AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Jeg har en skade i kroppen etter bilulykke og må trene for å holde meg i funksjon, hvis ikke hadde jeg hatt store smerter, vært kvalm, svimmel og lite energi, og hadde blitt sengeliggende til slutt. I fjor mistet jeg kjæresten min i en ulykke, og jeg måtte ordne alt i forbindelse med begravelse osv og jeg gikk på autopilot og forstod ikke hva jeg holdt på med, i tillegg til alt det andre et dødsfall bringer med seg. I tillegg har jeg hatt andre tøffe ting i livet som har skjedd meg. Hver gang det skjer meg noe sier bekjente/ venner av jeg er så flink, og jeg forklarer at jeg gjør bare det man må gjøre i en slik situasjon. Jeg forstår ikke helt hvorfor de sier at jeg er så flink, fordi alternativet er å stikke av og ikke ordne til begravelse/ ikke ordne alt i forbindelse med dødsfallet, ikke bry meg om at han døde osv. I tillegg har jeg ikke noe valg når det gjelder trening heller, hvis ikke hadde jeg blitt invalid. Jeg sier at det er like viktig for meg å trene styrke som for hjerte pasienter å ta medisin når de har dårlig hjerte. Jeg liker ikke å høre at jeg er flink når det er noe jeg må gjøre og ikke har noe valg. Kan legge til at mine venner som sier at jeg er så flink, aldri har vært i mine sko og har ikke trengt å ta avgjørelser som jeg har gjort, men synes det er rart å kommentere at jeg er så flink. Er det ikke en merkelig kommentar? Anonymkode: e5775...bbf 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 Jeg tror det er en form for anerkjennelse/skryt til deg for at du har stått i mye og takler det. Flink er egentlig et dårlig ord, men de fleste av oss er ganske klønete med å vise omtanke. Anonymkode: 6631a...30e 10 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Driver selv med opptrening etter bilulykke, i tillegg til å ha 3 barn hvorav ett er inn og ut av sykehus. Jeg vil spy av alle «så føink du er» kommentarene jeg får. Jeg er ikke flink. Jeg gjør det jeg må for at livet skal gå fremover. Jeg trener hjernen og nakken for å få tilbake livet. Jeg tar meg av barna fordi jeg må. Livet er kaos, hver dag her hjemme er en kamp om prioriteringer. Barna har ikke alltid det dem trenger med seg pp skolen, men lærerene vet om situasjonen og hjelper så godt dem kan. Jeg er ikke flink, men jeg har ikke gitt opp heller (som jo egentlig er det eneste andre alternativet?…). Skulle jeg gitt opp barna mine? Gitt opp livet? Endten må jeg trene meg opp, eller så må jeg gi opp. Det er ingenting i mellom der. Jeg er ikke flink bare fordi jeg jobber for å få tilbake livet. Folk mener det sikkert positivt, men å få «skryt» av noe som er det minste man kan gjøre, føles litt som om folk skulle stått og sagt «nemmen, så flink du er til å gå da» til noen i 40årene. Jeg opplever dog at mange av de som sier at jeg er flink, selv er typen som setter seg ned og synes synd på seg selv istedenfor å prøve å ta tak i ting… så jeg er vel «flink» da i demmes øyne. Men i mine øyne har jeg ingen valg: hvis jeg ikke jobber for å komme meg i nakke og hode, så må resten av livet tilbringes 80% av tida sengeliggende. Det er ikke ett valg i mine øyne. Anonymkode: 67ff8...22b 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Driver selv med opptrening etter bilulykke, i tillegg til å ha 3 barn hvorav ett er inn og ut av sykehus. Jeg vil spy av alle «så føink du er» kommentarene jeg får. Jeg er ikke flink. Jeg gjør det jeg må for at livet skal gå fremover. Jeg trener hjernen og nakken for å få tilbake livet. Jeg tar meg av barna fordi jeg må. Livet er kaos, hver dag her hjemme er en kamp om prioriteringer. Barna har ikke alltid det dem trenger med seg pp skolen, men lærerene vet om situasjonen og hjelper så godt dem kan. Jeg er ikke flink, men jeg har ikke gitt opp heller (som jo egentlig er det eneste andre alternativet?…). Skulle jeg gitt opp barna mine? Gitt opp livet? Endten må jeg trene meg opp, eller så må jeg gi opp. Det er ingenting i mellom der. Jeg er ikke flink bare fordi jeg jobber for å få tilbake livet. Folk mener det sikkert positivt, men å få «skryt» av noe som er det minste man kan gjøre, føles litt som om folk skulle stått og sagt «nemmen, så flink du er til å gå da» til noen i 40årene. Jeg opplever dog at mange av de som sier at jeg er flink, selv er typen som setter seg ned og synes synd på seg selv istedenfor å prøve å ta tak i ting… så jeg er vel «flink» da i demmes øyne. Men i mine øyne har jeg ingen valg: hvis jeg ikke jobber for å komme meg i nakke og hode, så må resten av livet tilbringes 80% av tida sengeliggende. Det er ikke ett valg i mine øyne. Anonymkode: 67ff8...22b Jeg er helt enig i det du skriver. Ts Anonymkode: e5775...bbf
Rødstrupa Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har en skade i kroppen etter bilulykke og må trene for å holde meg i funksjon, hvis ikke hadde jeg hatt store smerter, vært kvalm, svimmel og lite energi, og hadde blitt sengeliggende til slutt. I fjor mistet jeg kjæresten min i en ulykke, og jeg måtte ordne alt i forbindelse med begravelse osv og jeg gikk på autopilot og forstod ikke hva jeg holdt på med, i tillegg til alt det andre et dødsfall bringer med seg. I tillegg har jeg hatt andre tøffe ting i livet som har skjedd meg. Hver gang det skjer meg noe sier bekjente/ venner av jeg er så flink, og jeg forklarer at jeg gjør bare det man må gjøre i en slik situasjon. Jeg forstår ikke helt hvorfor de sier at jeg er så flink, fordi alternativet er å stikke av og ikke ordne til begravelse/ ikke ordne alt i forbindelse med dødsfallet, ikke bry meg om at han døde osv. I tillegg har jeg ikke noe valg når det gjelder trening heller, hvis ikke hadde jeg blitt invalid. Jeg sier at det er like viktig for meg å trene styrke som for hjerte pasienter å ta medisin når de har dårlig hjerte. Jeg liker ikke å høre at jeg er flink når det er noe jeg må gjøre og ikke har noe valg. Kan legge til at mine venner som sier at jeg er så flink, aldri har vært i mine sko og har ikke trengt å ta avgjørelser som jeg har gjort, men synes det er rart å kommentere at jeg er så flink. Er det ikke en merkelig kommentar? Anonymkode: e5775...bbf Ikke heng deg opp i måten de uttrykker seg på. De mener jo bare å gi uttrykk for at du henger i stroppen og får gjort det som gjøres må i ulike vanskelige situasjoner som de selv ikke har opplevd… Endret 2. november 2023 av Rødstrupa 5
lillevill Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har en skade i kroppen etter bilulykke og må trene for å holde meg i funksjon, hvis ikke hadde jeg hatt store smerter, vært kvalm, svimmel og lite energi, og hadde blitt sengeliggende til slutt. I fjor mistet jeg kjæresten min i en ulykke, og jeg måtte ordne alt i forbindelse med begravelse osv og jeg gikk på autopilot og forstod ikke hva jeg holdt på med, i tillegg til alt det andre et dødsfall bringer med seg. I tillegg har jeg hatt andre tøffe ting i livet som har skjedd meg. Hver gang det skjer meg noe sier bekjente/ venner av jeg er så flink, og jeg forklarer at jeg gjør bare det man må gjøre i en slik situasjon. Jeg forstår ikke helt hvorfor de sier at jeg er så flink, fordi alternativet er å stikke av og ikke ordne til begravelse/ ikke ordne alt i forbindelse med dødsfallet, ikke bry meg om at han døde osv. I tillegg har jeg ikke noe valg når det gjelder trening heller, hvis ikke hadde jeg blitt invalid. Jeg sier at det er like viktig for meg å trene styrke som for hjerte pasienter å ta medisin når de har dårlig hjerte. Jeg liker ikke å høre at jeg er flink når det er noe jeg må gjøre og ikke har noe valg. Kan legge til at mine venner som sier at jeg er så flink, aldri har vært i mine sko og har ikke trengt å ta avgjørelser som jeg har gjort, men synes det er rart å kommentere at jeg er så flink. Er det ikke en merkelig kommentar? Anonymkode: e5775...bbf Ja. Flink er feigt å si, du er kanskje iherdig og hardfør? Virker som du har en stå på vilje. Hva skal man gjøre da liksom, bare legge seg ned å slutte å jobbe på ? Jeg tenker som deg. Jeg jobber iherdig mot mine mål. Jeg er ikke "flink". 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 Flink = talentfull. Sta, flittig, arbeidssom og motivert er nok store ord som somme synes er skummelt å bruke. Anonymkode: 4425d...7b3 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 Det er mange som må, som ikke klarer. Kjæresten min hadde en veldig tøff periode i fjor, når jeg sa hun var sterk og flink, så svarte hun det samme, at hun må, men det er da nok av folk som må ting, men som ikke klarer. Jeg vet jeg ikke hadde taklet det så bra som hun ihvertfall, hun er mye sterkere enn meg. Det er da bare positivt ment Anonymkode: 82c35...e5b 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 De har bare et begrenset ordforråd. Eller syns det er vanskelige å uttrykke beundring og empati overfor deg med litt mer dekkende ord. Men de mener nok bare positivt, selv om du har helt rett i at det ikke er noe alternativ til måten du håndterer livet på. Hadde du heller ønsket at de sa typ "må du så må du" eller "ja, du gjør bare din plikt"? Selv om det er sant, så høres det mer brutalt ut enn "du er flink". Anonymkode: e27d0...a4a 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er mange som må, som ikke klarer. Kjæresten min hadde en veldig tøff periode i fjor, når jeg sa hun var sterk og flink, så svarte hun det samme, at hun må, men det er da nok av folk som må ting, men som ikke klarer. Jeg vet jeg ikke hadde taklet det så bra som hun ihvertfall, hun er mye sterkere enn meg. Det er da bare positivt ment Anonymkode: 82c35...e5b Jeg har jo sagt at jeg ikke ønsker å gjøre det jeg må gjøre, men hvis ikke jeg gjorde det hvem hadde da gjort det? Ts Anonymkode: e5775...bbf
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 Du har jo et teoretisk valg om å legge deg ned og gi opp. Man har alltid noen valg, selv om visse alternativer er veldig dårlige. Noen stikker faktisk av og driter i å ordne opp i ting. Anonymkode: 6f800...4a9 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #13 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har jo sagt at jeg ikke ønsker å gjøre det jeg må gjøre, men hvis ikke jeg gjorde det hvem hadde da gjort det? Ts Anonymkode: e5775...bbf Ingen, verken deg eller andre, og det er slik det ender for mange, at de ikke klarer, selv om de må. Derfor liker jeg ikke den der at "men jeg må", når det at man må ikke nødvendigvis betyr at man klarer Anonymkode: 82c35...e5b 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #14 Skrevet 2. november 2023 Min erfaring er at " komplimenter" som flink og sterk , gis av folk med null snøring på hvordan man egentlig har det, - eller ( ikke) takler ting. Oftest har de liten innsikt i ens hverdag. De mener det godt. Men det føles vondt. Da hverdagen leves alene. Anonymkode: 0a79e...c39 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror det er en form for anerkjennelse/skryt til deg for at du har stått i mye og takler det. Flink er egentlig et dårlig ord, men de fleste av oss er ganske klønete med å vise omtanke. Anonymkode: 6631a...30e Word 🤣 Anonymkode: 970ed...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #16 Skrevet 2. november 2023 «Flink» føles fattig, lite validerende. Mange er flinke, til ulike ting, fint det, men når man presterer i en ekstraordinær situasjon så burde rosen/komplimentene stå i stil til innsatsen kanskje? Anonymkode: 970ed...ba9 2
Daria Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 Jeg har også fått en del sånne kommentarer, og jeg skjønner jo at det bare er godt ment, men det oppleves mest som at de ikke skjønner hvordan jeg har det og hva de egentlig kommenterer. -Du er så tålmodig, får jeg høre når jeg står i årevis med uavklart og uforutsigbar sykdom, og alt jeg har lyst til er å spørre hva de ser for seg at jeg ellers skulle gjøre - gå på sjøen? Legge meg på gulvet og hyle som en treåring? Hvilket jeg for alt de vet gjør når ingen ser meg. Og selvfølgelig følger jeg opp fysioterapi og andre behandlingstiltak jeg henvises til - det er ikke å være flink, det er å være voksen, og ikke minst er det en dyd av nødvendighet for å fungere mest mulig. Det føles nesten på linje med å bli fortalt at jeg er flink som kler på meg når det er kaldt. Folk sier veldig mye rart som er godt ment, men som ikke føles sånn - og det er helt lov å ha de følelsene og å reagere på ting som blir sagt (mvh psykologen min, som jeg har klaget til over akkurat det...). 2
Skriblerinna Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 Det er så vondt når man kjenner at andre ikke forstår eller aner hvordan man egentlig har det. Det er vel frustrasjonen over å stå alene i opplevelsen av livet som folk rører borti når de sier du er flink, men siden det er så ekstraordinære ting du står i så kan du ikke forvente annet dessverre. Du har lov å føle på denne frustrasjonen. Følelsene dine er helt normale. Når du får overskudd igjen en dag livet kanskje er litt lettere igjen, så kanskje du kan se at de mente godt. Men akkurat nå er det nok veldig irriterende. 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #19 Skrevet 2. november 2023 Har fått høre det selv så mange ganger at jeg er så sterk 🙃 Men jeg har jo ikke så mange andre valg. Eller jo jeg kan jo gi opp, men det er ikke et alternativ 🤷🏼♀️ Anonymkode: 1836a...018 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #20 Skrevet 2. november 2023 Ja, sant. Man må jo stå på. Jeg er ikke flink, som arbeider hardt. Er motivert og sta og dedikert. Anonymkode: 4425d...7b3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå