Gå til innhold

Velger du igjennbruksbutikk til noen av årets julegaver ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overfylte miljøstasjoner   av brukte møbler, og andre bruksigjennstander er  eit  vitnesbyrd   om den økende velstand,  forbruksveksten, og bruk og kast mentaliteten . En rekke ritex butikker har  måtte meldt  om inntaktstopp som følge av overfylte lager av møbler, klær m.m. Mange med sans for  nostalgi har  tatt  turen innom  miljøstasjonen,  fritexbutikkene, og  brukte  møbler igjennstaner  har fått eit nytt hjem. Ikkje bare har de kanskje  funnet det etterlenkta gamle igjennstanden  men penger,  klima, og miljøbesparelse. 

Er du blandt dem som kanskje handler årets julegave ved  bruktbutikk, og ellers handler igjennbruk til fordel for nytt ?   

Anonymkode: 1c111...5e2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samler på rariteter og elsker bruktbutikker og loppemarkeder. Finner jeg noe som er perfekt for noen, gir jeg det gjerne i gave. Har ingen i min omgangskrets som hadde reagert negativt på en brukt-gave. 

• Hjerte 1
Skrevet

Gir ikke bort ting uten byttelapp (og vil ikke ha gaver uten byttelapp selv heller). 

Anonymkode: 29436...14b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Mye mulig 😀

• Liker 1
Skrevet

Nei. Gaver jeg gir er nye, ikke brukte. Å drive gjenbruk er noe jeg kan velge personlig, ikke pådytte andre. Så andre får nye og ubrukte gaver av meg. 

Det heter forresten Fretex, ikke ritex eller Fritex.

Anonymkode: e16ce...6f0

• Liker 5
Skrevet

Kjøper en del gjenbruk selv. Og hadde jeg kunnet finne noe som var helt perfekt for en person, kunne jeg kanskje gitt det i gave. Men det er vanskelig nok å finne de riktige tingene i vanlige butikker som har faste sortiment. På bruktbutikker er det jo ganske tilfeldig hva man finner. Og brukte ting har heller ikke byttelapp.

Gjenbruk er miljøvennlig, men det er ikke vits i å gi noe som ikke passer mottakeren, og som ikke kan byttes.

• Liker 1
Skrevet

Nei, hvis man kjøper noe brukt til seg selv - ok! Men som gave? Det hadde jeg aldri gjort!

Anonymkode: 58ac2...d6b

• Liker 2
Skrevet

Nei.

Her i huset har vi tradisjon for å gi bort forbruksting, og det kjøpes ikke brukt.  :)

Anonymkode: 613e2...2e9

Skrevet

Nei. Var nylig på lokal gjenbruksbutikk, kjøpte et par småting. 

Det var få ting der jeg har lyst til å ha i hus, om jeg så fikk det gratis. Det meste hører til 2 generasjoner over meg, så jeg fikk inntrykk av at mye er fra dødsbo og tilsvarende eldre som flytter til mindre bolig/sykehjem og slikt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. Gaver jeg gir er nye, ikke brukte. Å drive gjenbruk er noe jeg kan velge personlig, ikke pådytte andre. Så andre får nye og ubrukte gaver av meg. 

Det heter forresten Fretex, ikke ritex eller Fritex.

Anonymkode: e16ce...6f0

Samme her

Anonymkode: e6abc...801

Skrevet

Jeg kan tenke meg det hvis jeg finner noe bra og passende. Ikke for å kjøpe en vilkårlig pyntegjenstand. Sjansen for å finne "den perfekte" julegaven på gjenbruk er nær 0 men jeg skal ta en tur likevel. 

Anonymkode: 62464...1bd

Skrevet

Nei,  det gjør jeg ikke.  

• Liker 1
Skrevet

Har aldri funnet noe bra på gjenbruksbutikken her dessverre. Annet enn leker til barna da de var små og var med. Kan ha noe med at vi bor i en bygd. Regner med det sikkert er bedre utvalg i byer.

Anonymkode: e0e12...da9

Skrevet

Med mindre noen ønsker seg noe spesifikt, ville jeg ikke gitt gave fra en gjenbruksbutikk. Ønsker heller ikke å få det. Jeg er sær, og liker å vite hvor ting kommer fra.

Men jeg er ikke en bruk og kast-person. Vi har hatt samme møbler i over 20 år, jeg tar vare på klær og leker, og vi arver/låner klær, leker, barneutstyr osv fra hverandre i storfamilien og omgangskretsen. Her ei jul hadde eldstedattera en kjole hun lånte av meg, mellomste hadde en bestemora brukte for nesten 35 år siden, og yngste hadde en etter storesøster.  Storfamiliens unge voksne har innredet leiligheter med bruktkjøp og ting fra foreldre, søsken/ søskenbarn (hvis noen flytter/endrer stil, legges alltid det til overs ut på familiegruppa på snap), besteforeldre og tanter og onkler. Gjenbruk er topp, men man må få velge selv.

Anonymkode: 29ea6...3b9

Skrevet

jeg har oppfylt drømmen til sønnen min om gaming stol, på finn.no. Litt tidlig før jul men det HASTET, skal du vite. 🫡 

Anonymkode: 69dba...6e1

Skrevet

Ja til to søstre, men dette er noe vi tre er enige om er ok.  Da vi alle liker gamle pyntefigurer og retro tekstiler blant annet.  Kjøper ikke brukt til andre uten at jeg vet de syns det er greit.

Skrevet (endret)

Kjøper gjerne gaver på Finn. Jeg har flere familiemedlemmer som lager ønskeliste fra Finn og Tise,  og da får de ting de ønsker seg.  

Har også ønsket meg ting fra Finn og Tise selv. 

Vi er en familie som elsker gjenbruk.

Endret av tirben
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, jeg blir ikke å kjøpe julegaver og gi bort fra en gjenbruksbutikk. Men de som kjenner meg veldig godt vet at jeg ville ha blitt veldig glad for en ekte retro Cathrine Holm bolle eller gryte, eller et gammelt kongebilde, og det finner du kanskje på en gjenbruksbutikk. Så jeg er definitivt åpen for å få en gave derfra.

Skrevet

Jeg kjøper aldri gaver på bruktbutikker, nei. Jeg vil gi folk ting de kan bytte, med garanti på osv. 

Jeg handler en god del brukt selv, og sjekker som regel finn før jeg kjøper noe nytt. Men det er ting til MEG. Til andre vil jeg gi mer frihet. 

Det er jo ikke miljøvennlig å gi folk noe de ikke liker, som de ender opp med å kaste.... (for ikke alle selger på finn eller gir til returstasjonen..)

Anonymkode: e993d...974

Skrevet

Vi har avtale i familien om å kjøpe brukte gaver til hverandre til maks 300 kr. Har blitt en skikkelig morsom greie, der det går litt sport i å finne morsomme eller kule ting som passer for mottaker. Vi trenger jo strengt tatt ikke mer nytt. 

Anbefales!

Anonymkode: 0528d...447

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...