AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Jeg skal settes i gang 3 dager etter termin, de 2 andre har kommet selv. Hvordan har det vært for dere andre flergangsfødende? Vet det ofte er tøffere for førstegangsfødene å bli satt i gang Anonymkode: 87be4...589
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 Det gikk veldig fint! Ble satt i gang to uker før termin. Fra ballongen ble satt inn til barnet var ute tok det ca 10 timer. Jeg fikk ikke tabletter, men bittelitt riestimulerende. Brukte lystgass de 20-ish minuttene jeg var i aktiv fødsel. 😅 Til sammenligning tok brukte førstemann 26 timer fra vannet gikk til han var ute. Da var det epidural, riestimulerende og lystgass, samt veiledet pressing. Anonymkode: 3a962...cbc
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 Jeg ble satt i gang med tredje grunnet svangerskapsforgiftning. Var 3 uker før termin, så jeg var ikke moden. Men siden jeg var tredjegangs prøvde de bare å ta vannet. Det var sært, men problemfritt. Vannet ble tatt 06. Så sov jeg masse. Riene kom etterhvert sakte, men sikkert, men det ble ikke skikkelig vondt før klokka 14. 14.20 var barnet ute. Så en svært enkel fødsel. Anonymkode: 47fc6...b64 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Jeg ble satt igang med begge mine. Uke 42+3 med første og uke 42+2 med andre og derfor har jeg ikke noe å sammenligne med. Men jeg synes selv at fødselene har vært ekstremt vondt og langvarige. Har revnet grad 4 på begge, om det har med igangsettelse eller andre årsaker det vet jeg ikke. Nå er jeg gravid på nytt og krysser fingrene for at jeg skal få oppleve å gå naturlig i fødsel. Hvorfor skal du settes igang denne gangen Anonymkode: 19df6...aa2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ble satt igang med begge mine. Uke 42+3 med første og uke 42+2 med andre og derfor har jeg ikke noe å sammenligne med. Men jeg synes selv at fødselene har vært ekstremt vondt og langvarige. Har revnet grad 4 på begge, om det har med igangsettelse eller andre årsaker det vet jeg ikke. Nå er jeg gravid på nytt og krysser fingrene for at jeg skal få oppleve å gå naturlig i fødsel. Hvorfor skal du settes igang denne gangen Anonymkode: 19df6...aa2 Tør du føde vaginalt igjen? Er det anbefalt når du har to ganger grad 4? Anonymkode: 4f581...5f9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 Ble satt igang med nr1. Synes ikke den var noe spesielt tøffere enn den andre jeg hadde. Styrtfødsler begge to. Anonymkode: ce2d5...1d0
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tør du føde vaginalt igjen? Er det anbefalt når du har to ganger grad 4? Anonymkode: 4f581...5f9 Hvilke valg har jeg? Ifølge jordmor er ikke revninger grunn nok til keisersnitt Anonymkode: 19df6...aa2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #8 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilke valg har jeg? Ifølge jordmor er ikke revninger grunn nok til keisersnitt Anonymkode: 19df6...aa2 Eh jo, det er det, ved så alvorlige rifter. Har du noen plager som følge av riftene? Altså, én ting er å føde vaginalt igjen etter å ha fått alvorlig rift første gangen, for det går ofte bedre andre gangen. Men to ganger grad 4? Hadde bedt om å få snakke med noen med mer peiling. Anonymkode: 4f581...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #9 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Eh jo, det er det, ved så alvorlige rifter. Har du noen plager som følge av riftene? Altså, én ting er å føde vaginalt igjen etter å ha fått alvorlig rift første gangen, for det går ofte bedre andre gangen. Men to ganger grad 4? Hadde bedt om å få snakke med noen med mer peiling. Anonymkode: 4f581...5f9 Jeg snakket med jordmor da jeg var gravid andre gangen, jeg var veldig bekymret for revnling og la inn ønske om keisersnitt.. men da fikk jeg til svar at jeg har stort nok bekken til å føde vaginalt og revninger opplever de fleste. Så ja jeg ble ikke hørt den gangen og ble ikke hørt denne gangen heller forige gang jeg var hos jordmor. Selvom jeg forklarer at jeg sliten med å tisse på meg og noen ganger har jeg faktisk bæsjet meg ut hvis jeg har hatt løs mage.. Anonymkode: 19df6...aa2 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #10 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg snakket med jordmor da jeg var gravid andre gangen, jeg var veldig bekymret for revnling og la inn ønske om keisersnitt.. men da fikk jeg til svar at jeg har stort nok bekken til å føde vaginalt og revninger opplever de fleste. Så ja jeg ble ikke hørt den gangen og ble ikke hørt denne gangen heller forige gang jeg var hos jordmor. Selvom jeg forklarer at jeg sliten med å tisse på meg og noen ganger har jeg faktisk bæsjet meg ut hvis jeg har hatt løs mage.. Anonymkode: 19df6...aa2 Da ber du om at fastlegen henviser deg til samtale på sykehuset ang. keisersnitt. Alternativt bytte jordmor. Det er provoserende å høre hvor lite du blir tatt på alvor..❤ Anonymkode: 2fc1e...237 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Skrevet 3. november 2023 Jeg ble satt i gang med nr 9, med drypp, og det var en grei fødsel, men langt mer smertefull enn alle de andre. Anonymkode: 70906...fcd
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #12 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Da ber du om at fastlegen henviser deg til samtale på sykehuset ang. keisersnitt. Alternativt bytte jordmor. Det er provoserende å høre hvor lite du blir tatt på alvor..❤ Anonymkode: 2fc1e...237 Jeg bor i en liten kommune hvor det ikke er andre jordmødre så det er ikke ett alternativ. Fastlege hører ikke. Jeg er nok ikke første gravide som opplever dette. Det må vel til å ha ekstremt psykiske plager og innleggelse på psykiatrisk før man kan få keisersnitt Anonymkode: 19df6...aa2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #13 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg bor i en liten kommune hvor det ikke er andre jordmødre så det er ikke ett alternativ. Fastlege hører ikke. Jeg er nok ikke første gravide som opplever dette. Det må vel til å ha ekstremt psykiske plager og innleggelse på psykiatrisk før man kan få keisersnitt Anonymkode: 19df6...aa2 Jeg fikk rift grad 3 forrige fødsel og har fått tilbud om keisersnitt på bakgrunn av det. Anonymkode: 61d1c...2e0
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #14 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvilke valg har jeg? Ifølge jordmor er ikke revninger grunn nok til keisersnitt Anonymkode: 19df6...aa2 Da bør jordmor lese på Helsenorge om dette. For det er nettopp anbefalt. Anonymkode: 201f8...aca 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #15 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg bor i en liten kommune hvor det ikke er andre jordmødre så det er ikke ett alternativ. Fastlege hører ikke. Jeg er nok ikke første gravide som opplever dette. Det må vel til å ha ekstremt psykiske plager og innleggelse på psykiatrisk før man kan få keisersnitt Anonymkode: 19df6...aa2 Her er det da en jordmor og en fastlege som ikke gjør jobben sin. Det må du ikke finne deg i! Stå på ditt! Anonymkode: 2fc1e...237
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #16 Skrevet 3. november 2023 Som flergangsfødende kan opplevelsen av å bli satt i gang variere fra person til person. Noen kan oppleve at det går raskere og lettere enn forrige gang, mens andre kan oppleve det som mer krevende. Hver graviditet og fødsel er unik. Det beste er å snakke med legen eller jordmoren din for å få mer informasjon om hva du kan forvente og for å diskutere eventuelle bekymringer du måtte ha. Lykke til med fødselen! Du er sterk og vil klare det! Anonymkode: ea011...940
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #17 Skrevet 3. november 2023 Jeg hadde spontane fødsler med 1 og 2. Raske superfødsler. Med nummer 3 fikk jeg kranglet til meg igangsetting pga mosningsrier av og på de siste ukene med syke smerter. Så vannet ble tatt under en av de rundene med modningsrier. 1,5 time etterpå var baby ute iallefall. Ikke ei rift. Anonymkode: 0e212...8c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå