Gå til innhold

Kvinnelig fastlege som har mannlig vikar

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2023 den 9.07):

Får håpe du aldri trenger hjelp på sykehus da, får der får du ikke velge kjønn på noen. Du får det personalet som er tilgjengelig, og passer det ikke for deg så er det bare å droppe undersøkelse og behandling. 

Anonymkode: 2a828...4da

Det er det da ikke mange som ønsker seg at de trenger akkurat 

Anonymkode: 2d75d...234

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 11/2/2023 at 7:37 PM, AnonymBruker said:

Jeg bor i Oslo, og ventelistene hos kvinnelige fastleger er helt hinsides. Så jeg skjønner at det kanskje er mangel på kvinnelige leger. Er på ny venteliste som nr 185, så det kan ta flere år før jeg får ny lege. 

Anonymkode: b70cd...f93

Halvparten av legene er kvinne. Handler nok mer om at kvinner oftere går til legen enn menn. Når kvinner går dobbelt så ofte til legen som menn samtidig som mange av dem vil ha kvinelige leger så sier det seg selv at det blir kø. 

Anonymkode: 8e614...4e1

Skrevet

Jeg foretrekker en flink lege. Jeg er opptatt av hva legen har mellom ørene, ikke mellom beina. Hvis noen har så sterke preferanser at de bare må ha en lege av et bestemt kjønn, tenker jeg de får koste på seg å gå privat. Jeg kjenner tilfeldigvis fastlegen min fra før, og valgte dermed å gå privat til gynekolog. Gynekologen min er også mann, og en svært dyktig fagperson som jeg føler meg helt trygg på. 

Dersom noen er sterkt traumatiserte pga overgrep, tenker jeg at de går til behandling. Da bør behandler kunne være behjelpelig med å bytte fastlege, slik at disse sikres en lege som ikke trigger traumene. 

Anonymkode: 53365...1a4

Skrevet

Det er jo ikke sånn at ts ønsker kvinnelig lege for å være vanskelig. Sannsynligvis ligger det noe bak. Og det er veldig forståelig at man ønsker lege av samme kjønn. Tenker du kan ta opp problemstillingen med den mannlige vikaren, og så kan du kanskje få gå til en av de andre legene mens du venter på at den egentlige legen er tilbake. Særlig hvis det er snakk om GU eller liknende bør det være stor forståelse for å ønske å bli undersøkt av en kvinne

Anonymkode: 91993...af0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å kjære vene… selvom du som dame har en vikar eller lege som er mann, så betyr det ikke at alle føler seg komfortabel med det! 
Trenger ikke og være forskjells behandling eller likestilling… syntes ikke det er like kult selv at en mannlig lege/vikar skal opp i dåsa mi og ta evt. en prøve 

Anonymkode: 42500...610

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg vet hvordan lege yrket fungerer. Alle leger jeg har gått til, kvinner og menn er snille dyktige leger, og jeg er sikker på at de har tatt det høyst profesjonellt. Men jeg er en sky person som syns kropp er vanskelig. Har aldri gått til gynekolog før, og er redd for menn og å være naken forran en eller snakke om ting med dem, spesielt de på min alder, noe alle de mannlige vikaren jeg har hatt har vært de siste årene. Men det er ikke personlig ment mot dem, det er min frykt som er urasjonell men tilstede uansett om jeg ønsker det eller ikke. 

Anonymkode: 19222...0e5

Har du vurdert å sende e-konsultasjon der du skriver at du ønsker henvisning til kvinnelig gynekolog og forklarer hvorfor? Jeg gjorde det til min fastlege. Jeg har ptsd etter en voldtekt og jeg takler ikke mannlig gynekolog. Min mannlige fastlege hadde ikke noe problem med det. 

Anonymkode: 31e83...7f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...