Gå til innhold

Katt som vil spise hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 4 år gamle hannkatt har nå i høst begynt å legge på seg, og i dag er han 6,1 kg.

Han er vant til å spise når han vil og har regulert dette selv, men ikke nå lenger fordi han maser om mat konstant med en gang bollen er tom.

Jeg er redd han blir for tykk, men 6,1 kg for en lang hannkatt er kanskje ikke for mye?

Anonymkode: 46066...d24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bollen skal ikke være tom

Anonymkode: e6b34...aaf

Skrevet

Hva gir du han å spise? En katt bør vel alltid ha tørrfôr tilgjengelig mens våtfor er en gang for dagen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bollen skal ikke være tom

Anonymkode: e6b34...aaf

Dette stemmer ikke. Katter skal ikke overfóres. Det står på pakken hvor mye de skal ha per dag, og det er faktisk overraskende lite. De trenger ikke en full skål til enhver tid, og i alle fall ikke når de begynner å bli overvektige. 

Skrevet

Katter skal kunne spise når de vil. Hvis katten din plutselig spiser mye mer enn vanlig kan du høre med veterinær.

Anonymkode: 09af6...0e8

Skrevet

Forsøk å bytte for. Vår katt får mat tre ganger om dagen. Ikke noe mas, utenom når klokka nærmer seg😅 Han er rundt 6 kg og stabil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min 4 år gamle hannkatt har nå i høst begynt å legge på seg, og i dag er han 6,1 kg.

Han er vant til å spise når han vil og har regulert dette selv, men ikke nå lenger fordi han maser om mat konstant med en gang bollen er tom.

Jeg er redd han blir for tykk, men 6,1 kg for en lang hannkatt er kanskje ikke for mye?

Vekt kommer ann på rase,men om det er en huskatt er han over det som anses som normalvekt.

Anonymkode: 42ce6...3c8

Skrevet

Jentepusen min Maja var veldig tykk og god 😻

• Hjerte 1
Skrevet
blåbærpai skrev (17 minutter siden):

Forsøk å bytte for. Vår katt får mat tre ganger om dagen. Ikke noe mas, utenom når klokka nærmer seg😅 Han er rundt 6 kg og stabil. 

Han får tørrfor utenom kokt sei én til to ganger i uken.

Ts 

Skrevet
blåbærpai skrev (3 timer siden):

Hvilket for bruker du?

Ts

Skrevet

Det er ikke hyggelig med overvektige katter, det fører til helseproblemer akkurat som hos mennesker. Så man kan absolutt begrense maten dersom katten legger på seg for mye. Du kan kjøpe spesialfor på dyrebutikken for overvektige katter, og følge mengden på pakken. 

Anonymkode: c95dd...79d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilket for bruker du?

Ts

Hills. Prøvd litt forskjellig, men falt på dette og katten virker veldig fornøyd. Og mett😸

• Nyttig 1
Skrevet

Det er forståelig at du er bekymret for kattens vektøkning. Selv om 6,1 kg kanskje ikke er for mye for en lang hannkatt, er det viktig å holde øye med vekten for å sikre at han forblir sunn. Du kan vurdere å prøve å regulere fôringen ved å gi ham faste måltider i stedet for å la ham spise når han vil. Snakk gjerne med veterinæren din for råd om riktig porsjonskontroll og eventuelle diettendringer.

Anonymkode: e117a...10d

• Nyttig 1
Skrevet

6 kg trenger overhode ikke være mye for en voksen hannkatt. Og det kan også være ekstrem overvekt for en voksen hannkatt...

Hvor mye har han veid tidligere ? Hvilket for får han? Hva har veterinærer sagt tidligere om vekten hans?

Jeg har to hannkatter, begge huskatt. En har fin vekt på 3,5 kg og en har idealvekt på 6,5 kg, men går opp til 7,2 på vinteren.

Anonymkode: bef73...578

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

6 kg trenger overhode ikke være mye for en voksen hannkatt. Og det kan også være ekstrem overvekt for en voksen hannkatt...

Hvor mye har han veid tidligere ? Hvilket for får han? Hva har veterinærer sagt tidligere om vekten hans?

Jeg har to hannkatter, begge huskatt. En har fin vekt på 3,5 kg og en har idealvekt på 6,5 kg, men går opp til 7,2 på vinteren.

Anonymkode: bef73...578

Han var hos dyrlegen for 6 mnd siden og da var han 5,6 eller 5,8 kg og hun sa han var helt grei.

Hvorfor går hannkatter opp i vekt om vinteren?

Han får tørrfor fra Hills og kokt sei som våtfor

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...