Gå til innhold

Jeg har et stort problem med sukker. Vil en lege tro meg selvom jeg er slank?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et enormt problem med godteri. Jeg spiser minst 500 g smågodt hver eneste dag, og gjerne mer i helgene. Det er uhorvelige mengder. 

Jeg prøver virkelig å slutte, men det er alltid bare én dag til, og begynner neste mandag med nytt liv uten sukker. Jeg har prøvd å kutte helt, kutte litt, kutte gradvis. Ingenting fungerer på dette sukkermonsteret. 

Jeg må ha hjelp. Men «problemet» er at jeg er slank. Ingen vil tro at jeg spiser så mye godteri. Vil en lege ta meg på alvor? Det er jo ikke sunt selvom jeg er slank. Jeg veier 50 kg. Jeg spiser smågodt i stedet for mat. Jeg er ikke spesielt glad i mat. Så på mirakuløst vis holder jeg vekten. 

Men hvis jeg tar opp dette med min lege, hva kan eventuelt gjøres? Hvordan kan jeg få hjelp? Viljestyrke har jeg åpenbart ikke. Vil en lege skrive ut «slankemedisin» til en normalvektig? Jeg må på et vis få dempet søtsuget, så er villig til å prøve det.

Jeg ønsker å bli trodd, og ikke få svar av typen skjerp deg, du spiser mindre godteri enn du oppgir ol. For dette er et virkelig problem for meg, og derfor har jeg ikke turt å ta opp dette med legen min. 

Setter pris på alle svar  :) 

Anonymkode: d47e6...736

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en avhengighet på linje med alkoholisme og spillavhengighet. Kanskje det kan behandles på samme måte? Begynn med fastlegen din. Om du ikke får hjelp der, sjekk om kommunen har tilbud til avhengige, eller søk etter organisasjoner som driver med et.

Endret av aksase
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at du finner en lege som vil hjelpe deg fordi du føler du må spise godteri. Du kan derimot finne en lege som tar deg seriøst når du sier at du har tvangspreget adferd der du må spise godteri.

Anonymkode: 4ba61...93c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjenner meg utrolig godt igjen. Jeg er slank, trener mye og er i god form. Kroppen min ser utrolig nok trent ut, og det vil være vanskelig å selge inn til en lege hvor elendig kostholdet mitt er.

Jeg har også et enormt søtsug og «må ha» søtsaker hver dag. Kan lett spise meg mett bare på godteri. Har utover dette ofte lite matlyst, men spiser sunn hjemmelaget middag, og lite ultraprossesert mat. Jeg fikk sjokk da jeg oppdaget at jeg nå har alle mulige mangeltilstander, inkludert alvorlig jernmangel og mangel på så og si alle fettløselige vitaminer. Veldig pinlig og unødvendig, for jeg har egentlig mer enn nok kunnskap om konsekvensene av dette.

Det har vist seg å være såpass vanskelig å bli kvitt denne uvanen (forsøkt over tid). Føler meg helt rådvill. Hadde jeg vært overvektig ville jeg helt klart forsøkt Ozempic eller tilsvarende for å dempe søtsuget.

Anonymkode: a5147...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror ikke at du finner en lege som vil hjelpe deg fordi du føler du må spise godteri. Du kan derimot finne en lege som tar deg seriøst når du sier at du har tvangspreget adferd der du må spise godteri.

Anonymkode: 4ba61...93c

Hvorfor ikke? Sukkeravhengighet kan jo nå et nivå der dette får alvorlige konsekvenser for helsen.

Det kan jo også inngå i en spiseforstyrrelse (bulimi, overspisningslidelse) som selvfølgelig skal anerkjennes av legen.

Anonymkode: a5147...23b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre om å sjekke vitaminer, jeg hadde store problemer før og fant ut at jeg hadde b12 mangel. Det kan gi et sikkelig sukkeravhengihet. 
Men har hørt at andre vitamin mangler kan også føre til en sikkelig sukkersyke. 

Men ja uansett nevn det for legen, vil tro de tar det alvorlig og tar noen tester. 

Anonymkode: 06bfc...403

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du går til legen, ber om blodprøver på vitaminer og mineraler. Samt blodsukkermåling og triglycerider. Du vil sannsynligvis avdekke store mangler da du ikke får i deg gunstige næringsstoffer. Godteri inneholder ingenting vitalt for kroppen din, absolutt ingenting annet enn sukker, konserveringsmidler og fargestoffer. Det er sukkeret som holder deg gående, kunstig energi. 

En lege vil ta deg seriøst. Det du beskriver er seriøst. Den lave vekten din gjør det ekstra seriøst. Du er verre stilt enn en overvektig person som spiser normal mat, og får i seg næringsstoffer, i tillegg til godteri. 

Anonymkode: 57310...4c2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Kanskje jeg våger meg til å bestille legetime. 

I dag har jeg ikke spist godteri :) Men har heller ikke spist mye annet. Tvang i meg havregrøt til frokost, og det er det. 

Anonymkode: d47e6...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du har et stort problem med sukker, og det er viktig å ta det på alvor. Det er ikke bare vekten som er avgjørende for helsen vår, men også hva vi spiser. En lege vil definitivt ta deg på alvor, uansett vekt. Du kan diskutere dine bekymringer og utfordringer med legen din, og de kan hjelpe deg med å finne en løsning som passer for deg. Det kan være ulike tilnærminger som kan hjelpe deg med å dempe søtsuget og finne en balanse i kostholdet ditt. Ikke vær redd for å ta opp dette med legen din - de er der for å hjelpe deg. 💪

Anonymkode: d962e...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at hovedfokuset bør være å øke mengden vanlig mat, framfor å kutte godteri, i første omgang. Ha alarm på telefonen, og spis 4 små måltider hver dag. Ikke så farlig hva det er, eller at det er supersunt. Men det skal være mat. Så kan du heller spise godteri i tillegg. Etterhvert kan du begrense godteriet til kun etter kl 18 feks. Mulig godtesuget gir seg litt, hvis kroppen får nok mat. Så fokus bør være, tving i deg mat. Ikke fokuser på å kutte godteri nå. 

Anonymkode: a5fdd...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært slik når det gjelder sjokolade. Virkelig bare elsker Stratos til tekoppen min ❤️ Jeg var også en av de som skulle slutte på mandag. Hver eneste mandag omtrent 🙄 Så leste jeg et sted at cluet er å slutte å planlegge dagen man skal slutte, for som regel så har man allerede en plan om å spise det man pleier den dagen. Jeg for eksempel pleide alltid å kjøpe en ekstra plate på lørdag som lå og ventet på mandag, og da kan man jo ikke slutte for den kan jo ikke bare ligge der. Og har man først ruinert mandag så kan man like gjerne fortsette ut den uka. See my point? Så jeg bestemte meg på en onsdag at nå var det slutt. Det er tre uker siden og det har gått overraskende bra siden da. En annen ting for min del som er overvektig var å tenke på den helsemessige gevinsten av det, for jeg var i ferd med å utvikle diabetes. Jeg kommer fra en lang rekke sukkerhungrige folk og samtlige fikk diabetes i voksen alder. Det slutter med meg 💪

Anonymkode: ae8e1...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...