Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde stor blødning ved første fødsel (ca.1,8 l) pga. livmor som ikke trakk seg skikkelig sammen. Det gikk bra likevel, men var slapp og sliten i flere uker etterpå. Nå er jeg gravid igjen, og kjenner på nervøsitet for at dette skal skje igjen. Noen som har hatt stor blødning ved 1.fødsel og som har født etterpå? Hvordan gikk det? 

Anonymkode: 40325...4c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blødde helt normalt med nr 2. jordmora sa hele tida til meg at jeg måtte huske at det var to forskjellige graviditeter og to forskjellige fødsler. Det hjalp mye på å roe bekymringene mine

Anonymkode: 83597...a14

Skrevet

Blødde normalt med nr to, men fikk da ekstra oppfølging mtp blødningen. Fikk bla.a noe medisiner rett etter at ungen var ute. 

Anonymkode: 52795...a29

Skrevet

Jeg hadde også styrtblødning etter første fødsel pga livmor ikke trakk seg sammen. (igangsatt fødsel med stormrier)

De to neste fødslene var styrtfødsler helt uten komplikasjoner.

Anonymkode: 0e205...828

Skrevet

Jeg hadde stor blødning ved begge mine fødsler, av samme årsak som deg. Men ved fødsel nr to var de mye mer oppmerksomme på fødestua og jeg fikk livmormassasje (dødsvondt, men effektivt). Så selv om utgangspunktet mitt var likt fikk jeg mye bedre oppfølging, mindre blødning totalt, og var i mye bedre form etterpå.

Gratulerer med graviditeten og skitt fødsel! Anbefaler å ligge på magen så mye du klarer når ungen er ute og de er ferdige med å stelle deg.

Anonymkode: 256c1...cf6

Skrevet

Takk for svar. Godt å høre at dere har bedre erfaringer ved senere fødsler. 

Skrevet

Jeg hadde stor blødning med første av samme grunn som deg. Gruet meg veldig til nr 2 og drøyde faktisk lenge med å bli gravid igjen pga. angst for dette.

De ble godt infomert på føden og hadde ønskebrev, så fikk forebyggende medisiner i drypp.😊 denne gangen blødde jeg "bare" 700 ml og fikk en helt annen opplevelse.

Anonymkode: e0e72...781

Skrevet

Takk for svar! Høres ut som om dette er noe de heldigvis tar på største alvor på sykehuset.

Skrevet

Jeg hadde også en større blødning etter første fødsel. Mistet 2,5 l blod og måtte i narkose på operasjonsbordet. Pga for få ansatte og dårlig oppfølging på sykehuset fikk jeg hverken jern eller blodoverføring. Brukte enormt lang tid på å komme med. I min sak ble jeg også liggende svært lenge med drypp i aktiv fødsel (som innebærer risiko)

Sendte klage når jeg ble gravid igjen og ble tatt på alvor. Fikk beklagelse og god oppfølging neste fødsel. Skrev fødsel og barsel brev sammen med sykehuset.

Fikk en svært erfaren jordmor. Fikk epidural umiddelbart ved ankomst. All medisin lå på fødestuen allerede trukket opp. Jeg mistet en del blod ved fødsel nr 3 også (1,8l) fikk den vonde massasjen en times tid og unnslapp akkurat narkose. Jeg insisterte på blodoverføring. Jeg hadde også undersøkt at en kan få intravenøs jern privat ved behov. 

I mitt tilfelle ser det ut som at min livmor ikke gjør jobben sin etter fødsel i kombinasjon med at jeg blør lett er årsaken. Dette var litt trøst etter å ha vært sikker på at blodtapet etter fødsel nr 1 skyldes dårlig oppfølging fra sykehuset. Som det opplagt var. Men blodtapet var nok uunngåelig.

Anonymkode: 2a730...359

Skrevet

Blødde ca 1l første fødsel og 600ml med nr 2. Med nr 2 var de forberedt og jeg fikk oxitocin så fort han var ute for å hjelpe livmoren å trekke seg sammen. Når de vet om det på forhånd er det litt ting de kan gjøre for å forebygge 👌😊

Anonymkode: aa2a1...e30

Skrevet

Takk for svar! Godt å se at de fleste har bedre fødselsopplevelse etter første gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 19.54):

Hadde stor blødning ved første fødsel (ca.1,8 l) pga. livmor som ikke trakk seg skikkelig sammen. Det gikk bra likevel, men var slapp og sliten i flere uker etterpå. Nå er jeg gravid igjen, og kjenner på nervøsitet for at dette skal skje igjen. Noen som har hatt stor blødning ved 1.fødsel og som har født etterpå? Hvordan gikk det? 

Jeg hadde en stor blødning ved fødselen. Fikk blodoverføring på barsel.

Helt normal fødsel under to år senere. Ingen komplikasjoner. 35 år.

Skrevet

Jeg vet ikke akkurat hvor mye jeg endte med å miste etter første, men nok til at jeg fikk transfusjon og var innlagt i nesten en uke etterpå. Var skikkelig dårlig. Etter fødsel nr 2 mistet jeg hele 200 ml. De var fullt og helt forberedt på at det kunne skje igjen så de hadde mange tiltak. Følte meg helt i kjempeform ett par timer etter fødsel, så to helt forskjellige opplevelser kan en si

Anonymkode: 761d6...de9

Skrevet

Ei venninne av meg opplevde stor blødning under første fødsel, og under andre fødsel var de forberedte på det og tok grep med en gang (skjedde den andre gangen også). 

Anonymkode: 9d233...2bc

Skrevet

Dere som blødde pga livmor ikke trakk seg sammen, blødde dere etter baby var ute eller før? Jeg blødde 1 liter og var veldig dårlig etterpå, og siden fødsel var styrtfødsel er jeg redd for å blø å ikke rekke sykehuset. 

Fikk beskjed når samboer kom inn at det var en stor dam med blod, dette var under pressing, som da vil si at jeg mistet blod før baby var ute. Noen som vet hvorfor dette kan skje? Fikk meget dårlig oppfølging og forklaring, står ingenting om hvorfor blødning skjedde i epikrise. 

Anonymkode: 10349...97b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere som blødde pga livmor ikke trakk seg sammen, blødde dere etter baby var ute eller før? Jeg blødde 1 liter og var veldig dårlig etterpå, og siden fødsel var styrtfødsel er jeg redd for å blø å ikke rekke sykehuset. 

Fikk beskjed når samboer kom inn at det var en stor dam med blod, dette var under pressing, som da vil si at jeg mistet blod før baby var ute. Noen som vet hvorfor dette kan skje? Fikk meget dårlig oppfølging og forklaring, står ingenting om hvorfor blødning skjedde i epikrise. 

Anonymkode: 10349...97b

Blødde mye rett etter at baby var ute. Alt gikk normalt fram til da. Var igangsatt fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...