AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Har en nær som er i psykose, levert bekymringsmelding til lege, lege har vært innom men personen klarer å ta seg bra "sammen" når legen er der. Jeg finner ikke noe på nettet om hvordan man får hjulpet den personen når personen ikke ser selv sykdommen. Tenker jeg er ikke eneste som har opplevd dette, noen tips? Kanskje vært i psykose selv også, hva hjalp deg da? Anonymkode: a30e6...d2e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 Når man er i psykose klarer man ikke ta seg sammen. Anonymkode: a6b0e...efd 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man er i psykose klarer man ikke ta seg sammen. Anonymkode: a6b0e...efd I følge legen så gjør man det i starten av en psykose. Så det er feil. ts Anonymkode: a30e6...d2e 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Jeg har et familiemedlem som ofte er i psykose, og som helt klart klarer å «ta seg sammen» i starten av psykosen, slik at man må kjenne symptomer og tegn for å forstå at vedkommende faktisk er i psykose. Vi i familien plukker det gjerne opp før psykiatrien. Vi opplever at i det psykosen har satt i gang er det nærmest håpløst å hjelpe vedkommende, det eneste som hjelper i dette tilfellet er medisiner og psykiatri. I stedet er vi nødt til å tre til side for å skjerme oss selv og barna våre. Anonymkode: 3d69d...e9f 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Jeg har psykoselidelse. Enig i at det ikke går an å "ta seg sammen", men det går absolutt an å skjule symptomene i startfasen. Om du tenker at dette er å "ta seg sammen" går det nok for det samme. Er dessverre ikke så mye du kan bidra med. Jeg ville sagt til vennen din at du er bekymret, og spurt om hen har det bra. Kanskje foreslå en time hvor du oppfordrer hen til å være ærlig med legen. Om dette ikke går veien er det dessverre ikke så mye annet du får gjort. Jeg har selv vært innlagt på tvang (da som barn, 16 år), og det skal mye til. Det eneste som hjelper meg er medisiner og sykemeldinger i ny og ne. Lidelsen min ble heldigvis fanget opp da jeg var ung, så har lært meg å leve med sykdommen. Lykke til! ❤️ Anonymkode: 3c3b8...986 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har psykoselidelse. Enig i at det ikke går an å "ta seg sammen", men det går absolutt an å skjule symptomene i startfasen. Om du tenker at dette er å "ta seg sammen" går det nok for det samme. Er dessverre ikke så mye du kan bidra med. Jeg ville sagt til vennen din at du er bekymret, og spurt om hen har det bra. Kanskje foreslå en time hvor du oppfordrer hen til å være ærlig med legen. Om dette ikke går veien er det dessverre ikke så mye annet du får gjort. Jeg har selv vært innlagt på tvang (da som barn, 16 år), og det skal mye til. Det eneste som hjelper meg er medisiner og sykemeldinger i ny og ne. Lidelsen min ble heldigvis fanget opp da jeg var ung, så har lært meg å leve med sykdommen. Lykke til! ❤️ Anonymkode: 3c3b8...986 Vil du forklare hva som skjer når du blir syk? Anonymkode: abba0...d79
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så lenge vedkommende selv har det bra så ville jeg bare latt det være. Ikke ødelegg et vennskap ved å skape masse styr for vedkommende. Jeg vil si det er først når personen virkelig lider man kan kontakte lege. Anonymkode: 46d96...c44 Så når barna til denne personen lider under at foreldre er syk så bør man bare la det være? Og har en person som er livredd nære personer og frykter for sitt eget liv? Hadde personen det gjelder vært lykkelig og ingen andre skadelidende så hadde jeg så klart ikke bekymret meg. Men dette er alvorlig Anonymkode: a30e6...d2e 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så når barna til denne personen lider under at foreldre er syk så bør man bare la det være? Og har en person som er livredd nære personer og frykter for sitt eget liv? Hadde personen det gjelder vært lykkelig og ingen andre skadelidende så hadde jeg så klart ikke bekymret meg. Men dette er alvorlig Anonymkode: a30e6...d2e Da ringer du barnevernet Anonymkode: 3157a...0ab 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har et familiemedlem som ofte er i psykose, og som helt klart klarer å «ta seg sammen» i starten av psykosen, slik at man må kjenne symptomer og tegn for å forstå at vedkommende faktisk er i psykose. Vi i familien plukker det gjerne opp før psykiatrien. Vi opplever at i det psykosen har satt i gang er det nærmest håpløst å hjelpe vedkommende, det eneste som hjelper i dette tilfellet er medisiner og psykiatri. I stedet er vi nødt til å tre til side for å skjerme oss selv og barna våre. Anonymkode: 3d69d...e9f Så dere har aldri klart å fått denne personen til å ta i mot frivillig hjelp? Ser at psykiatrien ikke kan ha tvang før det virkelig er fare for liv, men det kunne jo vært unngått at det har gått så langt. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har psykoselidelse. Enig i at det ikke går an å "ta seg sammen", men det går absolutt an å skjule symptomene i startfasen. Om du tenker at dette er å "ta seg sammen" går det nok for det samme. Er dessverre ikke så mye du kan bidra med. Jeg ville sagt til vennen din at du er bekymret, og spurt om hen har det bra. Kanskje foreslå en time hvor du oppfordrer hen til å være ærlig med legen. Om dette ikke går veien er det dessverre ikke så mye annet du får gjort. Jeg har selv vært innlagt på tvang (da som barn, 16 år), og det skal mye til. Det eneste som hjelper meg er medisiner og sykemeldinger i ny og ne. Lidelsen min ble heldigvis fanget opp da jeg var ung, så har lært meg å leve med sykdommen. Lykke til! ❤️ Anonymkode: 3c3b8...986 Ja, det å skjule symptomene er å ta seg sammen. Dette er første gang, personen har ingen psykiatri bak seg og det er vanskelig å nå inn. Veldig vondt å se, oppleve og se hvor mye familien rundt lider av dette. Anonymkode: a30e6...d2e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 Har dessverre erfaring med dette. Spesialisthelsetjenesten forsto at vedkommende var psykotisk men det var likevel ikke nok til å bli fratatt samtykkekompetansen. Vedkommende måtte dessverre oppfylle «fare-vilkåret» før det ble en innleggelse og medisinering. Vær obs dersom du tror vedkommende kan skade seg selv eller andre og varsle da psykiatrisk legevakt e.l. Anonymkode: 05f67...d37
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da burde ringe barnevernet isteden. Det viktigste er barna, ikke en voksen person. Men hva er det vedkommende gjør som er så bekymringsverdig? Anonymkode: 46d96...c44 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da ringer du barnevernet Anonymkode: 3157a...0ab Nei man ringer ikke barnevernet for barna har flere enn en foreldre, men har dere litt kjennskap til hva psykose er og hva det gjør med personene som har dette. Det rammer familien rundt, man flytter ikke bare fra en alvorlig syk person. Det er ikke frivillig å bli syk, så nei man ringer ikke barnevernet å skaper mer stress for en som er i psykose pga stress. Anonymkode: a30e6...d2e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så når barna til denne personen lider under at foreldre er syk så bør man bare la det være? Og har en person som er livredd nære personer og frykter for sitt eget liv? Hadde personen det gjelder vært lykkelig og ingen andre skadelidende så hadde jeg så klart ikke bekymret meg. Men dette er alvorlig Anonymkode: a30e6...d2e Bor denne personen med barnas andre forelder? Anonymkode: 97ccf...151
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #13 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har dessverre erfaring med dette. Spesialisthelsetjenesten forsto at vedkommende var psykotisk men det var likevel ikke nok til å bli fratatt samtykkekompetansen. Vedkommende måtte dessverre oppfylle «fare-vilkåret» før det ble en innleggelse og medisinering. Vær obs dersom du tror vedkommende kan skade seg selv eller andre og varsle da psykiatrisk legevakt e.l. Anonymkode: 05f67...d37 Veldig redd for at det må gå så langt, så hadde håpet å finne en måte til å få personen til å forstå og ta i mot hjelpen som står på trappen. Anonymkode: a30e6...d2e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #14 Skrevet 2. november 2023 Nei men om vedkommende på noe vis er alene med barna i hverdagen må man jo varsle barnevernet. Hvis du er i psykose kommer du ikke ut av det sånn på egen hånd ved at folk rundt «prøver å ikke lage stress». Anonymkode: 05f67...d37 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig redd for at det må gå så langt, så hadde håpet å finne en måte til å få personen til å forstå og ta i mot hjelpen som står på trappen. Anonymkode: a30e6...d2e du kan prøve å følge til feks legevakt eller lignende, men om det er paranoid psykose så vil nok vedkommende tolke deg i verste mening og bli svært mistenksom. Å fortelle personen at det hen sier eller tror ikke stemmer har null effekt. Anonymkode: 05f67...d37
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #16 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bor denne personen med barnas andre forelder? Anonymkode: 97ccf...151 Ja, det gjør de. Og er det riktig å forlate syke personer? Blir så irritert på denne holdningen i samfunnet at er noen psykisk syke ja da må familien rundt bare dra og etterlate den syke til seg selv. Får man kreft derimot så skal vi flokke oss sammen å hjelpe til. Selv om cellegift også kan gjøre mye med hjernen vår. Nå mener jeg ikke at du mener dette, men det er litt slik jeg opplever det at de rundt får bare rømme. Psykisk og fysisk sykdom er det samme, personen er syk, ikke frisk og har ikke bedt om å bli syk Anonymkode: a30e6...d2e 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 Hvor gammel er vedkommende, har hen familie som hen bor med og er du sikker på at det er første gangen vedkommende er psykotisk ? Anonymkode: 05f67...d37
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gammel er vedkommende, har hen familie som hen bor med og er du sikker på at det er første gangen vedkommende er psykotisk ? Anonymkode: 05f67...d37 100% sikker på at det er første gang. Personen har vært gjennom noe ekstremt tøft og stått i enorme stormer, stresset har vært massivt vi vet hva det kommer av. Vedkommende er voksen. Anonymkode: a30e6...d2e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #19 Skrevet 2. november 2023 Du må jo snakke med den andre forelderen. Psykotiske mennesker kan i visse tilfeller bli farlige. Og bør overhodet ikke være alene med barn, virkelighetsoppfatningen deres er jo helt fjern og de kan få for seg alt mulig. Har dessverre selv erfaring med dette, og jeg ville ikke latt barn bo eller være med en psykotisk ubehandlet person. Anonymkode: 05f67...d37
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #20 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): du kan prøve å følge til feks legevakt eller lignende, men om det er paranoid psykose så vil nok vedkommende tolke deg i verste mening og bli svært mistenksom. Å fortelle personen at det hen sier eller tror ikke stemmer har null effekt. Anonymkode: 05f67...d37 Har løpende kontakt med legen, legen skjønner pårørende men hendene er på en måte bundet. Så det beste ville jo være om personen tok i mot hjelp. Anonymkode: a30e6...d2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå