AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Når man hører det utrykket, så er det vanskelig å ikke tolke det som om mange mener at det er viktigere å holde kona glad, enn det er at hun skal gjøre han glad, for å beholde husfreden. Erfaringer fra damer er også at det ofte forventes at det er en skjev balanse der, at det er andre "regler" for de enn mannen, men mulig det var uflaks. Hva tenker dere om utrykket, hva legger dere i det? Og er utrykket et tegn på at det ofte er en skjevhet i forhold når det gjelder dette? Anonymkode: 3234d...3af 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 Som kvinne kan jeg ikke fordra det uttrykket. Det vitner om en holdning til både menn og kvinner jeg mener er foreldet og urettferdig. Det er jo en selvfølge at begge parters lykke er like viktig i et forhold. Anonymkode: 79112...6cf 6 2 11
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 Det jeg legger i uttrykket er at hvis mannen anstrenger seg for å gjøre konen glad, så vil hun også anstrenge seg for å gjøre mannen glad. Så kan man si; hvorfor skal mannen gjøre det? Vel.. Anonymkode: 72ddf...d85 12 1 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Tolker det som at kona er naturlig opptatt av å gjøre mannen glad mens mannen trenger et slags ordtak for å holde fokus. Anonymkode: f2d28...833 28 11
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det jeg legger i uttrykket er at hvis mannen anstrenger seg for å gjøre konen glad, så vil hun også anstrenge seg for å gjøre mannen glad. Så kan man si; hvorfor skal mannen gjøre det? Vel.. Anonymkode: 72ddf...d85 Men utrykket sier jo ingenting om at damen skal anstrenge seg for å gjøre han glad, bare mannen. Og måten jeg hører det blir brukt på, så har jeg aldri fått inntrykk av at det er noe som går begge veier, mer at det er hovedsakelig mannen sin oppgave å holde husfreden, med å konstant please henne, uten at nødvendigvis de samme kjørereglene gjelder for henne Anonymkode: 3234d...3af 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som kvinne kan jeg ikke fordra det uttrykket. Det vitner om en holdning til både menn og kvinner jeg mener er foreldet og urettferdig. Det er jo en selvfølge at begge parters lykke er like viktig i et forhold. Anonymkode: 79112...6cf Ja, veldig gammeldags utrykk, kanskje en grunn for at man sjeldere hører utrykket enn før Anonymkode: 3234d...3af 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 Mannen min lever etter det mottoet, både sier han og det vises. Han gjør meg så lykkelig at jeg igjen ikke klarer å slutte å prøve å glede ham. Resultatet er nå 18 år sammen, to barn, fantastisk sexliv, fortsatt øyeblikk av intens forelskelse, kjærlig hverdag og minimalt med konflikter. Det er et deilig liv. En venninne av meg går i parterapi, og det går mot skilsmisse. Terapeuten sier at det må starte med mannen, han må sørge for at dama føler seg sett, elsket og at de har en genuin emosjonell kobling, for at hun skal ønske å "gi" ham nærhet og sex. Det funker hvertfall veldig bra her. Anonymkode: df2fc...4c5 10 10 12
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mannen min lever etter det mottoet, både sier han og det vises. Han gjør meg så lykkelig at jeg igjen ikke klarer å slutte å prøve å glede ham. Resultatet er nå 18 år sammen, to barn, fantastisk sexliv, fortsatt øyeblikk av intens forelskelse, kjærlig hverdag og minimalt med konflikter. Det er et deilig liv. En venninne av meg går i parterapi, og det går mot skilsmisse. Terapeuten sier at det må starte med mannen, han må sørge for at dama føler seg sett, elsket og at de har en genuin emosjonell kobling, for at hun skal ønske å "gi" ham nærhet og sex. Det funker hvertfall veldig bra her. Anonymkode: df2fc...4c5 Ja, der bekrefter du litt hvordan jeg oppfatter folk bruker det utrykket. At det er viktigere å fokusere på at dama føler seg elsket og sett, enn mannen, må jo alltid starte med mannen.. Anonymkode: 3234d...3af 1
mereo Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 Kan ikke noe for det, men det utrykket et bare kvalmt. Det er noe jeg forbinder med et tidligere vennepar av meg hvor kona alltid sa dette, de brukte kjære over snittet mye også. Men det hørtes ALDRI positivt ladd ut da de brukte det! 2 1
Perfume Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 (endret) Min sin lever også for det, og det gjør at man vil gjøre sitt for at han også er lykkelig! Når det gjelder hva uttrykket kommer fra, tenker jeg at det betyr hva det står. Hvis du gjør dama lykkelig, får du et lykkelig liv. Endret 2. november 2023 av Perfume 1 2
Perfume Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men utrykket sier jo ingenting om at damen skal anstrenge seg for å gjøre han glad, bare mannen. Og måten jeg hører det blir brukt på, så har jeg aldri fått inntrykk av at det er noe som går begge veier, mer at det er hovedsakelig mannen sin oppgave å holde husfreden, med å konstant please henne, uten at nødvendigvis de samme kjørereglene gjelder for henne Anonymkode: 3234d...3af Hva betyr " Happy life" for deg da...? Om det ikke er at du får et lykkelig liv av å gjøre kona lykkelig? 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 mereo skrev (5 minutter siden): Men det hørtes ALDRI positivt ladd ut da de brukte det! Aldri hørt det positivt ladet heller. Men ser jo flere her tolker det som meg, og som synes det er helt greit, men for meg blir en slik skjev balanse i et forhold ødeleggende TS Anonymkode: 3234d...3af 1
Gjest Middelmådig Skrevet 2. november 2023 #13 Skrevet 2. november 2023 Det kommer nok fra at kvinner (på gruppenivå) naturlig tar omsorg for hele familien, både barn og mann, tar ansvar for å holde hjemmet koselig og ryddig, sørger for god mat til middag, at barna har klærne de trenger og får klem og kos, osv. Mens mannens fokus ofte går utover, mot arbeidsliv og kompiser og hobbyer. Derfor et uttrykk som sier noe om at kvinner også trenger omsorg og en mann som har fokus på å sette pris på sin kones innsats og kjærlighet, og ikke bare tar det for gitt at hun ordner med alt det huslige og omsorgsfulle, får plenty tilbake. En lykkelig kone vil gjøre livet til en mann veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #14 Skrevet 2. november 2023 Jeg er kvinne og skilt... Hadde min mann hatt den leveregelen tror jeg vi fortsatt hadde vært gift. 😆 Men altså, det handler ikke om å ha en mann som føyer seg etter kona i ett og alt. Men at kvinner og menn opptrer ulikt i relasjon til hverandre. Synes det forklares bra av Gottman instituttet. Et utdrag: This doesn’t mean women don’t get angry and even contemptuous of their husbands. It just means that they tend to let their husbands influence their decision-making by taking their opinions and feelings into account. Unfortunately, data suggests that men often do not return the favor. Hele artikkelen her: https://www.gottman.com/blog/emotionally-intelligent-husbands-key-lasting-marriage/ Anonymkode: abbbf...089 4 12
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 Det betyr at det er bare kona som skal være lykkelig, det er ubetydelig om mannen er lykkelig. Anonymkode: fa937...7eb 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #16 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det betyr at det er bare kona som skal være lykkelig, det er ubetydelig om mannen er lykkelig. Anonymkode: fa937...7eb Klart. Hvis mannen bare blir lykkelig om han får gi f i kona og leve som om hun bare er elskerinne. Anonymkode: f2d28...833 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det betyr at det er bare kona som skal være lykkelig, det er ubetydelig om mannen er lykkelig. Anonymkode: fa937...7eb Nei absolutt ikke! Det betyr at de er lykkelig sammen🥰 Anonymkode: abbbf...089 1 2
Gjest Menelaos Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 Det folk må lære seg er at det er ikke partnerens oppgave å gjøre deg lykkelig, det er din egen oppgave å gjøre deg selv lykkelig. Om man er ulykkelig i et forhold er det ikke din partners oppgave å gjøre deg lykkelig, det er din oppgave å gjøre deg selv lykkelig. Dette gjelder for både kvinner og menn,
Artmo3 Skrevet 2. november 2023 #19 Skrevet 2. november 2023 Den typiske mannen som bruker det utrykket, er den type mann som sier unnskyld 15. gang på rad, selv om det var 15. Gang dama burde beklaget. Det utrykket hører ikke hjemme i et likestilt forhold 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #20 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei absolutt ikke! Det betyr at de er lykkelig sammen🥰 Anonymkode: abbbf...089 Lykkelig, med å ha fokus på at happy wife er viktigere enn happy man. Slikt kunne ikke jeg levd ihvertfall TS Anonymkode: 3234d...3af 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå