Gå til innhold

Ville du kjøpt et feriehus i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du hadde hatt anledning, ville du kjøpt et feriehus i utlandet? Kanskje du allerede har gjort det? 

Tips og råd til oss som ønsker å kjøpe feriehus i utlandet?

Anonymkode: c7ee8...457

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg ville absolutt vurdert å kjøpe et feriehus i utlandet hvis jeg hadde muligheten! Dessverre har jeg ikke kjøpt et feriehus ennå, men det høres ut som en fantastisk idé. Her er noen tips og råd for å kjøpe et feriehus i utlandet:

1. Forskning: Gjør grundig research om det aktuelle landet og området du vurderer. Sjekk lokale lover og regler for eiendomskjøp.

2. Besøk stedet: Ta deg tid til å besøke området og bli kjent med det før du tar en avgjørelse. Sjekk ut fasiliteter, nærliggende attraksjoner og generell atmosfære.

3. Budsjett: Sett opp et realistisk budsjett som tar høyde for kjøpspris, vedlikeholdskostnader, skatter og forsikringer.

4. Lokal ekspertise: Få hjelp fra lokale eiendomsmeglere eller advokater som er kjent med det aktuelle markedet. De kan veilede deg gjennom kjøpsprosessen og sikre at alt går riktig for seg.

5. Vurder formålet: Tenk på hva du ønsker å bruke feriehuset til. Ønsker du å leie det ut når du ikke er der? Dette kan påvirke valg av beliggenhet og størrelse.

6. Forsikring: Sørg for å ha riktig forsikring for feriehuset ditt, inkludert dekning for skader, tyveri og ansvar.

Husk at å kjøpe et feriehus i utlandet kan være en kompleks prosess, så det er viktig å være godt forberedt og søke profesjonell rådgivning.

Anonymkode: 97780...e0e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis jeg hadde penger så ville jeg vurdert det. Men jeg ville tenkt godt igjennom hvor. Kjenner flere som har leilighet på GC og det er et litt kjedelig reisemål, har du vært der noen ganger så har du i grunn opplevd det meste.

Men har du hus eller leilighet et sted hvor det er mer spennende områder rundt, kanskje mulig å dra litt turer til steder eller land rundt så er det nok noe helt annet.

Og som den over sier, masse praktiske ting å sette seg inn i.

• Hjerte 1
Skrevet

Vi tenker på sikt og ønsker å bruke tiden fremover til å spare opp nok egenkapital og finne riktig området. 

Vi må nok ta opp litt lån, men ikke fulle summen og ser jo for oss å leie det ut når vi ikke er der for å få litt inntekt når det står ubrukt. 

Vi har pr. I dag veldig lite lån og ser at det å kjøpe et feriehus vil være en investering. 

takk for gode tips! 

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Da føler du deg forpliktet til å reise til samme sted, år etter år. Kostnadene med å ha et hus (med mindre du vil leie det ut når du selv ikke er der - med den risiko det innebærer), er så store at jeg ville ikke hatt råd til å eie et hus i Spania og så tatt ferie i Florida eller Thailand fordi det fristet mer akkurat da…

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Spania er et lite smidig land med strenge og ufravikelige krav til dokumentasjon, originaldokumenter og krav til oversatte dokumenter. Så stakkars dine etterlatte hvis du er så uheldig å dø mens du står som eier av fast eiendom. 

Anonymkode: 3e0de...168

• Liker 1
Skrevet

Om jeg hadde vunnet førstegevinsten i vikinglotto så hadde jeg nok kjøpt meg en ferieleilighet ett varmt sted i søreuropa, sannsynligvis Spania eller Kreta. Jeg er ufør og har da mulighet til å være der i lengre perioder, i tillegg til at jeg har mulighet for andre ferier. Men nå skal det da sies at varme hjelper på min helse.

Skrevet

For øyeblikket har vi sett for oss et feriehus i USA med mulighet for utleie når det ikke er i bruk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Spania er et lite smidig land med strenge og ufravikelige krav til dokumentasjon, originaldokumenter og krav til oversatte dokumenter. Så stakkars dine etterlatte hvis du er så uheldig å dø mens du står som eier av fast eiendom. 

Anonymkode: 3e0de...168

Veldig overdrevet det her altså

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 20.37):

Om du hadde hatt anledning, ville du kjøpt et feriehus i utlandet? Kanskje du allerede har gjort det? 

Tips og råd til oss som ønsker å kjøpe feriehus i utlandet?

Ja det er jo supert

Viktige for oss var blant annet: maks 4t flytid, direktefly hele året, varmt(vesentlig varmere enn Norge i hvert fall) , kort vei til golf, sjø, solforhold på vinteren(beliggenhet) , bra mat

Skrevet

Nei, det har jeg hatt og vil aldri ha det igjen, mye som skal ordnes og vedlikeholdes. Liker bedre å stadig oppsøke nye steder.  

Anonymkode: 15c77...976

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
reiseglad skrev (42 minutter siden):

Jeg ville ikke gjort det. Da føler du deg forpliktet til å reise til samme sted, år etter år. Kostnadene med å ha et hus (med mindre du vil leie det ut når du selv ikke er der - med den risiko det innebærer), er så store at jeg ville ikke hatt råd til å eie et hus i Spania og så tatt ferie i Florida eller Thailand fordi det fristet mer akkurat da…

Hvor store er de kostnadene da?

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, men her er vi alle ulike. Kanskje når vi er pensjonister og har tid til å bruke det. Nå, med to fulle jobber og kalenderen proppet 11 mnd i året ville jeg heller prioritert hytte i kortere avstand hjemmefra, så det er mulig å reise fra fredag til søndag. Hvis jeg hadde hatt penger til overs ville jeg heller prioritert å reise til nye land og områder når vi først har ferie, så kanskje jeg finner et sted som passer å slå seg til ro som pensjonist 🙂

Anonymkode: 3e57f...041

• Liker 3
Skrevet

Dersom du kjøper bolig i Spania så husk at husokkupanter kan bo i din bolig uten at politiet kan griper inn. Har vært masse om  dette i media, er bare å google på det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
cafflatte skrev (6 minutter siden):

Dersom du kjøper bolig i Spania så husk at husokkupanter kan bo i din bolig uten at politiet kan griper inn. Har vært masse om  dette i media, er bare å google på det.

Det er sterkt overdrevet også, 90% av det som blir okkupert er tomme boliger som banker har tatt over. Politiet kan absolutt kaste ut folk her, at 1-2 Norske familier har opplevd dette og havnet i VG sier virkelig lite om situasjonen av de hundre tusen som har ferieboliger der

• Liker 1
Skrevet
cafflatte skrev (8 minutter siden):

Det har jeg lest om. Om vi skulle kjøpt feriehus ville det ikke være i Spania men USA. Men tenkte kanskje noen her inne hadde kjøpt feriehus og var interessert i å høre deres opplevelse og erfaring. 

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (10 minutter siden):

Det er sterkt overdrevet også, 90% av det som blir okkupert er tomme boliger som banker har tatt over. Politiet kan absolutt kaste ut folk her, at 1-2 Norske familier har opplevd dette og havnet i VG sier virkelig lite om situasjonen av de hundre tusen som har ferieboliger der

Poltiet kan kaste ut i løpet av 36 timer etter dette har du ingen rettigheter. 

• Nyttig 1
Skrevet
cafflatte skrev (Akkurat nå):

Poltiet kan kaste ut i løpet av 36 timer etter dette har du ingen rettigheter. 

Myte

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg kjøpte feriehus i mitt hjemland for å ha et sted å være når vi besøkte familien. VI har naturligvis tilbrakt de fleste ferier der mens barna var små. Noen år har vi kombinert vår reise til vårt feriehus med stopp i andre land. Det brukes naturligvis litt tid på vedlikehold når vi er det (ca 3-4 ganger i året), men vi har valgt vedlikeholdsfri hage og bare nødvendig oppgraderinger.

Merker at nå som ungene er store og ikke lengere vil være med til besteforeldre så blir tanken om huset som står ubrukt mer og mer en byrde. Men trøster meg med at kanskje nå er en del år hvor vi får det brukt minimalt, men at det senere kan være muighet til lengere opphold der (fx når man blir pensjonist, får barnebarn)

• Mitt største tips er å finne et sted som ikke tar så lang tid å komme seg til slik det kan bli brukt oftere og ikke koster så mye å komme til.
  • Det er også viktig å sette seg inn i konsekvensene av å ha bolig i utlandet (skatt i Norge og/eller utlandet, banklån osv). Der jeg har feriehus har de skatteavtale med Norge så jeg kan fx skrive av banklån (fra bank i utlandet) og gjeld via skatten i Norge samt fører opp verdien av huset. Noen land må det betales skatt begge steder.
  • Overveie hvem som skal overse huset de lange perioder dere ikke er der.
  • Og ikke minste se på de løpende omkostninger (banklån, avgifter til vann, renovasjon, el osv). Det er ikke kun et engangsbeløp for huset som man må ut med.

For mitt vedkommende var jeg heldig å kjøpe da markedet var bilig så jeg ser på mitt feriehus som pensjonsoppsparing- og hvem vet kanskje når/om jeg en dag får barnebarn så vil det bli mer aktivt brukt av familien igjen.

Anonymkode: 5977b...159

• Nyttig 1
Skrevet

I teorien? Ja. Kunne tenkt meg et sommerhus der jeg kommer fra.

Men jeg kan leie sykt mange uker i sommerhus for det det koster å ha eget, så økonomisk lønner det seg ikke. Kanskje når vi blir pensjonister og kan være der mer enn en uke.

Og så var det vedlikeholdet da. Vi har hytte på fjellet, og alt vedlikehold må tas på sommeren. Så da er vi der egentlig hele året når vi har fri. Synes høsten er finest der. Det er ikke tid til å vedlikeholde et hus til, vi har nå to hus og tomter å ta oss av.

Mer realistisk er det nok å selge huset og flytte til en penthouselielighet ved sjøen når vi går på pensjon.

Anonymkode: 36a22...314

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...