Gå til innhold

Hvilke bøker leser dere med 2åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jente på 2 er veldig glad i å bli lest for, og vi har lest alt av brillebjørn og albert åberg som hun elsker. Men jeg er litt lei og trenger inspirasjon. Føler for å avansere litt fra brillebjørn, så det kan være mer tekst enn i de bøkene. 

Kanskje litt tidlig å starte med roald dahl? 

Anonymkode: 825b9...873

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Roald Dahl er for tidlig. 

Vi leser Haklebakkeskogen, Gubben og katten og Mamma Mø. 

Anonymkode: 047b7...dfa

Skrevet

«Nora» bøkene, Anna Fiskes bøker om følelser. 

Anonymkode: f077a...5c9

• Liker 2
Skrevet

Ludde-bøkene var populære her samt bøkene til Julia Donaldson (Gruffalo, Lille Gruffalo, Apestreker osv). 

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber som pedagogisk leder i barnehage på en avdeling med 2 åringer. Populære bøker er hvor er mammaen min?, Muldvarpen som fikk bæsj på hodet sitt, Lillesøster bøkene, Lars er Lars 😊

Anonymkode: 9a5fd...7af

• Liker 1
Skrevet
Arkana skrev (24 minutter siden):

Ludde-bøkene var populære her samt bøkene til Julia Donaldson (Gruffalo, Lille Gruffalo, Apestreker osv). 

Støtter denne. Mime har elsket JD sine bøker: både gruffalo og sneglen og hvalen er favoritter. 

Skrevet

Mamma mø, bukkene bruse vender tilbake (hver eneste dag, han blir ikke lei), leksikon, muldvarpen med bæsj på hodet, fugler i nærmiljøet... Litt spes utvalg her.. 

Anonymkode: 7423c...e0f

Skrevet

Ingrid-bøkene og Lillesøster.

Anonymkode: 652e2...fa9

Skrevet

Min er litt yngre men liker bl.a. bøkene om Marius (spesielt denne https://deichman.no/utgivelse/pec43274912272c6ac7363fd0763d59e5), spøkelset Laban, Mummitrollet, Ludde-bøkene, Thomas og Emma-bøkene (https://deichman.no/utgivelse/p085324e36e27241aa8380772fcfc0f72?searchQuery=emma+barnehage) og "x for småtasser" (https://www.norli.no/boker/barneboker/fra-2-ar/botanikk-for-smatasser?gclid=Cj0KCQjwtJKqBhCaARIsAN_yS_ltHvtf3nK8YA5hK6gvUTstLDV9mKY-u9uG1lNl7NR-PeD10XynybQaAixnEALw_wcB)

Karsten og Petra er kanskje noe og?

Anonymkode: 9788b...feb

Skrevet

Gruffalo-bøkene har vært kjempepopulære, det samme med bøkene til Per Gustavsson om prinser og prinsesser (spesielt "når prinsesser våkner om natta"), og Jan Deberitz - I Morgentåkedalen (den siste er det mulig vi ikke begynte å lese før ungene var 3 år). 

For yngstemann som er litt sent ute språklig så var "god natt byggeplass" favorittboka, men det høres jo ikke ut som barnet ditt er i den kategorien... (Ser den egentlig heter "siste lass, byggeplass" på norsk, vi har den på engelsk og har bare frihåndsoversatt men "god natt, byggeplass" er en mye mer passende tittel synes jeg...)

Anonymkode: 6966f...a2c

Skrevet

Vår på 2.5 har elsket "Mysteriene i Kråkeslottet barnehage"-serien til Lars Mæhle.

Mamma Mø-bøkene er også populære. 

Peppa-gris-bøker også (selv om han har sett alle episodene tusen ganger)

Anonymkode: d49e4...afe

Skrevet

Ludde-bøkene er festlige for en toåring.

Bøkene til Grossmann, spesielt "Au, det gjør vondt" og "Barnehageboka mi".. favorittene her hos mine to. Men også Lillesøster-bøkene fra Grossmann.

Myldrebøker er også populært hos oss, "Leit og finn i Vrimleby", f.eks. Den er på nynorsk, men det spiller ikke noe rolle, lite tekst😄 dere lager historien selv etterhvert som dere oppdager nye ting og detaljer.. veldig kjekt for store og små😊

Anonymkode: ad904...f2e

Skrevet

Mummitrollets hvor er Hemulen, Rødhette og ulven av Catarina Kruusval, Til huttetuenes land. 

Skrevet

Gå på biblioteket og velg og vrak!

Skrevet

Ja, det kan være litt tidlig å starte med Roald Dahl for en 2-åring. Men det er mange andre flotte barnebøker med mer tekst og spennende historier. Noen anbefalinger inkluderer "Karius og Baktus" av Thorbjørn Egner, "Hakkebakkeskogen" av Alf Prøysen og "Pippi Langstrømpe" av Astrid Lindgren. Disse bøkene har mer tekst og kan være en fin avansering fra Brillebjørn og Albert Åberg. Lykke til med lesingen!

Anonymkode: 1fdc7...02d

• Liker 1
Skrevet

Her går det mye i diverse Peppa-bøker :) 

Anonymkode: f9de5...f87

Skrevet

Vår som akkurat har blitt tre år (og også liker Brillebjørn og Albert Åberg) liker også Ludde-bøkene og Peppa Gris (men noen av disse syns jeg har litt dårlig språk…ikke de beste oversettelsene, alltid). Ellers kan jeg anbefale bøkene om Nora, Puleverheksa, Lillesøster, Pappa i barnehagen… Disse har vi lest både med han som nå er tre og med storebroren. Hakkebakkeskogen og Kardemommeby er fine klassikere som hun nok også vil stifte bekjentskap med i barnehagen.

Anbefaler en tur på biblioteket. Kanskje dere oppdager enda flere favoritter 😊

Anonymkode: e8452...ec9

Skrevet

Tramp&Line 😊

Anonymkode: 8734f...453

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...