om tips, men her er det bare drittslenging å få.. lite til hjelp..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

🙋‍♀️ mor til åtteåring her, vi sliter med slafsing, kommenterer det til stadig men hen sliter å ta det til seg! Råd mottas med takk!

Be åtteåringen se hva du gjør og vis. La hen øve og gi vennlige påminnelser underveis. Det kan være lurt å si før måltider starter at alle må huske at leppene skal være igjen når man tygger. Dersom barnet glemmer seg må det påminnes. Noen barn tar det raskt, andre må stadig påminnes. Pleier også fortelle barna at dersom de ikke klarer å lukke munnen mens de tygger må de ta mindre biter. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det er enklere sagt enn gjort. Vi har en på 9 som stadig må ha påminnelser ved bordet. Bare det å sette seg skikkelig på stolen og sitte nært nok inntil bordet, er noe vi må minne på hver dag. Det går ikke inn virker det ut som.

Det samme med å spise med bestikk. 

Samt dette med å bidra med å skape matro. 

Å ta bort maten etter advarsler, virker ikke.

Forhåpentligvis har det kommet på plass om noen år.

Anonymkode: 39821...447

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...