AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Jeg var på venteliste og fikk en kvinnelig fastlege etter eget ønske. Jeg har hatt to legetimer etter byttet, og begge gangene har jeg fått hennes vikar som er en mann. Han er visst vikar i mange måneder. Men jeg ønsker ikke å ta opp mine problemer med en mann. Det er grunn til at jeg valgte en kvinne. Han var absolutt forståelsesfull og en dyktig lege, men jeg ønsker en kvinnelig lege. Burde ikke vikarer være samme kjønn som den de tar over for? De fleste av mine venninner ønsker også en kvinnelig lege, så dette må da kunne tas hensyn til? Jeg bor i Oslo, og ventelistene hos kvinnelige fastleger er helt hinsides. Så jeg skjønner at det kanskje er mangel på kvinnelige leger. Er på ny venteliste som nr 185, så det kan ta flere år før jeg får ny lege. Anonymkode: b70cd...f93 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 De fleste leger later til å synes disse kjønnspreferansene våre er tull. Anonymkode: 98c3b...2ab 6
Ananas. Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 Det er så vanskelig å få tak i leger i det hele tatt, at man ikke kan begynne å sette slike begrensninger i tillegg. Du er heldig som får en fast vikar, selv om jeg kan skjønne at det ikke føles sånn 17
hahaha Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 (endret) Det er selvsagt lov, er ikke noe garanti at man skal velge kjønn. Om det er veldig viktig så går man til privat da dette er ett luksusproblem. Evt. kan du prøve dra på legevakt og be om kvinnelig hvis du er i en krisesituasjon. For min del har det mye mer å si med kunnskap og viljen til å hjelpe, fremfor hva noen er utstyr med nedentil. Endret 2. november 2023 av hahaha 7 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Legen min er mann, hadde kvinnelige vikarlege .. gledet meg til legen min kom tilbake! Jeg og den kvinnelige legen hadde ingen kjemi, følte vi snakket forbi hverandre hvorfor må ha en kvinne ts? Anonymkode: ac2de...488 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 Nå er det slik, at det er slått fast i retten at dette ikke er noe pasienten kan kreve. Du setter deg på listen til en lege, og denne kan tas over igjen av en annen lege ved at legen slutter. Det er såpass mangel på fastleger, at dette er noe man i liten grad kan diktere, men det er helt frivillig å være en del av fastlegeordningen. Krever du et spesifikt kjønn, så må du nesten gå privat. Ved større legesentere med leger av begge kjønn, så kan du spørre om det er mulig ved f.eks gynekolog undersøkelse å få dette gjort av en kvinnelig lege, men ikke noe man kan kreve. Legene skal først og fremst prioritere sine egne listepasienter, og ved mulighet kan de hjelpe en kollega med f.eks slike forespørsler. Anonymkode: 41dc0...285 1 9
aksase Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 Kan forstå ditt ønske, men det er nok ikke noe du kan kreve. Leger er leger, og de har sin kompetanse uavhengig av kjønn. Selv om det kanskje føles ubehagelig å diskutere dine kvinne-utfordringer med en mannlig lege, bør du kunne forvente at legen, uansett kjønn, opptrer profesjonelt, forstår dine utfordringer og tar deg på alvor. Det skal ikke være noe problem, bortsett fra i din egen hjerne... 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 Om det er flere kvinnelige leger ved samme kontor kan du spørre om du kan få gå til en av de andre. Anonymkode: d17c9...f39 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 Gå privat om kjønn er viktig for hjelpen du mener legen kan gi deg. Anonymkode: d710d...a10 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 Har vært i samme dilemma i mange år nå, men mannlige vikarer. Er på ny venteliste til en ny kvinne, men er redd hun blir gravid igjen om jeg noen sinne kommer fremover på listen, så blir det mannlig vikar igjen hos nok en dame. Må til gynekolog, men tørr ikke fortelle det til en mann. Anonymkode: 19222...0e5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har vært i samme dilemma i mange år nå, men mannlige vikarer. Er på ny venteliste til en ny kvinne, men er redd hun blir gravid igjen om jeg noen sinne kommer fremover på listen, så blir det mannlig vikar igjen hos nok en dame. Må til gynekolog, men tørr ikke fortelle det til en mann. Anonymkode: 19222...0e5 Da bestiller du deg en time hos privat gynekolog.. volvat, aleris osv. Bruker utelukkende privat gynekolog uansett, og får da en full sjekk ink innvendig ultralyd hvert 3-5 år, ink celleprøve. Anonymkode: 41dc0...285 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 Jeg har en mannlig fastlege. Han er helt fantastisk og veldig forståelsesfull. Jeg ønsker ikke å ta opp gynekologiske ting med han, da går jeg til en kvinnelig gynekolog som jeg selv har valgt. Enkelt og greit. Anonymkode: 94f26...ef5 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #13 Skrevet 2. november 2023 Man har ingen krav på å kunne kreve visst kjønn på lege, men skjønner frustrasjonen, jeg er mann, men prater best med kvinner, og måtte bytte til kvinnelig psykolog, men jeg hadde flaks som fikk bytte Anonymkode: 8803b...f2a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #14 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da bestiller du deg en time hos privat gynekolog.. volvat, aleris osv. Bruker utelukkende privat gynekolog uansett, og får da en full sjekk ink innvendig ultralyd hvert 3-5 år, ink celleprøve. Anonymkode: 41dc0...285 Burde nok det, men bor langt unna nærmeste private legekontor. Men bedre enn å vente, kan jo ikke det. Anonymkode: 19222...0e5
tonebelinda Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 Jeg har mannlig fastlege, og er veldig fornøyd med han Når jeg trenger GU eller andre undersøkelser hos gynekolog henviser legen meg dit. Og det gjør han minst hvert 3 år
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #16 Skrevet 2. november 2023 For å få time hos en kvinnelig vikar, hvor lenge er du villig til å vente på time? Du vet hvordan ventelisten er på kvinnelige fastleger. Tror du kvinnelige fastleger sitter å venter på vikariater? Jeg skjønner absolutt frustrasjonen ja, men det er på ingen måter realistisk å forvente at de ikke ansetter vikarer før de finner en god kandidat med rett kjønn. Anonymkode: 0218c...666
Duff Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 I to år skiftet min fastlege vikar hver 14.dag, vær glad du har en fast vikar i det minste. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 Har hatt kvinnelig fastlege i 8 år, måtte nå bytte til mann pga mangel på fastleger i området jeg flyttet til. (Det er generelt mangel på fastleger i hele Norge for så vidt)... Skjønner deg veldig godt, noen ting er mer kleine og ubehagelige å ta opp med mannlig lege. Men jeg må si det har gått veldig fint, hadde en veldig positiv opplevelse. Anonymkode: 353e3...a53
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #19 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg var på venteliste og fikk en kvinnelig fastlege etter eget ønske. Jeg har hatt to legetimer etter byttet, og begge gangene har jeg fått hennes vikar som er en mann. Han er visst vikar i mange måneder. Men jeg ønsker ikke å ta opp mine problemer med en mann. Det er grunn til at jeg valgte en kvinne. Han var absolutt forståelsesfull og en dyktig lege, men jeg ønsker en kvinnelig lege. Burde ikke vikarer være samme kjønn som den de tar over for? De fleste av mine venninner ønsker også en kvinnelig lege, så dette må da kunne tas hensyn til? Jeg bor i Oslo, og ventelistene hos kvinnelige fastleger er helt hinsides. Så jeg skjønner at det kanskje er mangel på kvinnelige leger. Er på ny venteliste som nr 185, så det kan ta flere år før jeg får ny lege. Anonymkode: b70cd...f93 Spør etter en dame da. Anonymkode: ddd20...fd4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #20 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Herregud, hvordan vet du at han er mann? Jeg er født som gutt, men jeg er kvinne. Anonymkode: aa809...c06 Jeg skjønner ikke hva du mener her. Hvorfor tror du TS er forvirret ift om legen er mann eller dame? Jeg har en kvinnelig lege nå og er veldig fornøyd med henne, men nå har hun vikar en stund og han er mann, jeg er ikke like fornøyd med han og han var egentlig bare litt tøysete og skjønte ikke problemstillingen min. Jeg gleder meg til legen min kommer tilbake. Hun hadde et år med videreutdanning eller noe slikt og da hadde hun en kvinnelig vikar, det var helt greit. Jeg har hatt mannlig lege før, jeg foretrekker kvinnelig lege. Anonymkode: 942c3...d98
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå