Gå til innhold

Litt bekymret for min Førsteklassing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har noen bekymringer for min førsteklassing som startet nå i høst. Mye mulig jeg overtenker og bekymrer meg unødig, men isåfall er det godt å få det bekreftet også. 

Jeg har en 6 åring hvertfall som faglig trives og utvikler seg bra på skolen. Bekymringene mine er at læreren siden starten har sendt en del meldinger om barnets situasjon på skolen. 

-Første melding handlet om at barnet søkte mot eldre elever å terget de på seg, endte med at barnet bet det ene større barnet da det større barnet løp etter for å jage. Mitt barn ble skremt å derfor bet det. Vi snakket med barnet om at det skulle leke med barn på sin alder å dette stoppet. 

-Melding nr 2 handlet om at barnet noen ganger sa det skulle på do men endte opp med å gå i garderoben eller prøve seg i å leke istedenfor. Snakket med barnet om dette å det bedret seg. 

-Melding nr 3 handlet om at barnet hadde hatt noen dager der det hadde slengt seg med noen andre å torget og vært ekkel med et annet barn. Vi pratet med barnet å dette stoppet, å barna er nå gode venner å leker godt sammen. 

-I dag kom Melding nr 4 om at barnet har hatt en vanskelig dag å ikke ville komme inn fra friminutt, å gjennom dagen har barnet vært litt vanskelig i forhold til å ta i mot beskjeder å gjøre det barnet har blitt bedt om. 

Er det normalt å få så mange meldinger i starten, har jeg et "vanskeligere" barn enn andre, eller er jeg helt på bærtur å dette er normalt for skolestartere? 

Jeg vil bare møte barnet i dette på riktig måte slik at mitt barn og klassevennene har det best mulig. 

Anonymkode: 8b9ba...8ef

Skrevet

Jeg kan ikke svare på om det er normalt å få så mange meldinger ved skolestart (men jeg vil egentlig tro og håpe at det ikke er normal praksis), men jeg er selv pedagogisk leder i barnehage og kan snakke ut i fra mitt standpunkt. Er sms er kommunikasjonsform dere har blitt enige om? Eller finnes det rom for å formidle slike beskjeder i f.eks. levering/henting? I meldingene du viser til, uttrykker læreren er fokus på det som er vanskelig i barnets skolehverdag, det kan være veldig viktig å snakke om sånt, men jeg ville foretrukket en annen kommunikasjonsform. Dersom du kun har fått slike meldinger, og ingen mer «positive», så opplever det som problematisk. 

Anonymkode: 72bde...254

Skrevet

Takk for svar. 

Dette er den kommunikasjonplattformen skolen bruker til slike beskjeder. Barnet går på Sfo å derfor møter vi ikke læreren på daglig basis. Det kommer selvsagt også positive tilbakemeldinger.

Anonymkode: 8b9ba...8ef

• Liker 1
Skrevet

Det er bra skolen kommuniserer med deg om det som oppstår tenker jeg. Langt fra alle skoler gjør det. Det åpner for at man kan følge opp hjemme og man får bedre oversikt over hvordan skolehverdagen faktisk er. Jeg har også fått noen beskjeder da min eldste gikk i førsteklasse ja, om det var noe spesielt. Blitt mindre og mindre etterhvert som han ble eldre. Førsteklassinger er ikke så store og heller ikke ferdig utlært sosialt. 

Anonymkode: 3de06...e6b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg kan ikke svare på om det er normalt å få så mange meldinger ved skolestart (men jeg vil egentlig tro og håpe at det ikke er normal praksis), men jeg er selv pedagogisk leder i barnehage og kan snakke ut i fra mitt standpunkt. Er sms er kommunikasjonsform dere har blitt enige om? Eller finnes det rom for å formidle slike beskjeder i f.eks. levering/henting? I meldingene du viser til, uttrykker læreren er fokus på det som er vanskelig i barnets skolehverdag, det kan være veldig viktig å snakke om sånt, men jeg ville foretrukket en annen kommunikasjonsform. Dersom du kun har fått slike meldinger, og ingen mer «positive», så opplever det som problematisk. 

Anonymkode: 72bde...254

Det er nok ganske vanlig å få en sms eller telefon, da de fleste førsteklassinger går på SFO. Man leverer jo heller ikke slik som i en barnehage hvor man følger  barnet inn. 

Anonymkode: 3de06...e6b

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som barnet ditt mangler både sosial trening, og forståelse for hvem som bestemmer. Sosial trening bør du absolutt jobbe med, blir han ført upopulær fordi han terger og biter er det en hard jobb å skaffe venner etterhvert. 

Anonymkode: 3ef3f...dae

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Kjenner du igjen denne type adferd fra før av? Skjedde dette i barnehagen også? Hvis dette kun har oppstått på skolen, tenker jeg det er litt spesielt. 

Anonymkode: 65a69...751

• Liker 3
Skrevet

Så bra at de sender deg melding slik at du blir bevisst på hva som skjer og slik at du kan ta tak i det! Fantastisk! Du er heldig som har slike klasseforstander for din førsteklassing.

Tett dialog og oppfølgning er forhåpentligvis vare det som skal til for at barnet finner ut av sin elevrolle.

Anonymkode: f32e3...729

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har to gutter, 2. og 4. klasse. Jeg var fått en melding på eldste.. En annen mor som har barn i 2. klasse får stadig meldinger. Jeg tolker det slik at barnet ditt er et litt vanskelig barn ja. 

Anonymkode: 00d20...179

• Liker 5
Skrevet

Fire slike meldinger og det er bare 2. november. Dette er ikke normalt, nei, men flott at skolen tar tak og gir deg tydelige beskjeder. Det virker som du har tatt tak i utfordringene og at ting går seg til etter hver hendelse. 

Anonymkode: c036d...1bf

• Liker 3
Skrevet

Vi har for øvrig en gutt i 3. klasse og har fått én slik melding på disse to årene. Og det var om noe mindre alvorlig enn de tingene du nevner. 

Anonymkode: c036d...1bf

Skrevet

Har hatt 4 barn som nå er ferdig med grunnskole og fått en sånn melding på den ene. Tenker at barnet ditt trenger litt ekstra og ikkje klarer helt å innordne seg regler og sosiale koder.

• Liker 1
Skrevet

Dere virker til å være i etterkant med oppdragelsen. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker dette er et barn som syns det er vanskelig å finne sin plass. Som syns det er vanskelig å vite hva som er rett og galt. 

Jeg har en førsteklassing selv og en i 2. Klasse. Hadde ikke vært sjokkert om jeg hadde fått den infoen om gutten i 1. Klasse. Han er en veldig aktiv gutt, veldig sosial men også veldig spontan. 

Har ikke fått noen sånne meldinger og tenker de kanskje har en lavere terskel for å sende ut sånt fra denne læreren? Kanskje du kan be om en samtale hvor du får høre litt mer, så det blir litt mer toveis. Og også hva som burde gjøres. Der bør de også komme med forslag og evt. tiltak tenker jeg (hvis dette er så problematisk...). 

Anonymkode: b1f4c...5e8

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere virker til å være i etterkant med oppdragelsen. 

TS, ikke bry deg om kommentarer sånn som denne. Kunnskapsløst.

Anonymkode: 86a8e...2cc

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg har en 8. klassing som aldri har fått noen slike meldinger. Jobber selv som lærer (men med større barn) og det er sjelden jeg trenger å sende melding med hjem. Men det kan jo hende de må gjøre det oftere med de minste for å luke vekk uønsket atferd.

Anonymkode: 9765f...a97

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS, ikke bry deg om kommentarer sånn som denne. Kunnskapsløst.

Anonymkode: 86a8e...2cc

Det er absolutt ikke kunnskapsløst. Mor skriver selv meldingene fra lærer fører til at mor snakker med barnet. Barnet endrer adferd. Hva med å snakke med barn før uønsket adferd, slik at barnet slipper å bli satt i slike vanskelige situasjoner? 

• Liker 3
Skrevet

Vi har et barn som begynte på skolen i høst

Har ikke hørt et pip. Kun at dette er en jente som har massevis av venner. 

Skrevet

Mitt inntrykk hos oss er at de prøver å løse mest mulig på skolen, og at det bare er når det topper seg at det sendes melding hjem. Gutten din sin oppførsel er ganske ekstrem, med biting, terging, erting, ekkel med andre barn, stikker av og hører ikke etter og følger ikke beskjeder. Ville fulgt dette tettere med skolen for å høre hva de gjør, var har slik i barnehagen også? Har de noen ekstra folk de kan sette inn for å hjelpe læreren?

At man sliter litt med å finne plassen sin på skolen og har mer lyst til å leke enn å sitte stille - det er normalt. Det er også normalt å få beskjeder om det. Derimot er dette med erting, plaging og biting noe du må ta tak i, det er helt uakseptabelt. Han blir fort en mobber som ødelegger livet til andre barn. Slike barn blir sjeldent invitert på besøk og kan slite med å finne seg venner. Her i huset ber vi barna holde seg unna de som plager dem hvertfall, man kan ikke redde hele verden. 

Anonymkode: 7dbb9...e1e

• Liker 7
Skrevet

Tenker at ungen tester grenser og skolen gir deg som forelder mulighet å korrigere. Det er jo bra. Det er ikke alle som ramler rett ned i skoleboksen uten litt oppstartsproblemer, men så lenge ungen tar tilbakemeldingene så går det seg nok til.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...