AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Vi leier ut en del av huset vårt. Denne delen har egen inngang og egen sti/vei inn til sin inngangsdør. Vi deler altså ikke vei inn til inngangsdørene våre. Vi har i kontrakten at de selv er ansvarlig for å måke og strø denne, da det kun er de som bruker den. Vi har kjøpt inn egen spade til de ettersom vi tenkte at de sikkert ikke er noe mange leietakere har. Nå klager de og mener det er vårt ansvar og at det er ulovlig å ha dette i kontrakten. Anonymkode: 1b96d...52e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 Har de skrevet under på kontrakten? Anonymkode: 1e8c6...0e0
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har de skrevet under på kontrakten? Anonymkode: 1e8c6...0e0 Ja, og nå klager de. Anonymkode: 1b96d...52e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/hvem-har-ansvaret-for-snomaking-i-et-utleieforhold Vil tro dere har rett Anonymkode: 8bd00...3bf 4 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Dette skulle de tatt opp før de signerte kontrakten. Blir litt som å spise middag og så klage på at man ble mett etterpå🤭 Anonymkode: 45713...e31 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 Jeg leide i mange år og tok det som en selvfølge at jeg måkket eget inngangsparti. Uansett: Om de disponerer og også leier uteareal så er de ansvarlig for å måkke selv Anonymkode: 9081f...35f 14
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 Jeg leier også ut en eiendom, de krevde en spade. Noe som i utgangspunktet er helt idiotisk, da det står at de må sørge for snørydding selv. Men ja, de fikk spade da Anonymkode: 23009...2f1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 Det er lov, vi har det i husordensreglene våre som det vises i i kontrakten. Fikk sjekket det vi satte opp av juristen i huseiernes landsforbund. Er vel bare rett og rimelig at de måker en stripe bort til døra selv. Hva gjør de om dere er bortreist? Eller ikke har måkt til de skal av gårde kl 8 på en lørdag? Dere er utleiere, ikke hushjelp/slave. Vil de også at dere skal vaske etter dem? Anonymkode: bd544...b2a 6 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 I alle mine år som leietaker har jeg tatt det som en selvfølge at snø frem til og foran min dør var mitt problem. Jeg har ikke helse til å måke mye, men pleier å tråkke meg en bred sti frem til døra, og måker foran den så jeg ikke blir innesnedd. Jeg hadde en motsatt problemstilling da en tidligere utleier (stor familie som disponerte to biler) mente at jeg (enslig, som ikke hadde bil), skulle måke hele gårdsplassen foran huset jeg leide i. Greit nok å bidra, men jeg fikk ofte sure kommentarer fordi jeg ikke hadde måket når jeg kom sent hjem fra jobb og de alt hadde gjort det. Eller når jeg sto opp i helgene og de hadde måket tidlig på morran. Måtte spørre om de mente jeg skulle ta meg fri fra jobb for å skynde meg hjem så jeg kunne måke gårdsplassen så de kunne parkere? Anonymkode: dc070...eee 5
Brunello Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette skulle de tatt opp før de signerte kontrakten. Blir litt som å spise middag og så klage på at man ble mett etterpå🤭 Anonymkode: 45713...e31 For noe sludder. Avtaler med åpenbare ulovligheter er det bare å signere. Kontrakten gjelder med unntak for de ulovlige forholdene. I denne saken har de dog ingen sak. 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 Så nå når jeg leier en enebolig, og huseier bor en time unna må huseier komme hot hver dag det snør mye å måke? Fantastisk! Anonymkode: 9c750...e6f 6 1
Fru Uperfekt Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi leier ut en del av huset vårt. Denne delen har egen inngang og egen sti/vei inn til sin inngangsdør. Vi deler altså ikke vei inn til inngangsdørene våre. Vi har i kontrakten at de selv er ansvarlig for å måke og strø denne, da det kun er de som bruker den. Vi har kjøpt inn egen spade til de ettersom vi tenkte at de sikkert ikke er noe mange leietakere har. Nå klager de og mener det er vårt ansvar og at det er ulovlig å ha dette i kontrakten. Anonymkode: 1b96d...52e Det er lovlig så lenge det er deres inngang og ikke felles 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #13 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg leier også ut en eiendom, de krevde en spade. Noe som i utgangspunktet er helt idiotisk, da det står at de må sørge for snørydding selv. Men ja, de fikk spade da Anonymkode: 23009...2f1 Du skal faktisk ha det til disposisjon til leietaker ellers kan du ikke kreve at de gjør det. Anonymkode: d7687...1ca 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #14 Skrevet 3. november 2023 Det er en del begrensninger på hva man kan ha i en leiekontrakt, blant annet kan man ikke avtale noe som gir leietaker dårligere rettigheter enn det som står i husleieloven, og man kan ikke kreve andre pengebeløp enn husleie, strøm, brensel og depositum på lovlig depositumskonto. Men husleieloven sier ingenting om snømåking, så her er det fritt frem å avtale det man ønsker. De er bundet av det som står i kontrakten de har undertegnet. Anonymkode: 961e7...501 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #15 Skrevet 3. november 2023 Jeg leier selv, og ser det som en selvfølge at jeg må måke til min egen inngangsdør. Anonymkode: 1e913...5b6 5
exictence Skrevet 3. november 2023 #16 Skrevet 3. november 2023 Det er en selvfølge at leietaker måker inngangen til seg selv. Mange leier leilighet og hus langt fra der utleier bor. Selvfølgelig skal ikke utleier dra dit for å måke. Jeg tenker det er unødvendig å ha med i kontrakten til og med, men vet ikke. Sikkert best å a med. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #17 Skrevet 3. november 2023 Helt greit å ha med i en leiekontrakt, egentlig burde det vært et obligatorisk punkt. Fasinerende at de krangler på det. Anonymkode: 31bb7...5bd 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #18 Skrevet 3. november 2023 Jeg hadde fått panikk av å ha leietakere som ikke forstår selv at de må måke utenfor egen inngang. Når man krangler på dette, hva i all verden vil de klage på senere? Anonymkode: 5880c...18d 8 2
Hensatt Skrevet 3. november 2023 #19 Skrevet 3. november 2023 Hvordan mener de det skulle bli løst om dere var bortreist en periode da. Leie inn folk til å måke? Så lenge det står i kontrakten har dere selvsagt rett. Det er avtalefrihet i Norge så lenge det ikke er lovstridig eller veldig urimelig, noe det å måke egen inngang helt soleklart ikke er.
Morten1 Skrevet 3. november 2023 #20 Skrevet 3. november 2023 Fullt lovlig å ha i kontrakt, du får be leietaker vise hvordan dette er ulovlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå