Gå til innhold

Toro er egentlig genialt.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det synes jeg er en veldig bokstavelig måte å tolke det på.

Du synes ikke det er påfallende at sannsynligheten for ulike sykdommer er større hos folk med høyere inntak av ultraprosessert mat? 

Anonymkode: db181...e10

Jeg synes ikke det er påfallende, men jeg synes det er underlig å konkludere med en årsakssammenheng slik du gjør. 

Uhelse er ofte assosiert med lavere arbeidskapasitet, og lavere arbeidskapasitet er ofte assosiert med benyttelse av enkle løsninger. 

Det er dermed like sannsynlig at årsakssammenhengen er 'uhelse fører til inntak av ultraprossesert mat' som at 'inntak av ultraprossesert mat fører til uhelse'.

I tillegg er det ofte også et sammenfall mellom å velge enkle løsninger på kjøkkenet og å ikke ha høyt fokus på 'sunn livsstil' - som igjen ofte er assosiert med bruk av nytelsesmidler (tobakk/alkohol) og lavt fysisk aktivitetsnivå. 

Selv er jeg storforbruker av ultraprossesert mat, er alt for glad i snop og (sukkerholdig) brus, har røykt i 25 år, er sofapotet av dimensjoner og dermed tilsvarende god og rund. Foreløpig er jeg (bank i bordet) ved uforskammet god (fysisk) helse, men om jeg skulle slumpe til å få kreft tviler jeg på at Toro alene har skylden for det.

Anonymkode: e1942...7eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Refreng skrev (3 timer siden):

Hilsen sjefen i toro?

Jeg overspiser alltid på toro, så har funnet ut at det er noe med den maten som demper metthetsfølelse eller på andre måter gjør at jeg spiser for mye. Kjøper det aldri lenger

Er ts sjefen i Toro er du dronningen av konspirasjonsteorier. Noe i maten som demper metthetsfølelsen, faktisk. Sææærlig. Tror du jorden er flat og at 5G er farlig også? 

Anonymkode: 34a12...7e3

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Å lage en tråd her inne om at halv- eller helfabrikata er godt er som å be om trøbbel. Her på Kvinneguiden spiser folk bare gourmetmat, må du skjønne. Og alt lages fra bunnen av. De fleste melker sikkert si eiga ku, og høster sitt eget korn, også. For alt annet smaker jo søppel, og er vel egentlig helt uspiselig.

Skulle likt å sett mange av disse folka smake Toro sine retter, og andre lignende merker, i en blindtest for å se hvordan smaksløkene deres hadde vært da. Eller rett og slett bare tatt inn ei søt, eldre, Italiensk dame som presenterte "sin" lasagne, som i realiteten er Toro sin, og fått de til å prøve den. Da hadde den nok fått skryt for å være sååå god og autentisk.

Alt av ferdigmat i Norge får masse tyn av for å være heeeelt uspiselig. Det er liksom sport i å være den som hater ferdigmat aller mest, og spiser aller mest mat fra bunnen av. Det er av en eller annen grunn en status i det.

Anonymkode: 40d48...250

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er ts sjefen i Toro er du dronningen av konspirasjonsteorier. Noe i maten som demper metthetsfølelsen, faktisk. Sææærlig. Tror du jorden er flat og at 5G er farlig også? 

Trodde du jeg mente alvorlig at ts er sjefen i toro.....?

De tok opp på debatten hvordan de med noen matvarer fjerner enkelte næringsstoffer. Det kan påvirke hvor mett eller ikke man blir av noe. For eks dersom man fjerner fiber, så vil det redusere metthetsfølelse. Og det vil føre til at man spiser mer av det

Endret av Refreng
Skrevet
Refreng skrev (1 time siden):

Trodde du jeg mente alvorlig at ts er sjefen i toro.....?

De tok opp på debatten hvordan de med noen matvarer fjerner enkelte næringsstoffer. Det kan påvirke hvor mett eller ikke man blir av noe. For eks dersom man fjerner fiber, så vil det redusere metthetsfølelse. Og det vil føre til at man spiser mer av det

Selvfølgelig ikke.

Men jeg tviler på at det er noe i Toro som demper metthetsfølelsen. Jeg blir minst like mett av samme mengde Toro som hjemmelaget mat, i hvert fall. Tviler på at Toro/Orkla fjerner næringsstoffer for at folk skal overspise. Det henger bare ikke på greip. Konspirasjonsteori kalles det. Du skal ikke ta alt som tas opp i Debatten for god fisk heller.

• Liker 5
Skrevet

Ja, Toro-posene kan være praktiske når man ønsker en rask og enkel løsning på matlagingen. De kommer med et bredt utvalg av retter som smaker godt og er enkle å lage. Og du har rett i at de kan være økonomiske og miljøvennlige på grunn av den reduserte transporten av vann. Det er flott at du har funnet noe som fungerer bra for deg!

Anonymkode: 1c051...f22

• Liker 3
Gjest Refreng
Skrevet (endret)
11 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig ikke.

Men jeg tviler på at det er noe i Toro som demper metthetsfølelsen. Jeg blir minst like mett av samme mengde Toro som hjemmelaget mat, i hvert fall. Tviler på at Toro/Orkla fjerner næringsstoffer for at folk skal overspise. Det henger bare ikke på greip. Konspirasjonsteori kalles det. Du skal ikke ta alt som tas opp i Debatten for god fisk heller.

Hvorfor er ikke det logisk? Du lager noe som smaker godt, fjerner fiber eller lignende som metter. Du selger mer fordi kundene spiser mer.

Å kalle noe konspirasjon er ikke et argument. Det er bare noe folk har begynt å slenge ut med hver gang de føler seg ukomfortabel med hva folk sier. At du syntes det er ubehagelig å tenke at et folkekjært merke som toro faktisk lurer deg, er din sak. Ikke sleng med leppa fordi du er ukomfortabel og ikke liker å tro noe

Og dersom du hadde søkt det opp istedetfor å bli gærn og kalle andre for konspiratorikere, så kan du finne ut at fiber er blant næringsstoffene som kan bli ødelagt i prosesser der man ultraprosesserer: Depending on the degree of processing, nutrients can be destroyed or removed. Peeling outer layers of fruits, vegetables, and whole grains may remove plant nutrients (phytochemicals) and fiber. Heating or drying foods can destroy certain vitamins and minerals. Although food manufacturers can add back some of the nutrients lost, it is impossible to recreate the food in its original form. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/processed-foods/

Merk at mye toro er nettopp tørket

Når man snakker om ultraprosessert mat burde man fokusere på hvilken prosess mate går gjennom og hva den prosessen ødelegger, som for eks vitaminer. Istedetfor å snakke om hvor prosessert noe er. Enkelte typer prosessering ødelegger veldig lite av næring, andre prosesser ødelegger mye av vitaminer og fiber. Sistnevnte er selvsagt blant den aller mest usunne maten

Endret av Refreng
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 22.10):

Toro er en god base og godt utgangspunkt. Synes hjemmelaget ofte smaker tamt og kjedelig, eller i hjel krydret. Ingenting i mellom. Mens Toro er en god base, som du kan lage som du selv vil. Det på baksiden er bare et forslag til hvordan du kan lage det. Du må ikke bruke 3 dl melk og 6 dl vann. Du kan ta 6 dl melk og 3 dl fløte. Eller 3 dl melk, 3 dl fløte og 3 vann. Du kan mikse som du selv måtte ønske og få maten slik du vil ha det. Du kan ta mindre kjøtt og tilsette grønnsaker i stede. Du krydrer slik du selv ønsker, og du trenger ikke mye siden de allerede inneholder noe smak fra før av. 

Toro er kjedelig hvis du lager den 100% etter pakken. 

Anonymkode: 52760...085

Ultraprosessert spikersuppe med andre ord.

Anonymkode: 78378...2d7

Skrevet

Kjøpte akkurat 20 poser Bergens fiskesuppe til 10 kr posen. Putter i 300 g selvfisket torsk eller sei, eller litt laks/ørret for fine farger. Strimlet gulrøtter, vårløk, paprika samt en god skje currypasta eller litt hjemmedyrkede chilli. Strør litt reker på toppen. Serveres med creme fresh, koriander og nystekt brød eller foccatia. Toro er helt topp utgangspunkt til å lage gode retter. 

Anonymkode: ae707...c47

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Å lage en tråd her inne om at halv- eller helfabrikata er godt er som å be om trøbbel. Her på Kvinneguiden spiser folk bare gourmetmat, må du skjønne. Og alt lages fra bunnen av. De fleste melker sikkert si eiga ku, og høster sitt eget korn, også. For alt annet smaker jo søppel, og er vel egentlig helt uspiselig.

Skulle likt å sett mange av disse folka smake Toro sine retter, og andre lignende merker, i en blindtest for å se hvordan smaksløkene deres hadde vært da. Eller rett og slett bare tatt inn ei søt, eldre, Italiensk dame som presenterte "sin" lasagne, som i realiteten er Toro sin, og fått de til å prøve den. Da hadde den nok fått skryt for å være sååå god og autentisk.

Alt av ferdigmat i Norge får masse tyn av for å være heeeelt uspiselig. Det er liksom sport i å være den som hater ferdigmat aller mest, og spiser aller mest mat fra bunnen av. Det er av en eller annen grunn en status i det.

Jeg laget mitt eget kjøtt, lager egen kjøttdeig, har egen melk og egne rotgrønnsaker, så der er jeg kanskje skyldig😂 Men siden jeg har så gode råvarer bestandig, bruker jeg lett toro når jeg er matlei eller travel😄 Noen mesterkokk er jeg vel neppe heller, for synes toro ofte er gode baser, og bruker ofte saus fra toro til hverdags, mye lavere på kcal. 

Hysteriet har gått for langt nå tenker jeg..

Anonymkode: c5dcc...1f3

• Liker 4
Skrevet

Toro er kjempegreier, bruker det som en base og har oppi ekstra grønnsaker og stæsj. Toro er min beste venn!

Anonymkode: e7a2d...8a7

• Liker 4
Skrevet
Refreng skrev (3 timer siden):

Hvorfor er ikke det logisk? Du lager noe som smaker godt, fjerner fiber eller lignende som metter. Du selger mer fordi kundene spiser mer.

Å kalle noe konspirasjon er ikke et argument. Det er bare noe folk har begynt å slenge ut med hver gang de føler seg ukomfortabel med hva folk sier. At du syntes det er ubehagelig å tenke at et folkekjært merke som toro faktisk lurer deg, er din sak. Ikke sleng med leppa fordi du er ukomfortabel og ikke liker å tro noe

Og dersom du hadde søkt det opp istedetfor å bli gærn og kalle andre for konspiratorikere, så kan du finne ut at fiber er blant næringsstoffene som kan bli ødelagt i prosesser der man ultraprosesserer: Depending on the degree of processing, nutrients can be destroyed or removed. Peeling outer layers of fruits, vegetables, and whole grains may remove plant nutrients (phytochemicals) and fiber. Heating or drying foods can destroy certain vitamins and minerals. Although food manufacturers can add back some of the nutrients lost, it is impossible to recreate the food in its original form. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/processed-foods/

Merk at mye toro er nettopp tørket

Når man snakker om ultraprosessert mat burde man fokusere på hvilken prosess mate går gjennom og hva den prosessen ødelegger, som for eks vitaminer. Istedetfor å snakke om hvor prosessert noe er. Enkelte typer prosessering ødelegger veldig lite av næring, andre prosesser ødelegger mye av vitaminer og fiber. Sistnevnte er selvsagt blant den aller mest usunne maten

Slutt å tillegg meg meninger jeg ikke har. Jeg syns ikke det er ubehagelig at et "folkekjært" merke som Toro faktisk lurer meg som du så "fint" sier. Jeg bruker ikke så mye Toro, men bruker litt av og til som base. Jeg blir minst like mett av Toro som av hjemmelaget mat helt fra bunnen av, så det at den maten demper metthetsfølelsen er bare tullball selv om ultraprosseseringen "knuser" noe av næringen. At ultraprossesert mat ikke er sunt vet vel de fleste, men man trenger ikke bli hysterisk heller. Og de færreste bruker vel bare ultraprossesert mat selv om mange bruker Toro og Knorr som base?

Kanskje grunnen til at du spiser så mye mer av Toro enn av hjemmelaget mat er at du egentlig liker Toro bedre, men bare ikke tør å innrømme det for deg selv? ;) 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest Refreng
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Slutt å tillegg meg meninger jeg ikke har. Jeg syns ikke det er ubehagelig at et "folkekjært" merke som Toro faktisk lurer meg som du så "fint" sier. Jeg bruker ikke så mye Toro, men bruker litt av og til som base. Jeg blir minst like mett av Toro som av hjemmelaget mat helt fra bunnen av, så det at den maten demper metthetsfølelsen er bare tullball selv om ultraprosseseringen "knuser" noe av næringen. At ultraprossesert mat ikke er sunt vet vel de fleste, men man trenger ikke bli hysterisk heller. Og de færreste bruker vel bare ultraprossesert mat selv om mange bruker Toro og Knorr som base?

Jeg har røyka i 30 år uten å få kreft, så det er tullball at man kan få kreft av røyking

Kanskje grunnen til at du spiser så mye mer av Toro enn av hjemmelaget mat er at du egentlig liker Toro bedre, men bare ikke tør å innrømme det for deg selv? ;) 

Her viser du nok litt ignoranse når det gjelder kost og ernæring. Det er velkjent at dersom du spiser for eks potetgull så kan du spise mye kalorier selv om du ikke er sulten. Men du klarer ikke spise store mengder kalorier med brokkoli på samme måte. Kombinasjon fett og sukker gjør det lettere for mennesker å spise uten å bli mette. Det er et utbredt fenomen. Noen få har sterkere sperrer mot selv å spise mye for eks sjokolade, men de aller fleste kan lett spise 200g melkejokolade på en gang, eller en stor pose potetgull selv om de spiste middag for en time siden. Det har ikke noe med at middagen du spiste var dårlig å gjøre, det handler om at visse typer mat fungerer annerledes i kroppen der man kan spise og spise uten å føle seg mett.

Fiber er et stoff som gir mettehtsfølelse, og de ultraprosesserte produktene som ødelegger fiberet i prosessen der maten blir lagd, vil mette mindre. Dette er bare biologiske prosesser

Skrevet

Hold nå kjeft om man røyker,og i tillegg maser om at Toro er kreftfremkallende. Snakk om å sitte i glasshus. 😂 De kreftpinnene er ikke godt for noe..

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Tidsklemme, transportarbeid, skift og reiser, helse, sykdom,alderdom og fattigdom.Krig og klima. samliv og brudd. Spisevaner, oppvekst, geografi, kunnskap og økonomi.   Det er mange grunner til hva hvermansen velger å spise.

Akkurat nå lever vi i en dyr tid med mye usikkerhet,og jeg kan bare ikke forstå at noen henger seg opp i at andre tar noen snarveier for å få mat på bordet, enten det heter Toro eller noe annet.

Endret av Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2023 den 19.06):

Jeg synes det er artig at man tenker at motsatsen til Toro og ferdigmat, er gourmetmat.

Kjøper mann egg, fisk,kjøtt, fugl og grønnsaker. Og har diverse krydder kommer man skrekkelig langt, uten å være "fin" på det fordi man ikke liker ferdigmat, poser osv.

Eller, jeg skjønner hvorfor man velger Toro og lignende fast, dersom man tenker egg, fisk, kjøtt,fugl,grønnsaker og krydder er avanserte greier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 17.49):

Nei, jeg tilhører ikke Toros pr.avdeling. Jeg er en vanlig mann som har fått øynene opp for disse posene fra Toro. Smaker jo kjempegodt, er forholdsvis billige, og kan lagres lenge slik at det går an å kjøpe mye på salg. Kan ikke være så usundt heller, er jo bare tørkede råvarer. Og kjempebra for miljøet. Tenk på hvor mye forurensende transport som unngås fordi de ikke frakter masse vann. 

Anonymkode: 8104e...4a2

Tja….tørket er greit nok, men jeg må drikke minst 1l vann resten av dagen fordi jeg omtrent tørster meg fordervet etter en Toro middag, så slik mat er ikke for pyser. Men er man vant til dette er det vel en tilvenningssak. 

Anonymkode: f2913...24c

Skrevet
Refreng skrev (23 timer siden):

Jeg har røyka i 30 år uten å få kreft, så det er tullball at man kan få kreft av røyking

Her viser du nok litt ignoranse når det gjelder kost og ernæring. Det er velkjent at dersom du spiser for eks potetgull så kan du spise mye kalorier selv om du ikke er sulten. Men du klarer ikke spise store mengder kalorier med brokkoli på samme måte. Kombinasjon fett og sukker gjør det lettere for mennesker å spise uten å bli mette. Det er et utbredt fenomen. Noen få har sterkere sperrer mot selv å spise mye for eks sjokolade, men de aller fleste kan lett spise 200g melkejokolade på en gang, eller en stor pose potetgull selv om de spiste middag for en time siden. Det har ikke noe med at middagen du spiste var dårlig å gjøre, det handler om at visse typer mat fungerer annerledes i kroppen der man kan spise og spise uten å føle seg mett.

Fiber er et stoff som gir mettehtsfølelse, og de ultraprosesserte produktene som ødelegger fiberet i prosessen der maten blir lagd, vil mette mindre. Dette er bare biologiske prosesser

Det er tullball at man kan få kreft av røyking. Man kan derimot få drahjelp av røyken om en er disponert for å kunne utvikle kreft.

Anonymkode: 4a190...238

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...