AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Et rop om hjelp fra en sliten mor og far. Vi har flere barn hvorav det ene barnet vårt er overvektig. De andre er normalvektige. Vi startet begrensing av mat så fort vi ble oppmerksomme på overvekten, de andre barna regulerer inntaket sitt selv. Utfordringen ligger i hvor mye styr det er rundt denne begrensningen. Det er protest, høylytt gråt, smugspising, sutring og mye mas om mat. Vi er rådville og slitne. Barnet er 6 år Finnes det flere her med samme erfaring eventuelt noen med kompetanse på området som kan gi oss noen råd og tips? Anonymkode: 850b8...598 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 En seksåring som sultes slik at hen smugspiser? Hvor kommer denne smugspiste maten fra? Har dere snakket med lege? Dette høres IKKE bra ut. Anonymkode: 83dc2...f6e 29 8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 Kanskje prøve å finne ut hvorfor barnet trøstespiser i utgangspunktet? Anonymkode: d4878...f7c 11 11
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Er det fordi barnet bare har "lyst på" eller er han fortsatt direkte sulten? Hvis han er sulten, har dere sett på sammesetningen av maten? Er det riktig mengde proteiner og fett i forhold til karbohydrater og grønnsaker? Ellers kan det være lurt å ta kontakt med fastlegen og evt få hjelp av en ernæringsfysiolog som har spesialisert seg på barn. Anonymkode: 7a45e...179 16 11
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Har dere hatt barnet til lege? En tidligere kollega gikk gjennom noe lignende med et av sine barn, og det viste seg at hun hadde en eller annen form for sykdom eller syndrom som gjorde at hun ikke eier metthetsfølelse. Det ble bedre når hun fikk medisiner, men hun må fremdeles ha hjelp til regulering. Anonymkode: a4572...fac 27 8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 Men hva begrenses pg hva gjør ikke det? Feks begrenser vi inntak av kjøttdeig på tacoen (fir at alle skal få) men vi begrenser ikke tomaten, salaten, og agurk osv. Når barnet begrenses, gis det tilbud om noe annet? Et halvt eple, eller en bit agurk? Er aktivitetsnivået økt eller fokuserer dere kun på matinntak? Anonymkode: 7dda1...2dc 6 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 Ville også snakket med legen. Anonymkode: 73852...fbf 12 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 Dere har vel snakket med lege om dette? Anonymkode: c9f68...bfa 13 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 Jeg var der overvektige barnet, og er sikker på at mine foreldres stress rundt mat, trening, kosthold og sammenlignet oss barna var kjernen i min spiseforstyrrelse. Jeg legger i utgangspunktet lettere på meg, har lavt stoffskifte, lavt med metthetshormoner, lav insulin-respons (som dermed gjør meg mer sulten) og er høy. Å hele tiden være sulten er faktisk en tortur metode i U-land. Det er vondt, vanskelig og som barn forstår man ikke hvorfor alle andre "tåler lite mat" (normal mat, som blir lite for den sultne). Mitt tips er å involvere lege. Så fort som mulig. Få testet om barnet deres har lite av metthetshormoner så hn kan få tilskudd av det. Eventuelt tarmbakterier, stoffskiftet osv osv. Å være mett gir ro i psyke og en friskere mentalitet. Anonymkode: 2966c...2ab 26 9 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 Naboungen var også sånn, og ble også temmelig lubben, tross syltynne foreldre og søster. Viste seg at vedkommende hadde glutenintoliranse Anonymkode: b610c...eb7 6 7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 Hadde unngått ultraprosessert mat og brus. Og så kan dere gi barnet f.eks gulrot, klementin, eple, mandarin..mat som ikke har særlig kalorier men det er jo noe å knaske på Anonymkode: c2d60...c0e 4 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dere har vel snakket med lege om dette? Anonymkode: c9f68...bfa Jeg er ikke TS, men opplevde veldig nedlatende holdning hos lege da jeg tok opp tilsvarende problemstilling. Det var jo bare å begrense inntak og øke aktivitet. Gadd ikke ta blodprøver eller noe. Jeg er selv trent og slank, og ble både provosert og fortvilet. Anonymkode: 0c2cb...3b5 4 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #13 Skrevet 2. november 2023 Ikke begrens matinntaket, tilby sunnere alternativer. Barn bør få spise så mye de vil, men sørg for at det de blir tilbudt er sunt. Man blir inne overvektig hvis man stort sett blir tilbudt sunn mat. Anonymkode: 1aec4...86d 16
Bella50 Skrevet 2. november 2023 #14 Skrevet 2. november 2023 På AFPT.no er det er gratis kostholdskurs for foreldre. Det har vært et veldig bra og lærerikt kurs. Vi har et overvektig barn i familien. 6 2
aksase Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 Jeg er selv en av de som spiser for mye. Har vært slik i 50 år. Jeg er overvektig, og har alltid vært det. Jeg vet ikke hva det kommer av, men følelsen av metthet kommer veldig sent i et måltid, og sulten kommer veldig raskt tilbake. Jeg spiser rett og slett for mye, men det jeg spiser, er det kroppen vil ha. Å være sulten er ubehagelig, og jeg kan godt forstå barnet ditt som protesterer når dere nekter nok mat til at hen blir mett og fornøyd. Det er rett og slett et misforhold mellom sultsignalene og hva kroppen trenger av næring. Overspising og overvekt er en sykdom og ikke mangel på vilje eller selvkontroll. Mulig dere kan få noen gode råd av legen, men dette er vanskelig, like vanskelig som det motsatte, anoreksi. Om dere setter barnet på en "diett" med nok kalorier, vil barnet fortsatt være sulten og oppleve det som at dere nekter barnet å spise seg mett. Det er ingen bra ting. Søk hjelp, er det eneste rådet jeg kan gi... 4 7 4
Grüner Skrevet 2. november 2023 #16 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg var der overvektige barnet, og er sikker på at mine foreldres stress rundt mat, trening, kosthold og sammenlignet oss barna var kjernen i min spiseforstyrrelse. Jeg legger i utgangspunktet lettere på meg, har lavt stoffskifte, lavt med metthetshormoner, lav insulin-respons (som dermed gjør meg mer sulten) og er høy. Å hele tiden være sulten er faktisk en tortur metode i U-land. Det er vondt, vanskelig og som barn forstår man ikke hvorfor alle andre "tåler lite mat" (normal mat, som blir lite for den sultne). Mitt tips er å involvere lege. Så fort som mulig. Få testet om barnet deres har lite av metthetshormoner så hn kan få tilskudd av det. Eventuelt tarmbakterier, stoffskiftet osv osv. Å være mett gir ro i psyke og en friskere mentalitet. Anonymkode: 2966c...2ab Metthetshormoner er ikke noe du kan få tilskudd av. 7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke begrens matinntaket, tilby sunnere alternativer. Barn bør få spise så mye de vil, men sørg for at det de blir tilbudt er sunt. Man blir inne overvektig hvis man stort sett blir tilbudt sunn mat. Anonymkode: 1aec4...86d Dette er virkelig ikke nødvendigvis sant. Et barn jeg kjenner i nær familie må begrenses, ettersom denne 8-åringen fint kan spise 2-3 middagsporsjoner eller 4-5 skiver grovt brød med sunt pålegg. Noen eier ikke metthetsfølelse eller liker veldig godt følelsen av å være veeeldig mett. Foreldrene til barnet jeg kjenner begrenser inntaket men mest av alt sørger de for mye mosjon, lek og glede av å bevege seg . Anonymkode: e8c55...1b0 5 3 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 Grüner skrev (1 minutt siden): Metthetshormoner er ikke noe du kan få tilskudd av. Formulerte meg feil der. Man kan få medisiner som gjør at metthetshormoner blir lettere frigjort fra egen kropp. Og medisiner som hemmer sulthormoner, og dermed gjør at metthetshormoner blir mer effektive. Jeg vet ikke om man kan få metthetshormonet i sin renhet. Anonymkode: 2966c...2ab 7 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #19 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er virkelig ikke nødvendigvis sant. Et barn jeg kjenner i nær familie må begrenses, ettersom denne 8-åringen fint kan spise 2-3 middagsporsjoner eller 4-5 skiver grovt brød med sunt pålegg. Noen eier ikke metthetsfølelse eller liker veldig godt følelsen av å være veeeldig mett. Foreldrene til barnet jeg kjenner begrenser inntaket men mest av alt sørger de for mye mosjon, lek og glede av å bevege seg . Anonymkode: e8c55...1b0 Brødskiver med pålegg kan ikke heller kalles sunt. Man blir ikke feit av å spise gulrot og vannmelon. Selvsagt blir man feit av å spise massevis av brødmat og flere middagsporsjoner. Da må man endre middagen, feks servere supper og andre retter med høyt volum og lite kalorier. Anonymkode: 83dc2...f6e 13 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #20 Skrevet 2. november 2023 Magebakterier i ulage. Kutt ut alt av prosessert mat som mater de dårlige bakteriene som skriker etter å spise dårlig mat. Spis mye fiber og sunn mat. Lag mest mulig mat fra bunnen av. Anonymkode: a36bc...67b 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå