AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Del Skrevet 2. november 2023 Psykologen min ønsker at jeg tar en evnetest fordi jeg ikke klarer å ta nytte av behandling, blant annet. (Er i behandlingen for depresjon, angst og ptsd. For noen år tilbake tok jeg en lignende test, men da hos nevropsykolog. Scoret normalt på det matematiske og språkferdigheter, men lå godt under snittet på hukommelse, konsentrasjon og disse mønster oppgavene. Pga min psykiatriske tilstand på daværende tidspunkt, ble det ikke gjennomført flere tester eller utredninger, men de ønsket at jeg tok en ny når ansten og depresjonen var bedre. Nå skal jeg altså ta en ny test, men formen er enda dårligere. Jeg er redd jeg kommer til å score så dårlig at jeg får diagnosen lettere psykisk utviklingshemming. Kan godt være jeg er det og, men da ønsker jeg ikke å vite det...kommer til knekke det lille som er igjen av meg. Flere som har vært i lignende situasjon? Og om det skulle vise seg at jeg er utviklingshemmet, hva blir konsekvensene av det? Jeg er 27 år, om det skulle ha noen betydning. Kommer de til å ta lappen min og nekte meg barn i fremtiden? Anonymkode: 2351a...d52 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #2 Del Skrevet 2. november 2023 Konsekvensene er nok individuelle. Husk at dersom du har en form for utviklingshemming utløser det også rettigheter. Anonymkode: 9f449...3fe 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Del Skrevet 2. november 2023 Prøv ISTDP. Man blir lett tilbakestående av alt du nevner. Ville ikke tatt evnetest i sånn tilstand. Anonymkode: 9c053...f74 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Del Skrevet 2. november 2023 Man kan vel score lavt/lavere på en slik test når man er psykisk dårlig enn man ville gjort til vanlig?? jeg vet at min hukommelse og logiske tenkning ikke fungerer så bra nå og sliter med behandling, men det er jo nettopp symptoner på tilstanden jeg er i nå- utslitt og angstpreget. er jo ikke utviklingshemmet av den grunn. Anonymkode: dee59...9b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Del Skrevet 2. november 2023 Hukommelse har ikke noe mrd evner å gjøre. I så fall ville mange tenåringer og menn hatt PU... Anonymkode: 4c001...9df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hukommelse har ikke noe mrd evner å gjøre. I så fall ville mange tenåringer og menn hatt PU... Anonymkode: 4c001...9df Takk for svar alle sammen. Problemet var bare at jeg fikk angstanfall flere ganger den første gangen (sosial angst og agorafobi) så måtte flere ganger ta en pause og sette meg i bilen for å gråte, før jeg klarte å hente meg inn igjen. (Var også alvorlig deprimert på det tidspunktet) Å se sammenhengen mellom div mønstre osv er veldig vanskelig for meg i en slik setting. Har tatt Mensa sin hjemmetest, og scorer normalt der, 107. Den som ble gjort hos nevropsykologen havnet jeg litt i grenseland, men pga min psykiske tilstand ville de vente med å konkludere med noe. Angsten gjør meg rett og slett dum. Så dum at jeg nesten begynner å tro at jeg faktisk bare er dum, og da er jeg redd de tar lappen min og mine kanskje fremtidige barn, og det fordi jeg ikke virker mottakelig for behandling. Ønsker å slutte, men vet ikke om det heller er så fornuftig. Anonymkode: 2351a...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 3. november 2023 #7 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hukommelse har ikke noe mrd evner å gjøre. I så fall ville mange tenåringer og menn hatt PU... Anonymkode: 4c001...9df Jo korttidshukommelse korrelerer med IQ, derfor testes dette i evnetester som WAIS. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #8 Del Skrevet 3. november 2023 Gregarious skrev (5 timer siden): Jo korttidshukommelse korrelerer med IQ, derfor testes dette i evnetester som WAIS. Jeg har IQ på 135, men korttidshukommelse eier jeg ikke. Burde de samsvart bedre? Anonymkode: f19d4...947 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 3. november 2023 #9 Del Skrevet 3. november 2023 Snakk med behandleren din om dine bekymringer. ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #10 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar alle sammen. Problemet var bare at jeg fikk angstanfall flere ganger den første gangen (sosial angst og agorafobi) så måtte flere ganger ta en pause og sette meg i bilen for å gråte, før jeg klarte å hente meg inn igjen. (Var også alvorlig deprimert på det tidspunktet) Å se sammenhengen mellom div mønstre osv er veldig vanskelig for meg i en slik setting. Har tatt Mensa sin hjemmetest, og scorer normalt der, 107. Den som ble gjort hos nevropsykologen havnet jeg litt i grenseland, men pga min psykiske tilstand ville de vente med å konkludere med noe. Angsten gjør meg rett og slett dum. Så dum at jeg nesten begynner å tro at jeg faktisk bare er dum, og da er jeg redd de tar lappen min og mine kanskje fremtidige barn, og det fordi jeg ikke virker mottakelig for behandling. Ønsker å slutte, men vet ikke om det heller er så fornuftig. Anonymkode: 2351a...d52 Bare utifra hvordan du skriver her inne, kan jeg garantere deg at du ikke er PU . Anonymkode: 4153a...39b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #11 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har IQ på 135, men korttidshukommelse eier jeg ikke. Burde de samsvart bedre? Anonymkode: f19d4...947 Har mye dårligere korttidshukommelse nå når jeg er utbrent og full av angst enn jeg var/vanligvis er. Så å ta en sånn test når man er syk gir jo feil resultat, er jo ikke utviklingshemmet for det?! Anonymkode: dee59...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #12 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar alle sammen. Problemet var bare at jeg fikk angstanfall flere ganger den første gangen (sosial angst og agorafobi) så måtte flere ganger ta en pause og sette meg i bilen for å gråte, før jeg klarte å hente meg inn igjen. (Var også alvorlig deprimert på det tidspunktet) Å se sammenhengen mellom div mønstre osv er veldig vanskelig for meg i en slik setting. Har tatt Mensa sin hjemmetest, og scorer normalt der, 107. Den som ble gjort hos nevropsykologen havnet jeg litt i grenseland, men pga min psykiske tilstand ville de vente med å konkludere med noe. Angsten gjør meg rett og slett dum. Så dum at jeg nesten begynner å tro at jeg faktisk bare er dum, og da er jeg redd de tar lappen min og mine kanskje fremtidige barn, og det fordi jeg ikke virker mottakelig for behandling. Ønsker å slutte, men vet ikke om det heller er så fornuftig. Anonymkode: 2351a...d52 Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men jeg fikk beskjed om at min angst gjorde det umulig å se mine reelle evner. Er du i enda dårligere form er det rart å skulle teste deg, Anonymkode: 111da...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 3. november 2023 #13 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har IQ på 135, men korttidshukommelse eier jeg ikke. Burde de samsvart bedre? Anonymkode: f19d4...947 Det er korrelasjon, men det finnes selvsagt unntak. På samme måte som de som får lungekreft ofte røyker så finnes en del som aldri har røykt. Når det gjelder IQ så er det meningsløst å diskutere på bakgrunn av individuelle resultat siden 90+% enten overdriver eller lyger om deres resultat. (Eller tror online test gir korrekt estimat). I følge en del tråder om IQ så ligger jo snitte på IQ blant KG på 125-140. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 3. november 2023 #14 Del Skrevet 3. november 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har IQ på 135, men korttidshukommelse eier jeg ikke. Burde de samsvart bedre? Anonymkode: f19d4...947 Dersom du tester 15-30 poeng under på kortidshukommelse tyder det som regel på et problem, som for eks ADHD. Dersom du bare tror at du har dårlig kortidshukommelse, så kan det være at den er bedre enn du er klar over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #15 Del Skrevet 3. november 2023 Gregarious skrev (3 timer siden): Det er korrelasjon, men det finnes selvsagt unntak. På samme måte som de som får lungekreft ofte røyker så finnes en del som aldri har røykt. Når det gjelder IQ så er det meningsløst å diskutere på bakgrunn av individuelle resultat siden 90+% enten overdriver eller lyger om deres resultat. (Eller tror online test gir korrekt estimat). I følge en del tråder om IQ så ligger jo snitte på IQ blant KG på 125-140. Var hos nevropsykolog å tok testene, og der fikk jeg både vite IQ og hvordan det lå an på de andre punktene. Jeg prøvde ikke skryte av IQ-en min, men er interessant å se vite om det jeg opplever er unormalt. Jeg er mensamedlem, men enhver som hadde møtt meg og holdt en samtale ville ikke tenkt at jeg har veldig høy IQ. Anonymkode: f19d4...947 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 3. november 2023 #16 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Var hos nevropsykolog å tok testene, og der fikk jeg både vite IQ og hvordan det lå an på de andre punktene. Jeg prøvde ikke skryte av IQ-en min, men er interessant å se vite om det jeg opplever er unormalt. Jeg er mensamedlem, men enhver som hadde møtt meg og holdt en samtale ville ikke tenkt at jeg har veldig høy IQ. Anonymkode: f19d4...947 Det var ikke rettet mot deg spesifikt, mer en generell betraktning. En må ha hele test-settet for å kunne vurdere betydning av deloppgavene å de respektive resultater. Det er blitt gjort forskning som viser at personer med eksempelvis dysleksi kan gjøre det dårligere på deloppgaver som testet korttidshukommelse slik som tallrekke. Om det er en generell oppfattelse at en sliter med hukommelse så er det gjerne innlæringen som ikke er optimal. Jeg hadde selv utfordringer med tilbakekalling av større mengder informasjon som var et resultat av dårlig innlæring. Etter å ha trent på teknikker så kan en huske hundrevis av tall uten noe problemer. Dette er teknikker som alle med normal og høyere evner kan lære seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #17 Del Skrevet 3. november 2023 Hei. jeg tok en sånn wais test hos dps.. som endel av utredning.. gjorde d svært dårlig på deler av testen . Som hukommelse, repetere hva som ble sagt av tallrekker og klare å si tall baklengs etter de ble lest opp.. og forståelse av språk og instrukser , men som da henger sammen med oppmerksomhet og hjernestøy hos meg. Jeg skåret svært høyt på andre oppgaver man må ha intelligens for, matriser osv..jeg er utrolig treg og muntlige beskjeder og språk generelt er vanskelig å «ta inn» å prosessere, oppfattes ofte som dum (føler jeg). Ett stort sprik med andre ord.. som indikerer og styrker teori om en eventuell diagnose. Er oppgaver i testen som er svært enkle.. peke på d samme bilde som psykologen- Lage likt mønster med brikker på bordet, som det er på arket. Syntes de oppgavene var merkelig enkle (bhg nivå)- men det er nok de aller enkleste der som indikerer hvor dårlige evner man har hvis man ikke greier de. Er ganske sikker på , fra måten du ordlegger deg på at du ikke har iq under 90/100.. som og er gjennom snittet. Man kan føle seg så innmari dårlig som meg da fks å likevel ha en iq på ca 130. Men selv d gjør meg ingen nytte pga d jeg sliter med. Er nesten en forbannelse å ha høy iq men en hjerne som ikke kan dra nytte av det i alle aspekter av hjernens funksjon. Mener denne testen er veldig god og ville takket ja til den🩷 den luker ut å finner hvilke områder du er god og hvilke du sliter med. Anonymkode: f6e34...757 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #18 Del Skrevet 3. november 2023 Testen til Mensa måler kun flytende intelligens. WAIS, som psykologer bruker, tester både flytende (ny læring) og krystallisert IQ (tilegnet kunnskap). Litt OT: Jan Helge Andersen og Viggo Kristiansen fikk faktisk en helt gjennomsnittlig skår på flytende IQ (100 og 99). Det var på deltesten for krystallisert IQ at de fikk resultater langt under snittet (77 og 71). Kilde: VG Anonymkode: d27d6...133 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #19 Del Skrevet 4. november 2023 Det jeg hadde problemer med på den testen var å huske ord som ble sagt i rasende fart og man skulle huske etterpå. Ca 20 ord i slengen. Ble totalt blank i hodet. Hjalp heller ikke at vi satt på et kott av et kontor, og når jeg ba hun åpne vinduet for at jeg skulle få litt luft, så nektet hun, fordi det var for kaldt ute😄. Anonymkode: 4153a...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #20 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Testen til Mensa måler kun flytende intelligens. WAIS, som psykologer bruker, tester både flytende (ny læring) og krystallisert IQ (tilegnet kunnskap). Litt OT: Jan Helge Andersen og Viggo Kristiansen fikk faktisk en helt gjennomsnittlig skår på flytende IQ (100 og 99). Det var på deltesten for krystallisert IQ at de fikk resultater langt under snittet (77 og 71). Kilde: VG Anonymkode: d27d6...133 Men om man er full av angst etc så vil man jo score dårligere på ny kunnskap.. betyr ikke at msn er utvhemma.. når man har klart det fint før Anonymkode: dee59...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå