AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Først og fremst, jeg har mellomstore barn selv og satt grenser for felles dusj/bad (utenom felles garderober) fra de var ca.5 år. De har da badet/dusjet i badekaret, og jeg har vært inn og ut av badet for å passe på- men ikke oppi badekaret selv, da jeg tenker det er greit å sette slike grenser for barna når de når en viss alder og ikke minst klarer fint å vaske seg selv. Så til det som jeg reagerer på... En venn av familien er alenefar med en 7 år gammel datter, som stadig vekk skal dusje i lag med henne. "Skal vi gå å dusje?". Mulig det er jeg som er konservativ her, men dette syntes jeg er unødvendig og utnaturlig når barna er så store, og spesielt når det er far/datter (eller mor/sønn) forhold. Hva tenker dere? Anonymkode: b684c...cb2
Yodas Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Dette er en venn av familien. Vet du nøyaktig hva som skjer på det badet deres eller hvor tett på hverandre de er i dusjen eller hvem som er oppi eller ikke oppi badekaret? Det kan jo hende "skal vi gå og dusje" er en talemåte for at de går på badet sammen, og at han passer på mens hun dusjer. 26
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Er det normalt for de, så er det vel helt greit. Jeg kan fint dusje sammen med sønner på 7 og 9 år. Mor 40 år Anonymkode: 21598...c93 14 4
Eva-Lena Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 Jeg sier også: Skal vi gåing dusje til mine barnebarn. Er ikke dermed sagt jeg står i dusjen med de eller sitter i badekar. Jeg er på badet hele tiden, men holder på med ett eller annet som feks brette klær, tørke støv etc etc. Om denne personen du nevner virkelig er i dusjen sammen med en 7 åring så synes jeg det er helt feil. Barnet klarer dusje alene med en baddør på gløtt. 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 Ville du ha reagert på samme måte om det var mor og datter? Eller om det var en homofil mor med datter? Jeg tenker at vi skal skåne barna for voksnes skam og tabu, og ideen om at alle menn er en overgriper får datteren tidsnok innprentet. Anonymkode: c6b96...ed4 12 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 Ikke normalt!! Jeg hjalp mine med å vaske og skylle håret til de var rundt 7/8 år. Men å dusje sammen med dem? Nei, vettu hva! Det er bare jævlig snålt Anonymkode: 17b5f...401 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 "Skal vi gå og dusje", er jo ikke nødvendigvis noe han sier fordi han skal inn i samme dusj og vaske seg, men en helt naturlig setning jeg også brukte når barna skulle i dusjen. Spesielt jentene trengte hjelp med langt hår, men også gutten som har livredd for sjampo i øynene. Dusjet jo forsåvidt også med gutten min når vi var i offentlig bad, ganske lenge egentlig, fordi jeg ikke var komfortabel og trygg med å sende han i herregarderoben og dusjen alene..... Hvis dette er det eneste du har å sette fingeren på i forholdet mellom far og datter så synes jeg du skal ta deg ei bolle og passe egne saker.. Og tenke lenge og hardt på hvorfor du er opptatt av å seksualisere et forhold mellom far og datter. Anonymkode: 9170a...93a 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 Tenker faktisk at dette er på mange måter greit jeg. For jeg tror ikke det handler om BOKSTAVLIGTALT dusjing sammen. Men at far passer er på badet samtidig Anonymkode: e12eb...ced
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 Jeg synes det er unaturlig. Men kan hende det bare er en talemåte at ham passer på eller at de er nudister å syns det er naturlig. Jeg vet noen familier som er nudister å bader naken med barna i basseng, i sjøen osv osv. Men dusje ilag er jo veldig spesielt, men trenger selfølgelig ikke å bety noe gale. Da regner jeg ikke med at han hadde vært så åpen om det😬 men altså når det kom frem så kunne du jo faktisk sagt, hæ dusjer dere ilag? Bare så du hadde fått det på det rene Anonymkode: a57cd...dda 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ville du ha reagert på samme måte om det var mor og datter? Eller om det var en homofil mor med datter? Jeg tenker at vi skal skåne barna for voksnes skam og tabu, og ideen om at alle menn er en overgriper får datteren tidsnok innprentet. Anonymkode: c6b96...ed4 Ja, det hadde jeg. Dusj og kroppsvask er noe mennesker skal lære seg å mestre på egenhånd, så at voksne skal være med på det når barna klarer det selv er som å fortsette å tørke de bak selv om de klarer det selv også. Dette handler ikke om en antakelse om overgrep, men det å evne å sette grenser for hva barna skal klare på egenhånd for å bli selvstendige og lære seg grenser og intimsone. Trist vinkling du tar på dette. Anonymkode: b684c...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #13 Skrevet 2. november 2023 Hæ? Er ikke dette greit? Jeg dusjer med min sønn på 7 år. Helt uproblematisk i mine øyne. Mulig jeg er rar🤷♀️ Anonymkode: 58d30...2dc 14 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #14 Skrevet 2. november 2023 Ei jente i 2 klasse trenger ikke faren sin i dusjen . Jeg synes det virker ekkelt. Anonymkode: b34c8...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hæ? Er ikke dette greit? Jeg dusjer med min sønn på 7 år. Helt uproblematisk i mine øyne. Mulig jeg er rar🤷♀️ Anonymkode: 58d30...2dc Nei, du er ikke rar, folk er hysteriske. Trond Viggo Torgersen fortalte en gang at han hadde dusjet med barna og fortalte leende at en av de plutselig hadde grepet tissen hans for å leke at det var en mikrofon. Istedenfor å bli hysterisk og påføre barnet masse skam (som sannsynligvis hylekoret her inne ville gjort) ble det en fin læring om intimsoner og å respektere andres grenser. Selvsagt skal vi ikke overse tegn der vi tror barn blir seksuelt misbrukt. Men jeg tror neppe en far ville tatt med seg datter i dusjen, ved flere anledninger, foran utenforstående voksne, hvis dette var noe ulovlig.... Anonymkode: 9170a...93a 4 14
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #16 Skrevet 2. november 2023 Tenker det er individuelt hva man er komfortabel med. Jeg dusjer ikke med sønnen min på 5år engang, mens andre dusjer med barna til langt oppi barneskoleårene. Er inne på badet og veileder han, men vi står ikke sammen i dusjen. Jeg kan også finne på å si "skal vi gå og dusje?" uten at jeg mener at vi skal dusje sammen. For meg har det ingenting med kropp eller sånt å gjøre, jeg bare foretrekker å dusje alene. Ungene sitter ofte på do og maser mens jeg er i dusjen da 😅. Anonymkode: 0732b...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hæ? Er ikke dette greit? Jeg dusjer med min sønn på 7 år. Helt uproblematisk i mine øyne. Mulig jeg er rar🤷♀️ Anonymkode: 58d30...2dc Du er ikke rar. Det er sunt for barn å se hvordan helt vanlige voksne mennesker ser ut nakne. De trenger ikke tro at TikTok kropper er normalen. Anonymkode: 34b07...3a5 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 Mannen her dusjer noen ganger mer barna på 5 og 8. Mest den yngste som trenger mye morivss til å dusje.. Jeg liker å dusje alene, men bader noen ganger med dem. Ser ikke problemet Anonymkode: 9eaa0...727 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #19 Skrevet 2. november 2023 Vi sier til vår datter på 7år, «nå skal vi dusje», men vi går ikke i dusjen sammen med henne. Ofte må vi stå på badet for at hun skal dusje, så vi er «med» på en måte. Anonymkode: 36498...5cc 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #20 Skrevet 2. november 2023 Jeg var i garderoben med hele herrelaget til min far enda da jeg var på den alderen Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner problemet. Jeg tenker at normale barn utvikler kroppsbevissthet på ulike tidspunkter, og da selv gjerne setter grenser for hva som er greit å gjøre med sin far. Og så er det jo slik at jeg er enig med de andre, "skal vi gå og dusje" trenger jo ikke å bety at man er i dusjen sammen heller. Men om man er det, tenker jeg det er greit så lenge det er greit for barnet. Med mindre man mistenker seksuelle overgrep, men det kan man jo ikke gjøre basert på dette alene. Anonymkode: 530a2...1c2 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå