AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #1 Skrevet 2. november 2023 Jeg har fått ny jobb. De forventer at jeg jobber 8-17 hver dag, som vil si at barnet mitt får 9,5 t timer i barnehagen hver uke, dvs. 47.5 timer i uken i en institusjon. Barnet er 3 år! Første dag på jobb fikk jeg panikkanfall i bilen før start. Ingen barn bør være så lenge i en barnehage. Det er ikke til barnets beste. Barnet har en diagnose også. Forklarte dette etter endt arbeidsdag, altså ytterligere info om meg, mitt barn og vår livssituasjon. Hadde jeg delt alt om meg og mitt under intervjuet, så hadde de nok ikke ansatt meg. Alenemødre blir diskriminert er min erfaring. Det var tre intervjuer, test og kontakt med referanser. Alt gikk strålende, men nå er de ikke fornøyd når jeg krever tillrettelagt arbeidstid, men trodde man kunne det når man har barn under 8 år? Nå skal jeg i møte med de i etter jobb da jeg ikke ble vist ingen forståelse for min situasjon, og tror de kommer trolig sparke meg før jeg har begynt. Jeg blir ikke lei meg for det akkurat, men trenger sårt penger da vi lever under fattigdomsgrensen. Anonymkode: c5c70...a9a 9 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #2 Skrevet 2. november 2023 Men altså, det står vel i kontrakten din hvor mange timer i uken du skal jobbe...? Forhørte du deg ikke om arbeidstider FØR du tok jobben? Her virker det som du har gjort litt slett arbeid selv også. Anonymkode: f4e95...82e 25 14
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #3 Skrevet 2. november 2023 Du skal vel jobbe 7.5 timer som alle andre? 8 timer inkl pause? Hvorfor må du jobbe 9 timer? Og du var vel klar over arbeidstidene før du startet i jobben, det skal stå i kontrakten din. Anonymkode: 39bdb...910 10 7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Man må gjerne forholde seg til arbeidstidene til arbeidsgiver, om man ikke har flexitid. Men 8-17 er jo over 100% om du må jobbe det hver dag. Anonymkode: af120...554 10
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Er du alenemor? Altså ingen far som har samvær? Er mange som jobber litt ekstra mens barn er hos far. Men hørtes rart ut med så lange dager hver dag. Det MÅ de da ha sagt fra om på forhånd, siden det ikke er vanlig. Anonymkode: 03cf9...21a 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 Har man barn under 10 år, har man rett på å jobbe redusert - med mindre dette er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/ Men altså.. å kreve dette på første arbeidsdag, UTEN å ha nevnt noe om det når du tok jobben...? Det er ikke rart de blir litt grinete da. Man tar ikke en 100% jobb for så å opplyse første arbeidsdag at man vil jobbe redusert. Det er utrolig dårlig gjort overfor arbeidsgiver. Anonymkode: f4e95...82e 22 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 Du burde jo hørt om arbeidstidene forhånd. Det er ikke sånn man kan ha alle typer jobber når man er alene med et barn. Ellers så er 8-17 over 100 % Anonymkode: 36380...4b2 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 det er regler for hvor mange timer pr uke man kan jobbe over tid: I arbeidsmiljøloven er det fastsatt grenser for den alminnelige arbeidstiden: 9 timer i løpet av 24 timer (normalarbeidsdag) 40 timer i løpet av 7 dager (normalarbeidsuke) Så er det noen unntak om ledere og særlig uavhengige stillinger. så kan man ansettes med gjennomsnittsberegning, og grensen på 48 timer kan gjennomsnittsberegnes over en periode på 8 uker, men likevel slik at alminnelig ukentlig arbeidstid ikke overstiger 50 timer. Avtalen skal være skriftlig. Arbeidstid - Arbeidstilsynet Anonymkode: 057ef...a95 1 3
micromaya Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 Hvorfor har de/dere 9 timers arbeidsdag? Jeg har vært 100 % alene om omsorgen for barn i mange år, og jobber i en normal 100 % stilling (8 timer daglig) ved siden av. Ja, det er tøft - selv uten barn med diagnoser eller spesielle behov. Men jeg hadde aldri tatt på meg 9 timers arbeidsdag, da hadde ikke kabalen gått opp. Og da passer jo ikke denne jobben deg, det sier seg jo selv. Til neste gang: si ifra på forhånd. Du kan ikke forvente tilrettelegging i ettertid, du må være klar på situasjonen din i forkant. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #10 Skrevet 2. november 2023 Velkommen til livet. Det er helt normalt at barn er i barnehagen hele arbeidsuken, så ingen unntak for deg og ditt barn. Verden kretser ikke om dere. Hva med barnets far? Han kan vel stille opp. Anonymkode: 7d65c...835 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #11 Skrevet 2. november 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Velkommen til livet. Det er helt normalt at barn er i barnehagen hele arbeidsuken, så ingen unntak for deg og ditt barn. Verden kretser ikke om dere. Hva med barnets far? Han kan vel stille opp. Anonymkode: 7d65c...835 Nei. Han bor i et annet land. Ts Anonymkode: c5c70...a9a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #12 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Velkommen til livet. Det er helt normalt at barn er i barnehagen hele arbeidsuken, så ingen unntak for deg og ditt barn. Verden kretser ikke om dere. Hva med barnets far? Han kan vel stille opp. Anonymkode: 7d65c...835 Nei, det er hverken normalt eller bra at barnet har så lang tid i barnehage. Det er omsorgssvikt. Anonymkode: 1e45f...3ba 8 4
Ulla Ullsokk Skrevet 2. november 2023 #13 Skrevet 2. november 2023 Kan du svare på hvorfor du jobber en time mer enn normal arbeidstid hver dag og om du visste det på forhånd? Få deg en annen jobb! 10
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #14 Skrevet 2. november 2023 Hva sier Arbeidstilsynet om en slik arbeidstid og har arbeidsgiver disp. for såpass mye overtid i året? Anonymkode: 07d8b...93e 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 Alle lurer på hvorfor det er 9 timer. Det er 1 time lunsj. Ts Anonymkode: c5c70...a9a 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #16 Skrevet 2. november 2023 Men hvorfor i alle dager takket du ja? Dere gikk vel gjennom lønn, arbeidstid, osv før du signerte kontrakten? men gjort er gjort, du må jo bare si fra deg den jobben nå. Anonymkode: 750dc...f32 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men hvorfor i alle dager takket du ja? Dere gikk vel gjennom lønn, arbeidstid, osv før du signerte kontrakten? men gjort er gjort, du må jo bare si fra deg den jobben nå. Anonymkode: 750dc...f32 Fordi jeg trengte en jobb. Har vært student. Ts Anonymkode: c5c70...a9a 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi jeg trengte en jobb. Har vært student. Ts Anonymkode: c5c70...a9a Herregud, folk som deg er grunnen til at kvinner i reproduktiv alder er mindre ettertraktet på arbeidsmarkedet 😵💫 Nei, du har ikke rett på tilrettelegging dersom det er til betydelig ulempe for arbeidsgiver. Finn deg en annen jobb. Helst en med fleksitid og delvis hjemmekontor. Anonymkode: c6bda...312 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #19 Skrevet 2. november 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Alle lurer på hvorfor det er 9 timer. Det er 1 time lunsj. Ts Anonymkode: c5c70...a9a Jobber/bor du i utlandet? Eneste stedet jeg ikke har hatt 8-timers dag var i utlandet (1 t lunch), aldri hørt om det i Norge. Vet mine svenske kollegaer (i Sverige) har 1 time lunch. Anonymkode: 3ed36...d22 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #20 Skrevet 2. november 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber/bor du i utlandet? Eneste stedet jeg ikke har hatt 8-timers dag var i utlandet (1 t lunch), aldri hørt om det i Norge. Vet mine svenske kollegaer (i Sverige) har 1 time lunch. Anonymkode: 3ed36...d22 Nei, men firmaet er Skandinavisk. Jeg får ha 30 min lunsj da. Ts Anonymkode: c5c70...a9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå